Sitsträningstips önskas...

Q

qrumelur

:(
Trodde äntligen att det löst sig för mig att få sitsträning idag men så visar det sig att den enda möjliga tiden är på tisdagar 9.15.
Jag har ett jobb som jag sitter fast i 8-16 och visst finns det viss flexibilitet men inte så där "mitt i förmiddan", inte regelbundet i alla fall... :(

TRÅKIGT!!!

Vad ska jag nu ta mig till?

Hur sitstränar ni?

Just nu "passagerar-rider" jag, mest i skritt. Det har hjälpt en hel del men jag skulle behöva sitta på en stark och balanserad häst i alla tre gångarter i ett ridhus... Fick massor av tips på styrketräning av bålen idag så det ska jag börja på med.

Alla tips mottages varmt!!

Sv: Sitsträningstips önskas...

När jag hade problem med att sitta ner i sadeln så sa min tränare åt mig att rida utan stigbyglar ca 15 min varje pass, i alla 3 gångarter. Och så fick jag hjälp av en kompis som fick longera hästen åt mig medans jag satt på både med och utan stigbyglar och försökte lära mig att sitta.
Jag fick höra detta från min tränare:
"jag det ser väl bra ut, men ni kommer inte komma längre om inte din sits blir bättre" Hårt men sant.
Så jag hårdtränade inför nästa träning som blev om två veckor och då hade det blivit mycket bättre enligt henne.
Hon var supernöjd :)

Det kan hjälpa om man har hästen inspännd när man tränar sin sits, för då behöver man inte tänka så mycket på hur hästen går, då kan man mest tänka på sig själv.

Lycka till! :)

Jag brukar stänga in min i rundkorallen (eller paddock) och låta hästen trava och galoppera runt i fri form och jag sitter utan stigbyglar (eller barbacka) och fokuserar bara på min balans. Räcker om man gör detta 5-10min innan träning, då är ju hästen igång joggad och lite uppvärmd också!

Boken "Balans till häst" (finns bl.a på blahasten.se) håller jag på att läsa nu! Jag har också sitsproblem, viker mig i midjan, har problem att sitta ner osv osv men den ger massa bra tips på övningar, stretchövningar, ridövningar och mkt bilder och en text som är lätt att förstå.

Liknande trådar

Hästvård Lång historia men så här är det: till och från under hösten kändes min häst konstig, liksom knyckig i rörelsemönstret utan att jag kunde...
Svar
1
· Visningar
1 005
Senast: krocket
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka