Sitt fint!

Sv: Sitt fint!

Glömde säga att det är viss skillnad på en avatar och en bild man lägger ut och ber om kommentarer på.

Jag håller definitivt inte med om att sitsen är grunden till allt, den är viktig, mycket viktig till och med, men utan känsla kommer du ingenstans. Du kan ha en tekniskt sätt helt perfekt sits och usel kommunikation med hästen. Det går så bra att sitta rätt och klanta till det med dålig timing, oförmåga att känna av hästen, inte veta när du ska driva, när ska man ge eftergift mm och det går åt helvete. Däremot kan de med god känsla för hästar komma undan med mycket felaktigheter i sitsen. Därmed är inte sagt att de inte kan bli bättre om man förbättrar sin sits.

Känslan är dessutom svårare att träna, förhoppningsvis kommer den med tiden.

Hm, i mitt tankesätt kan man inte separera sitsen och känsla/kommunikation. I varje fall i mitt huvud kan sitsen inte vara perfekt, om man inte har känslan och kommunikationen med hästen, för du kan då inte följa och korrigera hästen. En "perfekt" sits är inte perfekt om den inte kan följa och påverka "underlaget" den sitter på :)

Däremot håller jag, precis som dom flesta andra, med om att de med bra känsla kommer undan med många sitsbrister.

/Linda, som är mkt bra på att läsa trådar, men glömmer alltid att svara om nån svarar på mina inlägg... :o

Jo den varianten finns ju också.

Det finns några olika varianter på sits.

Den som:
Påverkar negativt.
Inte påverkar
Påverkar positivt.

Att påverka positivt är att ha en aktiv sits.
Inte störa är att ha en passiv sits.

Om man har en sits som inte påverkar och rider med tyglarna så kan man med litet känsla uppnå samma resultat som i körning.
Den här tråden ligger på Körning
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1041892

Och filmen där visar hur bra det kan bli med en kusk med känsla.
Det är rent ut sagt jättesnyggt.
Och det sitter inte ens någon på hästens rygg.

Det där fick jag en fin illustration på av min tränare och Vita Morrhoppan.

Jag satt ned i traven och så instruerade tränaren mig i olika sätt att röra svank, bukmuskulatur och bäcken i kombination med olika nivå av stringens. Med enbart dessa "hjälpmedel" kunde jag utan att ändra något annat rida hästen på massor av sätt.
- En slapp muskulatur med ett för följsamt bäcken gav en springig slängtrav.
- När jag skulle stadga upp mig själv tog jag i för mycket och fick en väl samlad halt.

Det var mycket intressant att göra denna övning på en så känslig men ändå förlåtande häst :love:. Fröken Sprattelben hade nog inte gett samma aha-upplevelse... snarare är aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah-upplevelse. :D

Vita Morrhoppan är extremt sitskänslig.
Ett sittben litet för hårt nertryckt och hon blir banan.
Eller ramlar iväg åt något håll.
En alldeles fantastisk häst.

Att få förmånen att rida en sådan häst gör att man rättar upp sin sits och lär sig hur den inverkar på hästen.

Kan vi inte ha en sits-clinic igen?
Vi kanske kan boka "mitt" ridhus om vi blir tillräckligt många! :idea:

Jag har hemma just nu 2 som kan vara med.
Men det kan ändra sig med tiden.
Jag har dels hästar till salu och dels utlånade till verksamhet.

Pallas planerade annars en ridträff hemma hos sig.
Ridanläggning ingår.
Vi kanske kan slå ihop det?

Ja, jag tror att det ska gå bra, men jag måste vaccinera henne först. Ska samköra med grannen, så jag ska fråga henne om hon kan boka vet (hon skulle vacca hundarna också tror jag). När tror ni att det skulle vara läge? Juni? Hur är det med vaccination, de behöver ha två sprutor innan de ger effekt? Med vilken intervall ger man dem?

Liknande trådar

C
Dressyr Jag har fått lite problem i min analys av den egna sitsen. Efter att ha studerat mängder av litteratur i frågan samt "lyssnat" på olika...
Svar
9
· Visningar
10 518
Senast: Curtis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10