Sits och Inverkan (hjälp!)

E

Evelyn

Försökte söka efter en bra tråd i forumet men hittade ingen som hade vad jag sökte så jag startar helt enkelt en ny :laugh:

Har varit och ridigt på prova-på-dag inför gymnasiet. Efter fick vi en bedömmning och de sa då att jag satt bakom den lodräta sitsen så jag förde hästen framåt med sätet utan att jag tänkte på det. Detta ledde också jag tryckte ner hälarna som att jag spjärnade emot för att balansera upp min, ja, dåliga sits. I traven hade jag alltså inte så bra balans utan tryckte på hästen fram och gjorde att jag störde hästen så den inte kunde ta min inverkan så bra som den kunde ha gjort. De sa också att jag red med en rätt bred hand.
Sen vet jag att min hoppsits mest brukar vara att jag ställer mig rätt upp då jag oftast ridigt hästen på bilden och liknande hästar som inte kunnat hoppa så högt + att hästen på bilden är väldigt framtung och inte bär upp sig bra.

Vad jag vill ha hjälp med är övningar som gör att man kan träna sitsen - på marken eller hästryggen. Ge mig allt ni har!
ladda gärna upp bilder!

Bilderna är tagna rätt länge sen på en klubbtävling kombinerad hopp och dressyr. Då hårddisken kraschat så har alla bilder försvunnit utom några som kompisar hade :( Men det är något iaf!

d0e6aa6e421f0105f97fbf39610883ea_640_427.jpg

b3c703473c4d29a815b1ac5a91b15090_640_536.jpg

Andra som har samma bekymmer får gärna ladda upp bilder och be om råd också!

Sv: Sits och Inverkan (hjälp!)

*Träna för tränare är toppen! Har du nån häst du kan rida? Ridskola, medryttarhäst eller likn? Det vore bra om du tränade på en häst du känner bra så du kan fokusera på dig själv och känna dig säker.
*Träning från marken är jättebra och det borde flera göra- inklusive mig själv... :angel:
Då är pilates ett jättebra tips. Eller allmän styrketräning för att stabilsera upp mage-rygg-delen som är så oerhört viktig för ryttare!
*Rid mycket och få många timmar i sadeln!!! Experimentera vad som händer med din inverkan om du flyttar sitsen elelr förflyttar vikten.
*Bli longerad! Utan stigbyglar
*Rid utan stigbyglar!
*Hitta rätt längd på lädrerna
*Sally swift tror jag hon heter som har skrivit "centrerad ridning". Ett tips som du kan kolla upp. själv har jag itne läst den men många har sagt att den är bra.
*Perry wood "rid i harmoni med hästen" :bump:

tack för tips! :D
*jag rider på ridskola och medryttar häst och då brukar ägaren till medryttarhästen hålla lektion som varit ridskolelärare och domare.
*har testat pilates men tyckte inte det var något för mig dock kanske jag gav upp det för tidigt då man ska göra det ett antal gånger för att se resultat men vi har en dvd här hemma som jag kan använda! :)
*försöker rida så mkt som möjligt men med skola och krav på minst 290 i betyg för att komma in på utbildningen så har man inte all tid i världen, tyvärr.. :/
* att bli longerad tycker jag är jätte bra men har som ingen som kan longera mig får försöka be fler personer!
*rida utan stigläder är bra!
*att hitta rätt längd är svårt tycker jag för man kommer ner i sadeln efter ett tag så man skulle behöva länga lädren flera ggr under tiden man rider..!
*sally swifts bok har jag sett men inte riktigt läst hela får kanske göra det! :)
* har inte hört nåt om den boken, nåt man får kolla upp!

Har inte så många tips, bara vad jag själv haft problem med, dvs felplacerade skänklar. De har alltid befunnit sig framför sadelgjorden i stället för bakom :crazy:
Men sen fick jag ett jättebra tips av min ridlärare: Läng lädren 1-2 hål, dra benen utåt, bakåt innan du sätter dem i stigbyglarna. Man får typ vinkla höfterna på ett nytt sätt. Och släppa ner knäna. Under ridningen kan man sedan ta tag i ridbyxorn på insidan av låret och "dra" det bakåt. Typ en roterande rörelse.
Kors, vad luddigt det blev. :p

Senast ändrad av en moderator:

jo lite men jag ska försöka med det om jag fattat det rätt hur du menar :P tack för tipset :)

måste bara säga, att det ser nästan ut som att du sitter på halsen på första bilden... Men läs böckerna ett med hästen och centrerad ridning av Sally Swift . De är jätte bra :D jag har läst ett med häste och håller på och läser centrerad ridning nu. Man lär sig jätte mkt bara av att läsa böckerna, min sits har förbättrats jätte mkt :D

tror jag vet var du var på prova på... jag säger bara rid,rid,rid o rid lite till. försöka få så mkt sadelvana som möjligt och faktiskt försöka få dina föräldrar att göra en tränings satsning tex träningsläger, rida lektion flera grr i veckan och försök hitta fler hästar att rida.
sommaren innan jag började gymnasiet red jag 3 hästar om dan plus x antal helgkurser och det gjorde att man utvecklades mkt fortare.(gick käpprätt åt h*piiip* på min provridning kan jag lova)

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 749
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 116
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Höstens ridning startades för min del med en helgkurs i centrerad ridning. Jag har länge sneglat mot CR, läst Sally Swift för längesedan...
Svar
0
· Visningar
368
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
3 047
Senast: Brille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar