Sitta ner i trav på häst med STOORT steg

TeamLundVer

Trådstartare
Halloj alla,

jag har nu börjat (nåja försöker åtminstone) sitta ner i traven på min 4-åring vilket tyvärr inte går så bra. Han har nämnligen liiite för bra gångart i trav (+172cm hög) och att sitta på en sådan häst efter min lilla pålla på 156cm med korta markbundna rörelser är som natt och dag. Jag misstänker att om jag samlar ihop hans trav/minskar tempot så funkar det men som det är i nuläget så har jag fullt sjå med att sitta kvar..
Har lite samma problem med galoppen men där räcker det med att styra in direkt på en volt så måste han korta den lite och jag kan sätta mig ordentligt/få kontroll och fortsätta kontrollerat ut på spåret men i traven så råcker det inte med en volt för att han ska lugna ner sig..

Och han kan gå i lugnt tempo, n¨r jag rider lätt så funkar det som det ska.

Några tips? Ska träna för tränare ikväll och vill väl inte göra bort mig helt

Sv: Sitta ner i trav på häst med STOORT steg

Det enda tips jag kan ge dig är, MAGMUSKLER!

Har lite samma problem som du, med att hästen rör mycket. Det är ju bra, men man måste ju lära sig att sitta i det också.

Men det enda som går att göra är att öva på att sitta och sen träna upp magmusklerna. Det får ju inte heller bli så att man kniper sig fast med benen, vilket jag provade till en början, det resulterade för min del i en väldigt stressad häst som bara vill springa.

Hoppas det går bra för dig.

Halloj alla,

jag har nu börjat (nåja försöker åtminstone) sitta ner i traven på min 4-åring vilket tyvärr inte går så bra. Han har nämnligen liiite för bra gångart i trav (+172cm hög) och att sitta på en sådan häst efter min lilla pålla på 156cm med korta markbundna rörelser är som natt och dag. Jag misstänker att om jag samlar ihop hans trav/minskar tempot så funkar det men som det är i nuläget så har jag fullt sjå med att sitta kvar..
Har lite samma problem med galoppen men där räcker det med att styra in direkt på en volt så måste han korta den lite och jag kan sätta mig ordentligt/få kontroll och fortsätta kontrollerat ut på spåret men i traven så råcker det inte med en volt för att han ska lugna ner sig..

Och han kan gå i lugnt tempo, n¨r jag rider lätt så funkar det som det ska.

Några tips? Ska träna för tränare ikväll och vill väl inte göra bort mig helt

Hmm, om man tar det från början så tänker jag att jag inte skulle försöka sitta alls på en 4-åring som jag inte klarade att sitta i rörelserna på:o Det är så stor risk att hämma och störa hästen som från början får hästen att strypa ner sina rörelser för att du ska kunna sitta:crazy: Med ala felaktigheter i kroppen som det kommer att innebära. En ung häst är enormt känslig för såna felaktigheter.
Som det låter nu försöker den springa ifrån problemet i både trav och galopp. Vid lättridning fungerar det, skriver du? Jag antar att du menar att hästen då kan gå mer stabilt med takt och balans?

Fortsätt alltså att rida lätt. Försök aldrig att strypa ner hästens rörelser genom att försöka "samla" innan den är mogen för det.

Samma med galoppen, fortsätt med stora volter och stora ridvägar och låt hästen gå fram i den galopp den har naturligt, stå i fältsits om du har svårt med den. Kom ihåg att om du har suttit på en liten markbunden häst så är det kanske du som inte riktgit inser hur storgalopperad denna är och tror att det ska kännas annorlunda än det faktiskt gör.
Takt och balans är a och o. Aldrig gå in på liten volt för att få ner galoppen. Använd halvhalter för att balansera upp om den ramlar på framåt men det kommer troligen att kännas fort för dej om hästen går i en bra galopp.

OCh mest av allt: Rid för en bra tränare som kan hjälpa dej med att förstå var hästen behöver gå. En stor häst måste få plats för sina rörelser.

Senast ändrad av en moderator:

Jag hade fortsatt rida lätt och sitta ned kortare sträckor för att inte störa din unga häst. När den blir starkare å mer balanserad är det kanske inte lika svårt. Slappna av och låt dig följa med i rörelserna, träna bålstabiliteten!

Precis min tanke också. Rida lätt i traven och stå upp i fältsits. Hästen är bara 4 år och alltså en unghäst.

När han är mogen att börja samla så kan man börja sitta ner kortare stunder.

Det finns absolut ingen anledning att forcera fram nedsittning i någon gångart.

Mvh

Tora

För att kunna börja tävla i dressyr nu i höst så krävs det att jag sitter ner i traven. Nej han försöker inte springa ifrån mig i traven och galoppen men givetvis krävs det att jag har förmågan att ta upp det i handen som kommer bakifrån, detta har jag lite svårt med när jag sitter ner då all koncentration går åt till att sitta ner och inte skumpa rundor. Jag sitter inte heller ner några längre perioder i trav utan det handlar om en långsida här, en halvt snett igenom el dyl.
Han springer inte ifrån mig i galoppen i heller dock har han ett väldigt högt tempo i galoppen precis när han börjar den, likadant i traven (det är juh positivt att han tänker framåt.. ) därför tar jag in honom på en volt i galopp (obs ett varv) får tillbaka kontrollen och galopperar ut på spåret, detta utan att han blir springig.
Man skulle alltså kunna tycka att jag tar "ner" tempot i traven medan jag rider lätt för att därefter sätta mig ner.. problemet blir då att han tror att vi ska galoppera.. (eftersom jag enbart satt mig ner före galoppen innan..) därför vill jag i nuläget sitta ner från skritt tills han förstår att det inte är sammanbundet med galopp.

Och jag rider för en super-tränare en gång i veckan, det är det jag ska göra idag. Förra gången kom vi överens om att jag skulle börja sitta ner lite i traven då hans rygg verkar färdig för det nu. Och att jag skulle öva på det till idag, det är därför jag vill ha tips.. så att hon inte faller ihop på marken och asgarvar:rofl:

Jag hade fortsatt rida lätt och sitta ned kortare sträckor för att inte störa din unga häst. När den blir starkare å mer balanserad är det kanske inte lika svårt. Slappna av och låt dig följa med i rörelserna, träna bålstabiliteten!

Funderar lite på om det kanske är just det med att slappna av som jag missar, inte samma sak att rida 4-åring som 18-åring juh Man kanske ska ta sig en sup innan träning ;)

För att kunna börja tävla i dressyr nu i höst så krävs det att jag sitter ner i traven. Nej han försöker inte springa ifrån mig i traven och galoppen men givetvis krävs det att jag har förmågan att ta upp det i handen som kommer bakifrån, detta har jag lite svårt med när jag sitter ner då all koncentration går åt till att sitta ner och inte skumpa rundor. Jag sitter inte heller ner några längre perioder i trav utan det handlar om en långsida här, en halvt snett igenom el dyl.
Han springer inte ifrån mig i galoppen i heller dock har han ett väldigt högt tempo i galoppen precis när han börjar den, likadant i traven (det är juh positivt att han tänker framåt.. ) därför tar jag in honom på en volt i galopp (obs ett varv) får tillbaka kontrollen och galopperar ut på spåret, detta utan att han blir springig.
Man skulle alltså kunna tycka att jag tar "ner" tempot i traven medan jag rider lätt för att därefter sätta mig ner.. problemet blir då att han tror att vi ska galoppera.. (eftersom jag enbart satt mig ner före galoppen innan..) därför vill jag i nuläget sitta ner från skritt tills han förstår att det inte är sammanbundet med galopp.

Och jag rider för en super-tränare en gång i veckan, det är det jag ska göra idag. Förra gången kom vi överens om att jag skulle börja sitta ner lite i traven då hans rygg verkar färdig för det nu. Och att jag skulle öva på det till idag, det är därför jag vill ha tips.. så att hon inte faller ihop på marken och asgarvar:rofl:

Det kan ju vara så enkelt att han inte är mogen att börja tävla i höst utan du får vänta ett tag till. Det finns inget som förstör en häst så fort som att behöva begränsa gångarterna för att man skall klara av att sitta ner.

Om ryggen är "färdig" för det eller inte är bara en liten del i utbildningen. Resten av hästen skall också klara av det.

Ibland är det så att man måste skjuta lite på målen för att hästen inte är klar för det än. Hur gärna man än vill att hästen är färdig.

Känner du att du inte kan sitta ner på honom för att han rör sig för stort och att du då måste ta ner honom i tempo så brukar det helt enkelt vara för tidigt för det.

Sitt bara ner när han går riktigt bra i början för att sedan utöka. Risken är annars som sagt att du tar bort en del av gången.

Mvh

Tora

Jag har själv en 5-åring med jätte steg och det lär han ha hela livet :E Biggles ee:Briar och en hjälp är en bra sadel och det blir lättare när hästen kan samlas mer ....:laugh:Jag vet hur det känns ,trodde jag skulle drutta av 1:a gången i ökad trav..i galoppen är han en underbar gunghäst..

Enda tips jag kan ge är att du försöker "släppa ner benen", slappnar av i ljumskarna och skjuter fram höften något. Absolut inte sitta och kniper som du själv skriver, ju mer du spänner dig och kniper desto svårare blir det ju! :crazy:

du måste lära dig att slappna av i rygg och höfter, låta benen hänga ner utan spänning och sen låter du dina höfter följa och ta upp hästens rörelser.

jag gick också från "ponny-häst" till en en med stora rörelser men man vänjer sig! sen hjälper det att ha en bra sadel....

Tack, äntligen ngn som förstår hur jag menar :) Jag inser ju oxå att han kommer ha en stor gång resten av livet (det var bl a därför som han köptes), men hur löste du det i början då? Han bär sig bra och så men han slänger iväg ett sådant tryck de första stegen i en ny gångart att man totalt tappar kontrollen. Kom på en sak till som kanske kan lösa det så nu står det på min lista:
*träna bålen
*slappna av
*andas.. (kom på nu att jag tror jag glömmer det ibland när jag ska prova nya saker på Danne :p ) Får se vad tips min tränare kan komma med ikväll.. nu längtar jag faktiskt lite också :D

Vem är morfar till din häst?

(Min lillpåle är förresten efter Danone ue Nocturne)

Danone
danone_1.jpg

Nocturne
nocturne.jpg

Eller så är DU inte mogen att tävla just den hästen ännu, det kan ju faktiskt vara så också. Det finns ingen automatik i att alla måste kunna tävla en 4-åring. Vill du ha den tävlad kanske någon som kan sitta mer stadigt ska göra det, helt enkelt.

Det finns nog inga genvägar, tyvärr. Att sitta ner från skritt är ingen bra idé på en så ung häst tycker jag för hur det än är stryper du ner hans rörelser med det.

Kan du inte fråga supertränaren om vad som är bäst, att lära sej sitta i större trav på en 4-åring :crazy: eller ha tålamod och vänta med att tävla.:o Håller f ö helt med Tora.

Tack, äntligen ngn som förstår hur jag menar :) Jag inser ju oxå att han kommer ha en stor gång resten av livet (det var bl a därför som han köptes), men hur löste du det i början då? Han bär sig bra och så men han slänger iväg ett sådant tryck de första stegen i en ny gångart att man totalt tappar kontrollen. Kom på en sak till som kanske kan lösa det så nu står det på min lista:
*träna bålen
*slappna av
*andas.. (kom på nu att jag tror jag glömmer det ibland när jag ska prova nya saker på Danne :p ) Får se vad tips min tränare kan komma med ikväll.. nu längtar jag faktiskt lite också :D

Vem är morfar till din häst?

(Min lillpåle är förresten efter Danone ue Nocturne)

!!!Har inga bilder jag kan lägga ut men morfar till min är Kaliber och mamma är Hekla(41).Men han är utseende mässigt lik Pappa Biggles,men tempramentet kommer från mamma Hekla.Det ända man kan göra är att försöka slappna av och en bra sadel.

Senast ändrad:

VAD fin han är !!!Har inga bilder jag kan lägga ut men morfar till min är Kaliber och mamma är Hekla(41).Men han är utseende mässigt lik Pappa Biggles,men tempramentet kommer från mamma Hekla.

Hmmm det var nog inte hennes häst på bilderna:o

Du verkade tro det, att döma av svaret, bara.

Eller så är DU inte mogen att tävla just den hästen ännu, det kan ju faktiskt vara så också. Det finns ingen automatik i att alla måste kunna tävla en 4-åring. Vill du ha den tävlad kanske någon som kan sitta mer stadigt ska göra det, helt enkelt.

Det finns nog inga genvägar, tyvärr. Att sitta ner från skritt är ingen bra idé på en så ung häst tycker jag för hur det än är stryper du ner hans rörelser med det.

Kan du inte fråga supertränaren om vad som är bäst, att lära sej sitta i större trav på en 4-åring :crazy: eller ha tålamod och vänta med att tävla.:o Håller f ö helt med Tora.
enaccord15.gif

Håller med dig och Tora.

Till TS. Var rädd om din fina unghäst! Om du vill ha en bedömning av honom så kan du ju visa honom på kvaliten i höst och sedan se om ni är mogna för tävlingsdebut till våren.

Såg också i en annan tråd att han precis är i gångsatt efter skada. Kanske ännu större anledning att ta det lite lugnt med honom.:idea:

Jag har en häst som är stor (174cm) och med enormt bra trav... För ett år sedan när hon var 4 var hon en pina att sitta på, gav upp projektet att sitta ner i traven snabbare än kvikt för att inte förstöra något! Onödigt slit för en unghäst att ha en klumpig ryttare lixom...

Nu är min häst 5 år och traven har blivit helt okej att sitta i! Min teori är att hästar med gång driver på med bakbenen något så enormt att kroppen inte kan balanseras. = när ryggens styrka är tillräckligt stark blir traven mer flytande. Min kroppsliga styrka är den samma som för ett år sedan!

Ge din häst tid helt enkelt, en bra unghäst är en (ofta) bra vuxen häst också. Finns ingen mening med att forcera!

Liknande trådar

Dressyr Jag behöver lite inputt och feedback från er duktiga dressyrryttare. Min häst och jag har kört fast litegrann. Hon är en genomsnäll...
Svar
13
· Visningar
3 506
Senast: Lager
·
Dressyr sorry, det är långt... Jag har en inriden 4-åring som jag håller på att sätta igång och har lite frågor kring detta som jag hoppas kunna...
Svar
2
· Visningar
916
Senast: Ridaranka
·
Islandshäst Hoppas tråden ligger rätt och det är okej med såna här trådar! Jag är ny i islandshäst-världen och behöver alla tips jag kan få! Jag...
Svar
9
· Visningar
2 990
Senast: Roheryn
·
Träning Idag ska jag iväg på min fjärde ridlektion, och jag har lite problem med traven. Hästen jag rider är väldigt hög och stor, och därför...
Svar
4
· Visningar
1 103
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama