S

SarahOlofsson

Jag har upptäckt att jag lutar mig ganska mycket framåt när jag rider... Jag har de senaste månaderna bara ridit barbacka eftersom jag inte har någon sadel och på de senaste korten min syster tog när jag red så såg jag att "rumpan" inte riktigt kommer ner mot hästen rygg...

Är det någon som har något tips om hur jag kan bli bättre på att helt enkelt sitta ner... :o

Sv: Sitsen.

Hmmm, är det ingen som vågar komma med några förslag???

Jag hade också problem med att jag lutade mig framåt tidigare. Min tränare hjälpte mig genom att gå brevid hästen i skritt och hålla sin hand mot min mage när jag satt ordentligt och korekt på hästen, så hon höll sin hand på min mage och helt enkelt visade var jag skulle sitta. Sen var det bara att öva. Vi kunde tillbringa ett helt träningspass på 1 timme med att bara skritta runt med hennes hand på min mage så att jag skulle känna in var jag skulle sitta, sen övergick vid i trav, så fort jag lutade framåt så fick vi göra halt, jag satte mig korekt, sen kunde vi fortsätta. Det tog inte alls lång tid innan man satt korekt utan att min tränare behövde säga något.

det gjorde jag också förut, blir lätt så när man har en häst som reser sig helt plötsligt.

försök att titta omkring dig, lyft blicken så rätar du upp dig automatiskt.

"Laga-till-sitsen-övning"
I skritt,
Börja med axlarna, lyft ända upp till öronhöjd, och "tappa" sen ner dem. Gör gärna om ett par gånger.
Sen tar du och lyfter ut knäna rakt ut från sadeln, då kommer du att känna dina sittben väldigt tydligt, "tappa" seden ner benen. Sen strirrar du på molnen en stund, dvs titta rakt upp i skyn, du ska se låångt upp och bak bland molnen. Flytta tillbaka enbart huvuden till att se långt framför hästen, sen gäller det att hålla kvar kroppen där och att verkligen känna sittbenen, bara att lytfta ut knäna igen om du inte känner. (utan stigbyglar)

Checka av sitsen under ridpasset genom att "kolla in molnen" och lätta av knäna några sekuner.

SarahOlofsson skrev:
Jag har upptäckt att jag lutar mig ganska mycket framåt när jag rider... Jag har de senaste månaderna bara ridit barbacka eftersom jag inte har någon sadel och på de senaste korten min syster tog när jag red så såg jag att "rumpan" inte riktigt kommer ner mot hästen rygg...

Är det någon som har något tips om hur jag kan bli bättre på att helt enkelt sitta ner... :o

Det enda som behövs är att du bestämmer dej att Nu ska räta upp mej, och tänka på det nästan hela tiden. Oavsett om du har en tränare som står bredvid dej kan inte den göra så att du rätar upp dej, det är du själv som måste bestämma det och göra det också. Tränaren ska inte behöva tjata. Lycka till!

en övning som är grymt jobbig men ger snabbt resultat är att rida med ett spö i ryggen.
Du lägger ett spö vågrätt emot svanken och håller kvar det där med hjälp av armarna. Då tvingas du sitta rakt. Akta bara så att du inte börjar svanka.
Eftersom du blir helt fastlåst i handen när du sitter så här bör du inte hålla i tygeln, utan be någon antingen leda hästen eller longera den. Oftast räcker det att sitta såhär några minuter, så man får en känsla för hur det ska vara.

Prova också att luta dig framåt tills du bara sitter på blygdbenet, luta dig sedan bakåt så du bara sitter på sittbenen. Sedan sätter du dig rakt upp så att du känner både sittbenet och blygdbenen, då sitter du rätt.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
480
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 622
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 057
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama