Sitta i galopp

Djurjouren

Trådstartare
Jag har i princip aldrig jobbat så mkt med galoppen på mina hästar då de alltid varit travare eller islänningar. Massor av fattningar och ett par stegs galopp har varit vad man kunde göra med dem på den nivån de var på. Jag avskyr att rida i obalanserad galopp.
Nu sitter jag ju på Spanjorer och de är inte obalanserade så det blir en MASSA galoppande.
Igår var paddocken så geggig på grund av regnande så vi red ut på en massa grusvägar. Bara galopp-skritt-galopp i kanske 5 kilometer. Allt från racergalopp till slowmotion galopp. En hand lång tygel. Det ger en tid att verkligen öva sig på att sitta och jag prövade olika varianter. Det som känns bäst, det som stör hästen minst och faktiskt får den att sväva lite är om överlivet är stilla och bäckenet gör en bakåt, nedåt fram med ett minjuck rörelse. Fokuserade på att seperera överliv och bäcken, så långt ner som möjligt.
Hur tänker ni?
Efter några kilometer vända vi hemåt och då var hästarna ytterst uppspelta, det är sällan de får busa så mkt så det kändes som att sitta på en atombomb.

Nu skulle vi använda denna "samling" till vår fördel så vi skiftade mellan slow motiongalopp och piaff/passage liknande rörelser (inte att förväxla med samling i dressyrbemärkelse). Det var otroligt kul, och dels att få känna på den kraften och den energin och den spänsten. Och sen bredvid sig SE den andra hästen röra sig:love:. Ju mer man håller och lutar sig bakåt ju mer uppåt går det och energin är aldrig sinande. Det KÄNNS konstigt nog inte osamlat, den spanska hästen är fantastisk på att bära upp sin ryttare.
Fast man ibland får mycket i handen så räcker det med att man slappnar av en mm i handen för att hästen omedelbart ska reagera så det är liksom inget låst läge. Underbart. Det är nog det som är en välskolad mun. Min skolhäst är i 20 årsåldern tror jag och hon liksom kan allt, det är så kul att jag aldrig vill hoppa av henne.

Vi avslutade sista kilometern i trav och lättridning (inte så ofta vi gör det). Jäklar vilken fin sökning man fick då. Långa och låga och hela kroppen böljade och det var sån samling jag alltid strävat efter . Precis som att det vi gjort innan låst upp alla spänningar på hästarna.
Detta väcker många nya tankar hos mig, den petiga dressyrtanten. Kanske man ska våga göra lite "fel" ibland för att ur det komma till det rätta?

Sv: Sitta i galopp

Mycket spännande att höra dina reflektioner! :laugh:

Liknande upplever jag med min spanjor. Han lossar jättebra efter galoppen ute, det blir nästan magiskt på hemväg. Han är sällan så fantastisk om jag rider på banan som han kan vara på hemvägen efter mycket galopp (men kanske det kommer?). Och det framåtsuget som finns är verkligen något annat än jag någonsin känt på tidigare hästar.

Håller med, galoppen blir mycket bättre om överkroppen och framförallt handen är still. Dock är inte min riktigt så rutinerad som den du rider på, och vi har inte riktigt kommit till full balans och takt i galoppen än, vilket gör att galoppsprången är lite ojämna ibland. Så jag vågar inte riktigt "släppa" min höft så som jag skulle vilja, av rädsla för att falla fram och då orsaka pankaka. Men ibland, på väg hem, så kan vi ibland lyckas med en sån riktigt fin galopp som bara lixom är som gjuten. Det är som att vi sitter ihop med nerver, superhäftigt! Då behöver jag inte ens tänka på sitsen, för takten och balansen lixom bara finns där. Han känns precis som en stabil hjälte, som jag helt o fullt kan lita på bär mig hem. Dom gångerna brukar jag fundera extra på vad det var jag gjorde.

Jag upplever oxå att den där finfina sökningen kommer först när han fått "härja" igenom i sin kropp. Den finns inte alls på samma sätt i början av passet. Han är för upptagen med annat då. Det är som att kroppen sitter lite fast för honom, eller att hjärnan hans är för upptagen med annat och han inte riktigt fixar den låga formen med avslappning pga överskottsenergi.

Iaf... Jättekul att du delar med dig av dina tankar :bow:

Jag läste faktiskt ditt inlägg strax innan jag åkte till stallet igår, och försökte tänka på att just separera överliv och bäcken och på så sätt bli följsammare i sadeln.

Effekten blev till en början "Hjälp vad gör du?!", med lite taktfel och omslag till korsgalopp osv, men sedan rullade vi bara på när vi väl hittade varandras rörelser ordentligt. Hon fick en helt ny bjudning i galoppen! :D

Slutsats:
Mycket av våra problem sitter i min sits, och jag måste verkligen åka till min sitstränare för att få den där riktade och fokuserade hjälpen på just sitsen. Men det bör bli bättre väglag först... :(

KL

Man ska rida med i galoppen med sätet och genom mage och rygg påverkar man tempot och längden på sprången. Överlivet ska inte vara helt still, det går emot hästens rörelse, men inte heller vaja fritt och störa balansen. MED är nyckelordet och inte stora överdrivna rörelser utan helt enkelt med men med en stabilitet i bålen.
Handen ska inte heller vara still utan följa hästens rörelse som blir lite fram och tillbaka i galoppen precis som i skritten. Följa är nyckelordt även här, inga egna rörelser alltså.

Och dessutom:

Ni har just i praktiken insett att en frisk galopp är lösgörande:D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 649
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196
Hästvård Jag köpte nyligen en tredje häst, en unghäst, vilket med facit i hand visade sig vara ett dåligt beslut. Jag upptäckte nämligen ganska...
Svar
13
· Visningar
4 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka