Sitta ner i galoppen?

Lycanthrope

Trådstartare
Jag har riktigt svårt för att sitta ner i galopp.
Min ena häst har väldigt mjuk galopp men det går bara inte.
Tränaren jag red för sa att jag skulle sitta tungt men det gpr inte. Jag studsar hela tiden. Hur gör man egentligen :banana:

Sv: Sitta ner i galoppen?

Slappna av är mitt bästa tips, sitter du och spänner/kniper med benen så blir det bara 7 resor värre. Rid barbacka nån gång i veckan, det är supernyttigt för balansen o för att lära sig att slappna av tycker i alla fall jag ;)

Du måste vara absolut avslappnad får inte spänna dig någonstans alls,inte det minsta!!och tänk på det att luta dig litte bakåt.

några andra tips som kan hjälpa till på vägen: Rulla med höftern och följ galopprörelsen "runt". Titta uppåt! Upp i taket/himlen (ha lite koll på styrningen dock). Arebeta med magen! Och så den gamla hederliga: Slappna AV!

/Malin

Barbacka rider jag ofta och då går det bra, fast lite skump blir det ju. Men det är nog så att jag spänner mig lite här o där.. Ska verkligen försöka slappna av. Tack! :banana:

Ett sätt att träna de på är att rida barbacka...
Säger jag... :angel:
Bara för att min ponny är som en soffa... :D

Om du har en häst du kan lita på så sätt den i glp och sätt dig till rätta och blunda! Annars kan du göra det medan någon longerar dig. För då funderar du inte så mcyket uti allt annat utan då kan du slappna av och känna galoppen..

Jag förstår percis ditt problem det tog mig nästan ett år att hitta balansen och jag har fortfarande svårt på dom med kort, stötig galopp. Jag brukade se ut ungefär så här när jag galopperade: :bump:
Så det är bara att träna! Som sagt så är det lättaste om någon longerar så att du bara kan sitta och åka utan att bry dig om resten!

Det där uti att glp medan du blundar utan att någon longerar är något jag brukar göra på våra travbana... Jag brukar släppa tyglarna och bara låta han springa medan jag sitter och "sover" men det är ganska farligt att göra om hästen mitt i allt blir rädd eller liknande... Men jag är ju ganska korkad så jag kan inte låta bli :angel:

rid utan stigbyglarna så kommer du naturligt ner och kan sitta tyngre och mer avslappnad....lättare än att rida barbacka då du trots allt har support av sadeln....Viktgit är också att man vågar mentalt släppa impulsen att spänna sig i handen eller rida med handen, det bidrar till att man kan slappna av mer i kroppen också...

Senast ändrad:

Även jag är en stark anhängare till att rida utan stigbyglar. Har man svårt att sitta ner kan man "trycka" ner sig själv genom att ta tag i framvalvet på sadeln och dra. När man sedan väl slappnat av kommer du kunna sitta ner utan denna procedur...

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
488
Senast: Emiro
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 744
Senast: mamman
·
Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 089
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama