Ganesco

Trådstartare
Jo. Det står bl a att läsa i lite olika trådar här på buke samt i bo tibblins "ridlära" att du som ryttare ska sitta på sittbenen + skrevet. Så jag tänkte att jag skulle fokusera på det igår, men det blev helt fel. Och då menar jag inte bara att det var ovant. Jag kom helt i framvikt eller blev tvungen att svanka jättejättemycket för att kunna sitta så.
Frågorna är:
::Hur viktigt är det att sitta på trekanten? Jag tycker att jag påverkar hästen bättre när jag sitter mer bakåtlutad.
::Kan det bero på sadeln/sadelns läge?
::Är det för att jag är ovan/har dålig balans?

//Hedvig

Sv: Sits!

Du ska sitta avspänd och i balans och de problem du beskriver kan tex handla om sadeln. Den ligger inte i balans, dvs tippar framåt tex. Det är ju inte bra i så fall så det behöver du kolla. Den kan vara för vid för hästen tex.

Pröva att dra in magen och sträck på dig, då brukar man inte få så mycket svank.
Att luta sig bakåt i ridningen är inge bra, då du hela tiden driver på hästen, och får dålig balans.
Kolla sadeln, sadlläget, hästens rygg och att du verkligen sitter rätt.
Lycka till :bump:

Du ska sitta avspänd och i balans och de problem du beskriver kan tex handla om sadeln. Den ligger inte i balans, dvs tippar framåt tex. Det är ju inte bra i så fall så det behöver du kolla. Den kan vara för vid för hästen tex.

Håller med. Passar inte sadeln kan sätet komma fel -> går inte att sitta rätt.

Ta hjälp av en tränare eller någon som kan se hur du och sadeln sitter, och därmed hitta problemet.

Fast jag tror att man har ändrat rekommendationen från "sittbenen + skrevet" till "sittbenen + blygdbenet", just för att det tidigare inte var någon särskilt bra förklaring.

Men bakåtlutad ska man hur som helst inte sitta, utan lodrätt (i regel i alla fall).

Liknande trådar

Träning Jag har börjat rida lektion nu, efter flera år då jag bara ridit lånehästar i skogen... (för längesen kursade jag mycket och var nog...
Svar
12
· Visningar
1 266

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka