Sitt fint!

Q

qrumelur

Ja, den där lodräta sitsen alltså.

"Bonde-stilen" med fötterna vid hästens öron kanske inte är att föredra, men väldigt många erkänt duktiga och framgångsrika Islandshästryttare praktiserar inte korrekt lodrät sits utan sitter mer eller mindre i stolsits.

Hur kommer det sig tror du?
Och är det egentligen ett problem? Jag menar med tanke på tränings och tävlingsframgångar så borde det väl ändå innebära att det inte enbart handlar om den där "lodräta sitsen".
Eller?

Jag tänker inte länka (det får man väl inte heller?) men man behöver inte surfa långt för att hitta landslagsryttare och Vm-segrare som stoltserar med bilder på sina hemsidor, där de INTE sitter i korrekt sits.

Vad beror det på?

Kvarnlyckan (Lodrät varje dag)

Sv: Sitt fint!

Det här kommer nog bli en stor diskussion, men jag kan säga lite vad jag tycker och tänker.

Visst att det ser snyggt ut med lodrät sits och vissa gånger mer balanserat över hästen. Men vissa(nu säger jag inte alla) som sitter i lodrätsits, "sitter bara där." Det ser snyggt, prydligt och jätte trevligt ut, men då föredrar jag hellre en ryttare som(fortarande i balans) sitter kanske som ögat på många ser som i en ful sits men att den rider hästen. Jag är inte så duktig på att förklara, men säg till om du inte förstår.

Jag tror som sagt att det här nog kommer bli en stor diskussion ;)

Sigtyr, långtifrån alltid lodrät :angel:

Tja det är väl som i de flesta andra grenar (där man bedömer prestationer och inte sits). De flesta behöver korrekt sits för att fixa det men naturbegåvningar kan göra lite hur som. De kanske varit ännu bättre om de lärt sig att sitta korrekt från början.

Nu tycker jag nog att merparten av toppryttarna sitter någonstans mellan okej och perfekt, det var mer vanligt förr med mer eller mindre hemska sitsar.

Ja, den där lodräta sitsen alltså.

"Bonde-stilen" med fötterna vid hästens öron kanske inte är att föredra, men väldigt många erkänt duktiga och framgångsrika Islandshästryttare praktiserar inte korrekt lodrät sits utan sitter mer eller mindre i stolsits.

Hur kommer det sig tror du?
Och är det egentligen ett problem? Jag menar med tanke på tränings och tävlingsframgångar så borde det väl ändå innebära att det inte enbart handlar om den där "lodräta sitsen".
Eller?

Jag tänker inte länka (det får man väl inte heller?) men man behöver inte surfa långt för att hitta landslagsryttare och Vm-segrare som stoltserar med bilder på sina hemsidor, där de INTE sitter i korrekt sits.

Vad beror det på?

Kvarnlyckan (Lodrät varje dag)

Jag tycker inte det spelar så stor roll egentligen, så länge man följer hästen bra och det känns bekvämt för både häst och ryttare spelar det väl ingen roll hur man sitter?

Däremot är det ju jäkligt fult :p

Tycker själv att det är svårt att sitta korrekt i tölt, jag har tränat och sitter väl rätt ok för det mesta men fötterna vill gärna glida fram i tölten och passen, i de vanliga gångarterna så sitter man rätt naturligt men tölt och pass e svårt :p

Ah en sitstråd.
Något för mig.

För att kunna påverka hästen på bästa sätt genom sin sits så krävs det att sitsen är korrekt.
Annars så får man inte ordning på de fina små sitshjälperna.
Det går inte att påverka rätt med benen rakt fram.
Utan i det läget blir det ridning i tyglar i stället.

Jag hade en gång en Sits-Cliniq hemma hos mig.
Efter det så diskuterade vi mycket sits här på forumet.
Här är tråden direkt efter:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=467518

Det står mycket matnyttigt i den.

(det syns på din avatar :o :o ;) )

är det här forumet till för att trycka ner varandra eller :crazy: var man än skriver så säger folk elaka kommentarer, ge er nån gång, Jag har inte gjort nånting så jag förstår inte varför alla ska vara så taskiga. Jag börjar tröttna på det här forumet nu man vågar ju inte öppna munnen förän nån är elak. Alltid slutar det med att jag skriver ut att jag blir ledsen för all skit ni kastar på mig och så tittar jag inte i tråden igen. Snart går jag inte in på forumet överhuvudtaget för jag är trött på allt skit snack från er.

Skaffa er ett meningsfyllt liv istället för att roa er med att trycka ner andra på nätet.

Jag tränade för en mycket berömd tränare för islandshäst för ett par veckor sedan och då var det inga negativa kommentarer om min sits, Dessutom tränar jag för dressyrtränare som rider msv-svår dressyr och de vet nog bättre hur korrekt sits ser ut än ni så jag väljer att lyssna på dem ;) Dessutom fick jag kommentarer på facebook på exakt samma bild av mycket duktiga islandsryttare att det så fint ut så gå och häng er eller nåt så att inte fler stackars unga tjejer här på buke får ta eran skit.

Hej då tack för mig nu skiter jag i det här skitkastarforumet!

Alla vill tydligen åt just mig av någon märklig anledning.

FÖRLÅT!!
Det var absolut inget illa menat och det var inte meningen så.
Men jag inser ju nu när jag läser i efterhand att det var jätteplumpt skrivet.
:(

Min poäng med den här tråden är lite grand att diskutera om det verkligen ÄR så jäkla viktigt att sitta korrekt. Vilket inte jag tror eftersom det är så många erkänt duktiga ryttare som *inte* sitter i korrekt lodrät sits.

Jag är jätteledsen för att jag skrev så det var absolut inte meningen att såra dig, men du sitter inte i lodrät sits på din avatar. Jag försökte skämta ....

Senast ändrad av en moderator:

För att kunna påverka hästen på bästa sätt genom sin sits så krävs det att sitsen är korrekt.
Annars så får man inte ordning på de fina små sitshjälperna.
.

Men trots det, så sitter massor med framgångsrika ryttare/tränare i en icke-korrekt lodrät sits. Och då menar jag inte att de sitter som de härliga isländska bönderna sitter som man kan se på gamla bilder med benen rätt fram. ;)
Men det är fortfarande inte helt korrekt sits. Och ändå lyckas de ganska bra.
Eller? :confused:

Alla vill tydligen åt just mig av någon märklig anledning.

Nej då, det tror jag inte. Däremot så finns det väldigt många som inte uttrycker sig särskilt smidigt och som får dig att ta väldigt illa upp. Jag har svårt att tro att det skulle vara avsiktligt. Jag tror att kommentaren om din avatar egentligen var skämtsamt menad, även om den var klumpig.

Gör så här: välj en godtycklig tråd här på forumet som har hyfsat många inlägg, säg 20-30 inlägg. Föreställ dig sen att samtliga inlägg i tråden är riktade till dig.

Handen på hjärtat, hittar du någon sådan tråd som inte har ett enda inlägg som du skulle ta illa upp av om det vore riktat mot dig? Som du förhoppningsvis ser så är du långt ifrån ensam om att få ironiska, spydiga, klantiga eller rent ut elaka kommentarer mot dig.

Det jag menar är att ALLA som deltar i diskussioner på forumet får en skopa skit i ansiktet då och då. Det fungerar så. Tro mig, ingen har något personligt mot just dig, utan det är tyvärr något man får leva med på buke och andra forum.

Hoppas du förstår vad jag menar nu och att jag säger det jag skriver i all välmening. Jag vet hur fruktansvärt smärtsamma ord kan vara, eftersom jag blev mobbad som liten. Försök bara slappna av lite och ta inte åt dig personligen av allt som folk skriver. Jag tror du skulle må mycket bättre då.

Ta till exempel det som CherryChaos skrev: "haha men snälla nu får du väl fan ta och ge dig". Det är ett klockrent exempel på hur klantigt folk kan uttrycka sig på ett forum. Det var jävligt klumpigt formulerat, rent av elakt, men jag tror ändå inte att det var avsett att trycka ner dig ännu mer. I grund och botten tror jag CherryChaos försöker säga samma sak som jag (dvs att ingen är ute särskilt efter att trycka ner dig), men på ett sätt som garanterat inte får avsedd effekt, utan enbart får dig att känna dig ännu mer nedtryckt. En helt obegripligt empatilös och omogen kommentar.

Så, ta det lite lugnt och försök att inte ta åt dig så mycket av allt. Oftast försöker folk faktiskt bara skämta.

Ursäkta trådkap i förra inlägget!

Tips till bra övning :idea: Idag har vi kört två ridpass med videoinspelning. Först ett ridpass som filmades, sen lunch, kolla på filmen. Skrattade gott åt varandra, med varandra och gav varandra tips och förslag på förbättringar. Efter filmvisningen dags för ridpass två. Försökte ta med analysen av förmiddagens övningar upp på ryggen. Mycket fokus på sits. Filmade även detta pass. Tycker jag hade märkbart bättre sits andra passet och hästen gick också renare med bättre bärighet.

Slutsats: sisten gör stor skillnad och video är ett toppenverktyg för att förbättra sin ridning. ;)

Men du skall inte behöva be om ursäkt för att du beskrev vad du ser på bilden.
Om man lägger ut en bild så får man ju räkna med att alla kan se vad som finns på den.

För att kunna göra en sådan övning och förbättra sig så måste man ju klara av att kunna ta kritik.
Om man inte gör det så kommer man inte framåt.
Inte bröt ni ihop och trodde att alla andra var ute efter att vara elaka mot er?

De får också avdrag på tävlingar just för sin sits. Många sitter "fult" men ändå får 8,5 på tävling.. MEN om dem hade övat på sin sits och suttit i lodrät sits så hade dem kanske fått 9,0-9,5 istället. Men dem är så "inkörda" på sin sits och börjar dem ändra den nu så går hästen sämre under en tid, eftersom dem blir spända och urbalans under en tid.. för det är svårt att ändra sitsen! Men jobbar dem tillräckligt länge på det så kommer hästen att gå bättre. Det är bättre att sitta i lodrät sits i fullbalans än att sitta "fult" i fullbalans.

Dem som sitter "fult", VM-ryttare osv. har kommit så pass långt för att dem har sån känsla! Det brukar ju sägas att vi svenskar rider på teknik medan islänningarna rider på känsla. Men för att bli en så bra ryttare så möjligt så måste man ha av både och.

Jag håller med saraandersson om att en riktigt bra ryttare måste ha både teknik och känsla. Det jag kan säga är att jag tror att om man får välja, så är det bättre att man har känsla och en sämre sits, än perfekt sits men ingen känsla. Känslan är ju så svår att träna, medans sitsen är om än svårt så betydligt enklare än känslan.

Och den lodräta sitsen har ju utvecklats genom årtusenden just för att det är där man kan jobba hästen på bäst sätt. Visst, känsloryttare kan sitta lite halvdant och hästarna går bra. Men skulle känsloryttaren träna upp sin sits skulle hästen nästan säkert kunna gå ännu bättre.

Säger jag, känsloryttare som verkligen jobbat med sitsen och automatiskt fått fram mer i hästen. Jag sitter ännu inte perfekt men helt klart bättre än innan jag började traggla sitsen. Och hästen går bättre nu, även om den var fin och gick bra innan också.

Det går ju att komma långt med tygelridning.
Som när man kör häst och vagn.
Du ser ju inga dressyrryttare på GP nivå sitta så.
För där fungerar det inte.

Precis!
Det är det jag funderar på. Jösses, nu känns det som att allt det här går runt i mitt huvud och landar i att många rider sin framgång på talangfulla hästar... Något som jag också diskuterat och funderat på många, många gånger men oftast slår ur hågen.

Men du skall inte behöva be om ursäkt för att du beskrev vad du ser på bilden.
Om man lägger ut en bild så får man ju räkna med att alla kan se vad som finns på den.

Jo, det ska jag behöva. För det var absolut inte menat för att vara elakt och så uppfattades det. Jag fick intrycket av att personen hade självinsikt och distans till arbetet med sin sits och utifrån avataren så tänkte jag skoja lite.
Det var jätteklumpigt och dumt och uppfattades på helt fel sätt.

Jo, det ska jag behöva. För det var absolut inte menat för att vara elakt och så uppfattades det. Jag fick intrycket av att personen hade självinsikt och distans till arbetet med sin sits och utifrån avataren så tänkte jag skoja lite.
Det var jätteklumpigt och dumt och uppfattades på helt fel sätt.

Citatet var möjligen klumpigt men de flesta hade reagerat med ett skratt precis som du avsåg. Skämt är ju ett positivt sätt att ge kritik. Det är besvärligt att hitta rätt tonläge, inget sätt att skriva passar alla och här och var hamnar folk i situationen att folk tar illa upp fast man inte kunnat förutse det. Hur många här är perfekta? Och börjar man få koll på ett problem så finns det 10 (eller lägg på några nollor) på kö att jobba med.

Här om året red jag kurs för en instruktör som fokuserar väldigt mycket på sitsen - och jag fick sedan också vara med (och rida) på en clinic hon höll på detta tema. En kompis som också var med sa så träffande: "När man sitter rätt börjar hästen plötsligt göra en massa bra saker!" Tycker det var en väldigt träffande beskrivning!

Tyvärr är det i alla fall så för mig att jag jag får lägga mycket av energin i ridningen till att kompensera för att jag har en sits som inte är optimal... Kämpar för att förbättra sitsen och hoppas att jag någon gång i framtiden kan komma till en sits som kan hjälpa hästen istället för att "stjälpa" den! De korta stunder jag lyckats hjälpligt har varit magiska - då har det känts som att hästen läser mina tankar!

Liknande trådar

C
Dressyr Jag har fått lite problem i min analys av den egna sitsen. Efter att ha studerat mängder av litteratur i frågan samt "lyssnat" på olika...
Svar
9
· Visningar
10 518
Senast: Curtis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10