Sitshjälp...

the_connemara

Trådstartare
Säg till om det inte går att svara... Men jag vill gärna ha lite tips, vad som helst att iaf reflektera över.

Problemet är det att så gått som alla mina hästar, unga som oftast lyssnar sämre på sidförande hjälper åt höger. Åt vänster vete fasen vad jag göa, jag bara ändrar om min sits lite lite grann och de "flyter" iväg åt vänster med så god kvalitet som just den hästen kan uppnå. Känns helt enkelt jättelätt och lösgjort o hela kalaset. Men sedan, åt andra hållet, det är så gott som ALLTID ngt större/mindre motstånd och jag kan inte komma på vad jag gör för fel.

Ändrar och ändra på sisten och hjälperna, utgångslägena och tempot, funkar inte. Och tränaren jag red för (tränar inte mkt nu, ingen egen häst) öär verkligen jättepetig med sitsen och har hittat en massa andra fel jag gör osv osv, litar verkligen på henne men ändå så säger hon att alla sidvärtsrörelser (red bara tävlingsponnyn för henne) åt just höger är bättre kvalitetsmässigt även om jag ibland började gråta över hur illa jag fick hästen att lyssna. Jag ville inte behöva "knuffa" henne undan med vänsterskänkeln i varje steg, vägrade göra det eftersom hon ananrs lyssnade på typ inga skänkelhjälper alls. NGT måste jag ha gjort fel och det ngt sitter kvar nu när unghästarna ska börja flyttas - oavsett vilket håll som är lättast att vända/böja eller vilken tygel de undviker/tar stöd på så vill alla hellre flytta sig åt vänster än åt höger.

Så jag undrar helt enkelt: Hur hindrar man hästen med sitsen att flytta sig åt ett håll?

Sv: Sitshjälp...

Jag vet inte säker här nu bara gissar :D

Men jag kan tänka mig att du kanske gör samma som jag gärna gör, inte öppnar upp ordentligt åt det hållet man ska.

Tänk dig att du är starkare i höger ben och höger sida av kroppen. Du har dock lärt dig att sitta rakt över hästen men använder höger sida lite mer. Dvs du är lite mer spänd där.

Vid flyttning åt vänster kan du öppna upp bra åt vänster eftersom du naturligt är mer avslappnad där samt ger ett bra stöd på höger sidan. Inga bankande skänlar utan håller om lagom...

Vid flyttning åt höger klarar du inte av att slappna av tillräckligt uppe vid låret/bäckenet så du kan öppna upp, samtidigt som du inte ger riktigt lika bra stöd. Dvs det flyter mindre.

Det kan också vara därför din tränare säger att åt det sämre hållet blir bättre, det blir långsammare, mer eftertanke etc... ?

Förstår du mitt svammel? :o

Inget levande är rakt.
Alla ryttare viker sig i midjan mer eller mindre.
Om du är som mig fast tvärtom ;) så kan du prova att lägga till din högra _överskänkel_, samt dra tillbaka din vänstra _över_ skänkel, och - sedan försöka flytta undan vänster skänkel.

Alla ryttare är däremot individuella i sin snedhet så att detta funkar för dig är inte säkert.

Anledningen att det kan funka att lägga intill motsidans knä beror på reflexer i kroppen. Trycker du med knät så rätar du upp motsatta sidan midja och viker dig altså inte längre.

Alla ryttare är också en aning vridna, av din beskrivning så tror jag att du gärna håller vänster _överskänkel_ ngt för långt fram. Därför prova att flytta överskänkeln i första hand och inte underskänkeln.

Men som sagt varje ryttare är unik.

*funderar*

Men åt vilket håll menar du att jag borde vika mig i midjan? För jag viker mig nog åt vänster om det är just DET jag gör... Stämer det med dina teorier? Har svårare att släppa ned höger axeln eftersom jag tidigare sköt ut höften lite åt höger (kanske gör det liiiite fortf? Dock ingen som ser d) o kollapsade i vänstersidan. Därför upplevde jag då det som lättare att flytta unden vänster om jag satt överdrivet åt vänster (dvs ordentlig på vänster sittben eftersom hästen sköt mig till höger).

Men man ska väl inte vika sig i midjan?!
För det är lätt att man gör det vid hjälper, men inte ska man göra det?
Måste vara det som är problemet?

Nej SANTE man ska inte vika sig i midjan, men de flesta gör det. Jag försökte förklara hur hon skulle hindra sig från att göra det i just denna övning.

Bara för att reda ut allt.
Du vill flytta hästen åt höger undan vänster skänkel?
Hästen är inte rak utan skjuter ut bogen.

När du skall lägga till vänster skänkel kan det vara så att du mera flyttar din midja än hästen, alltså kollapsar /buktar ut åt höger.
Om du då lägger intill/mot höger knä hindrar du detta från att hända.
Enligt många ridteorier hindrar det också hästen att skjuta ut höger bogen.

Man har också sina sittben av naturen placerade olika långt fram i sadeln.
Om ditt vänstra sittben och lår är längre fram än ditt högra får du också problem att flytta hästen åt höger.
Därför föreslog jag dra tillbaka den vänstar överskänkeln

Även kan du lägga vikten fel, prova då att flytta revbenen en aning åt höger.

Prova dig fram och se vad du får för resultat.

Prova också att göra tvärtom vad jag skriver. och se vad som händer.

Jag ser dig ju inte utan gissar bara från min erfarenhet av andra ryttare och mig själv.

Vet du på vilket sätt skänkelvikningarna är sämre. Är det bogen eller bakdelen eller?

MVH SUSAN

Liknande trådar

Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 854
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Okej, det här blir väl mest bara en skriva-av-mig-tråd men jag vet inte riktigt var annars jag ska vända mig. Jag var medryttare åt en...
Svar
11
· Visningar
2 367
Dressyr Jag sliter mitt hår snart. Jag har ridit i flera år men inser att jag är total nybörjare - jag förstår inte grunderna och har...
Svar
6
· Visningar
2 776
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 243
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama