Sitsförvirrad!

Sv: Sitsförvirrad!

enligt mig blir hästen en spegel av din egen kropp. Sitter du med spänd nacke så är det troligt att hästen spänner sig i nacken, sitter du och svankar så är det troligt att även hästen svankar.

Du vill att hästen ska vinkla sitt bäcken inunder sig och jobba med stark men rörlig rygg. Därmed bör du själv sitta så. Alltför många ryttare svankar, vilket gör att de låser ländryggen och inte kan fånga upp rörelserna. De tar upp rörelserna från svank till ännu mera svank, vilket blir till ett juckande framåt och bakåt. Hästens rygg rör sig inte så, den består av två sidor som "paddlar".

Intressant ämne, jag har bara läst boken "Dansa.. av KFH, och den tyckte jag var relativt okej, däremot en annan bok "Hästarnas budskap" eller något sådant, fattade jag ingenting av. Däremot är det intressant med relationen tränare-elev, jag behöver en tränare som är mycket uppmuntrande och som rättar mig vänligt och snällt. Jag behöver någon som "daltar" med mig helt enkelt, och jag upplever att många tränare jag tränat för, har varit "military-style" och det passar säkert många men inte mig. Så med mitt virriga inlägg, tycker jag att man ska gå på sin egen känsla, är verkligen det här något för MIG? Eller är det en trend just nu som "alla" håller på med och som jag därmed också ska anpassa mig till?

Alkemisten skrev:
Jag har skrivit lite om det i en tråd på NH som heter Tobbe Larsson kontra Hempfling eller nåt sånt.

Jag tyckte det hela var lite väl mycket New Agesekt för min smak. Jag tyckte han flummade ut på andra ämnen och kom av sig alldeles för mycket. Han speglade sig lite för mycket i sin egen glans, och spelade väldigt mycket för publiken - som var helt hängivna! Det blev så anti för mig.

Han bildade sig en uppfattning om deltagarna och deras hästar som i flera fall var lite felaktig. Han har ju det kända citatet i boken " visa mig din häst så ska jag tala om vem du är" Jag kände att han inte riktigt lyssnade på mig, utan var säker på att han visste allt redan. Ingen av hästarna som deltog var lämplig för annat än skogsridning och på sin höjd lite öppna. Han tyckte det var ett under att han kunde leda min häst med ett finger i grimman! När jag kunnat leda honom utan grimma ( iallafall om jag var inom fyra väggar) sedan han var ca 4 år. Jag sa rakt ut till publiken att vad han gjorde inte var en uppenbarelse för mig. Det gillade han inte. Så jag fick bara jobba min häst en ggr medans de andra fick ha inne sina två. Vilket så klart bidrog till att jag blev sur på honom.

Han har en himla känsla det är det inget tvivel om - till viss del ligger det i tekniken men det är svårt att matcha hans självsäkerhet och lugn med hästarna. Och det är just det sistnämnda som gör honom speciell. Men jag är säker på att det finns andra att hämta infon från - Hempfling själv har ju lärt sig någonstans..:p

Låter om en av mina kurser jag begav mig ut på-men min var snäppet värre. Aldrig någonsin har jag stött på en tränare som avgudad sig själv så mycket och talat om andras lovprisande till honom. Jag minns att han startade kursen med att tala om sin ungdom i frankrike där han var "camaurgue häst cowboysare" och det var ngn gubbe där som på sin dödsbädd sa åt honom att "du har varit min bästa elev någonsin"..Jaja, sen fick vi rida runt i tre dagar. Fläng släng på andalusierkorningar o hispanoaraber och slit och släng i stånbetten..Tillslut frågade vi i gruppen om inte vi kunde få se honom rida (för det fick man inte) och på sista dagen gav han med sig och skulle göra en uppvisning på sin fantastiska hingst (en vit liten sak..och gubben är kraftig)...Nog för att allt kändes hganska surt någa dagar tidigare men när gubben satte sig och red tog allt priset. Jag har aldrig någonsin sett så mycket häng och släng och slit i käften och för att inte tala om SKUMPANDE:eek: på en sån liten stackars hästkrakes rygg. Sen till gräddan av numret. Den såkallade levaden som utfördes genom att i full kareta galoppera över medellinjen och efter en tvärnit "ryckas upp" på benen. Då kände jag bara hur min apengar hade runnit ur sanden. Det värsta är att gubben i fel kretsar har gott rykte...Han kör tydligen shower också för ganska dyra pengar och är väldigt duktig på att annonsera ut sig..Nuhar han även kommit ut med en video..Jag skulle för övrigt sätta honom som en god "tränartyp nr 2" , dock av den extrema typen.:crazy:

Ja, det tråkiga är ju att dessa typer av tränare (och just den du pratar om, som inte har de meriter han säger sig ha, när man kollar med källorna) drar till sig liknande folk. Dessa är ofta bra på att annonsera ut sig själva och få oinsatt folk att tro att de faktiskt är bra.

Det gör ju att folk kan få helt fel intryck av en ridstil, en hästras, eller något annat. Ett rykte som kan vara mycket svårt att bryta. Det enda man får hoppas på är väl att dessa fasoner straffar ut sig i slutändan :smirk:

Det låter fullkomligt fruktavsvärt.
Man ska nog akta sig för de som pratar för mycket om sig själva. De verkar vara ute efter att få sitt ego ännu mera fyllt i stället för att lära ut det de kan. (om de kan något) Synd på dina pengar. Det var antagligen en dyrköpt erfarenhet.

Ja det kostade ju inte 8000. snarare 3.500 el nåt. Och "lyckligt" nog var det bara en tredagars kurs. Men nu vet man att man inte ska åka dit mer..Kan avsöja att mannen är fransman med initialerna A.R:angel:

Ja jag tycker man kan se på bilderna på honom att det inte handlar om någon dans utan ren råstyrka med skarpa hjälpmedel..:devil: :devil:

Jag känner mig så.. :devil:- lig

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 943
Senast: Unafraid
·
Ridning Jag är en återvändare som nu försöker fatta hur man rider, nu för tiden. T.ex detta med att rida med sätet. Jag fick lära mig att man...
Svar
6
· Visningar
2 124
Senast: mollyphlox
·
Hästvård Hej alla fina Bukefaloser! Tänkte höra med er om ni har någon idé kring vad som skulle kunna vara på tok med min häst. Innan jag...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: mackan
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 067

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka