Sitsproblem i galopp.

G

granit

Har blivit harigare med åren. Ridit i 20 år. Är nu livrädd för att ramla av i galopp. Har fått problem vid galopparbete. Klämmer mig fast, lutar mig framåt. Hästen blir då stark och drar upp huvudet. Formen försvinner, och det går fortare o fortare. Har sitstränat vid longering. Då funkar det. Men efter ett par ggr är jag tillbaka till spändheten. Läser böcker o tar in all information. Men det sitter något inbyggt hos mig i järnan. Har även blivit mesigare i all ridning. Låser mig lätt om jag tex inte får igenom halvhalterna. Någon annan här som har tips på hur jag ska komma igenom detta ?.

Sv: Sitsproblem i galopp.

Jag har precis som du, blivit harigare med åren när det gäller ridning. Jag är rädd att hästen ska bli rädd eller busa och jag ska ramla av, och därför blir jag feg och spänd och är inte så aktiv i min ridning som jag borde vara. Det enda som funkar för mig är att peppe mig själv, att tänka att "det kommer inte hända något" och bara köra på. En bra grej är att tänka att ju mer spänd och rädd man är, desto större är risken att man faktiskt ramlar av, eftersom hästar råkar vara experter på att känna av sånt. Det kanske inte hjälper dig att tänka så, men försök! När man är rädd är det tankarna man måste ändra på, det är dom som ställer till det för en. Positiva tankar ska man tänka! Lycka till! :)

Jag är en liten fegis på hästryggen men känner mig otroligt mycket tryggare och mer säker när jag har min ridväst på mig. Använder du sådan?

Min reaktion när jag blir osäker är inte att luta mig framåt utan bakåt, vilket i sig är dämpande. Det har jag programmerat in själv eftersom jag från början helst klängde i manen när det blev otäckt... :p

Hur går du ihop med hästen eller är det likadant oavsett vad du sitter på?

Sjung en sång när du blir spänd har jag lärt alla som har ridit hos mig. Man slappnar automatiskt av och det fungerar. Lycka till!

Försök att slappna av när du ska galoppera. Gärna i inhägnad. Galoppera inte längre än du känner att du har kontroll.

Detta är min 5:e egna häst. Den här är den mäst utbildade häst jag ägt. Det är en äldre herre på 13 år. Det var tänkt att denna herre skulle hjälpa mig att bli avspänd i galopparbeten. Efterson han är väldigt snäll. Jag har haft sits problem i galopp på dom 2 förra hästarna. Under 7 år. Häst nr två kastade av mig vid ett sadeltvång:bump:. Det var där det började med min spändhet. Rider i regel bara galopp i paddock. Använder inte väst.

Anser du att du har en bra och balanserad sits i trav och skritt? fungerar övergångarna som dom ska ?

Jag skulle sluta att "galopp arbeta", eftersom det inte låter som att ni har några konstruktiva sådana, och satsa på att bygga upp er kommunikation. Galoppen skulle jag nog försöka attakera i små,små bitar. Dvs, jag skulle istället för att arbeta med galoppen i längre sträckor se till att mina fattningar och avbrott fungerar till både trav och skritt - detta utan tjafs eller motstånd. Innan dess skulle jag inte galoppera mer än max 2-3 steg åt gången. Jag tänker mig att om/när du klarar av att göra det, utan problem så borde du även kunna få en större känsla av "kontroll". Att aldrig galoppera längre än att man känner att hästen under sig är helt "med". På en yngre häst, eller en som man utbildar fungerar inte detta men nu sitter du på en äldre häst som SKA kunna detta. Hur ställer du dig till det tränings upplägget, är det något som redan är testat?

Prova att sitta ner i galopp i uppförsbacke, försök sen överföra det till platta marken. Så har jag gjort och det fungerade. Jag törs nu sitta mer upprätt i galoppen, och det gör ju automatiskt att hästen inte drar iväg, det gör den när man är framåtlutad. Och törs du inte i backe, så prova i ridhus eller på inhägnat område, eller om nån longerar dej, så att du känner att du har kontroll.

Mental träning! :banana: Det finns jätteduktiga människor som kan hjälpa en att "tänka rätt", de har alltså en utbildning på detta. Det har jag bara fått positiva saker utifrån! Det kan hjälpa en från början eller om man som du redan "har provat allt":)

Mitt råd är att inte lägga så sor vikt vid galoppen nu utan bli trygg i skritt och trav, jobba med det! Och när du travar, känner att du är trygg; fatta galopp och galoppera fyra-fem språng, sakta av och fortsätt trava. Fatta enbart galopp när du känner dig trygg och avslappnad! Öka sprången allteftersom du blir säkrare och låt det ta tid! Du kanske bara galopperar fem språng åt gången i två veckor och därefter ökar till sex, kanske galopperar du inte mer än sju språng efter en månad eller två, men vad gör det?
Du måste låta det ta tid, stressa inte fram det här och stressa inte pga anledningen att du tycker att du ska galoppera och därför borde.

Har tagit in lite tips från er här. Red igår kväll. Det jag fokuserade på var lungnet. Andas. Sträcka på mig. Galopperade små sträckor. Fattade bara galopp när det kändes bra i traven. Det gick hyffsat. Tror till och med hästen kände mitt lugn. Jag är så glad. Tack alla för råden.

Ett tips som hjälpt mig när jag hade tendens att luta mig framåt var att tänka galoppfattning i varje steg. Då min häst inte fattar galopp om jag lutar mig framåt så blir det lättare att sitta kvar "där bak" med det tankesättet.

Har också för några år sedan varit på en "polishästclinic" där det poängterades vikten av att sitta ner och luta sig lite bakåt om hästen t ex tar ett skutt över/bredvid något otäckt (i det fallet presenning). Även om jag glömmer det emellanåt så försöker jag öva in mig att sitta tungt på rumpan när hästen blir orolig i stället för att automatiskt luta mig framåt, då jag vet (i alla fall intellektuellt) att det är lättare att åka av då...

Sjunga hjälper förvånansvärt bra för att komma ihåg att andas. Eller prata med hästen, tala om vad du ska göra ett steg i taget, för att inte tänka så mycket på själva galoppen ("nu ska vi fatta galopp vid C sedan gör vi en fin hörnpassering och minskar galoppen lite på långsidan" osv)

Om du bestämmer dig för att göra tvärtom då, och medvetet står i lätt sits/trepunktsists i galopp? Lite omvänd psykologi sådär.

För att komma ner i sadeln i galopp hjälper det mig om jag tänker "fram och upp". Helt enkelt att jag följer med i rörelsen som hästens rygg gör. Försöker jag tänka "ner i sadeln" hamnar jag i baktakt och det blir skumpigt värre (för att inte säga obekvämt för hästen som får mig indunsande i ryggen.)

Ojojoj, vad jag känner igen mig... Jag får jobba på min sits VARJE gång jag rider... Jag har lätt för att skjuta ifrån med tårna och då lättar jag ju självklart med ändan och jag blir spänd och stel... kan inte sitta ner i travet utan studsar upp och ner som en riktig "guttaperka":o och när då halvblodskamelen bestämmer sig för att "jävlas " lite med jag sitter jag framlutat och försöker balansera som en övertung sumobrottare:o:cry:

Jag är nog med andra ord inta alltid den mest "stilfulle" ryttaren och trotas att kamelen är lite "annorlunda än de flesta" är han snäll och go, annars hade han hur lätt som helst kunnat skjutsa mig ur sadeln 10 ggr om..(han verkar dock gilla när jag sitter kvar;)) men, men, sanningen är den.. Jag försöker tänka på mina problemområden varje gång och jobbar verkligen pa att få dom rätt... galopperar gör jag dock helst bara i uppför eftersom jag fortfarande letar min balans( konstigt egentligen att jag med en så stor bakdel:cool: inte kan placera den I sadeln, utan på:o) men jag märker ju att balansen faktiskt bli bättre och bättre, vi utvecklas tillsammans jag och dromedaren och vi har skoj... så kanske om 10 år att "arslet" hittat hem till sadeln och då galopperar jag på de vida ängarna som värste John Wayne:D Kämpa på, det gör jag.. Kram å hej från mig:D

Liknande trådar

Träning Okej, nu behöver jag hjälp med att få lite tips och råd om vilken ände jag egentligen ska börja i! Jag har letat bland trådarna här på...
Svar
13
· Visningar
1 881
Senast: Brille
·
Träning Min 3-åring är alltid lugnet själv,JÄTTEsnäll i alla situationer,och inridningen har gått hur bra som helst. Dock så har han alltid...
2
Svar
34
· Visningar
5 050
Senast: Fibusen
·
Hästvård Jag har en valack som är 19 år gammal och som har börjat bete sig märkligt. Han har problem med tarminflammationer så motion är väldigt...
2
Svar
26
· Visningar
5 721
Senast: Etienne
·
L
Hästvård ag har haft problem med honom till o från sedan jag köpte honom. det började såhär.. Köpte honom för ett par år sen och skulle släppa...
Svar
14
· Visningar
2 097
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt