Sits i ryggning

Sv: Sits i ryggning

Jag tror att det viktigaste är att man inte drar hästen bakåt- att den förstår hjälperna.

Hur man sitter i ryggningen är nog avhängigt av vad hästen är van vid.

om man alltid sitter ngt framåtlutad kommer hästen inte att känna skillnad på just det.

Hej!

Var på en clinic med en av australiens främsta hästforskare. Han utgår från inlärningsteorier och är väldigt noga med att det ska vara en signal till varje rörelse dvs. skänkeltryck på båda sidor betyder framåt, skänkeltryck ska alltså inte användas för att både be om att gå fram och att rygga.

Sthu ger ett bra exempel där skänklarna visserligen används men inte på samma sätt som när hon vill att hästen ska gå framåt.

Har själv westernbakgrund så när jag vill att min häst ska rygga sjunker jag ned lite i sadeln och kramar ev om tygeln så den förs lite bakåt, mot mig. Har aldrig tänkt hästen som balansboll som nämns i tråden men det ska jag absolut prova.

/Em

Fast ryggningen är ju faktiskt att man ber hästen bjuda framåt fast den går bakåt. Om hästen bjuder bakåt i ryggningen blir den ju inte alls bra. Det som jag vet kyra säger är att man gör sina framåtdrivande hjälper som vanligt med skänkeltryck men sedan hindrar man med handen att hästen går framåt. Gör man så då känner man att hästen är på väg framåt eller bjuder framåt även i ryggningen och det är ju så det skall vara.

McLean va?
Synd att inte fler tar till sig den typen av tankar. Det är ju simpel inlärningsteori, men delar av hästvärlden verkar så konservativ och.. neofob!

Men skönt att fler och fler får upp ögonen för att det finns mer än en väg att gå! Och att det man sa förr kanske inte alltid är det enda rätta..

Fast dressyrridning är ju inga trix och inlärning på det viset, jag hade i vart fall aktat mig för trix om jag ville tävla för det syns på bjudning och engagemang i hela hästen. Man vill ju absolut inte lära hästen på trix att backa i dressyren. Om man vill tävla alltså.

Energin ska komma bakifrån och hästen ska tänka framåt hela ryggningen. "sista steget bakåt är det första framåt" är en mening jag har med mig i en ryggning. (sen får man justera hjälperna lite från häst till häst men man känner ju vad som fungerar på varje individ)

Ja precis så och första steget bakåt så är ju hästen påväg framåt

Fast dressyrridning är ju inga trix och inlärning på det viset, jag hade i vart fall aktat mig för trix om jag ville tävla för det syns på bjudning och engagemang i hela hästen. Man vill ju absolut inte lära hästen på trix att backa i dressyren. Om man vill tävla alltså.
Hur menar du nu?
De flesta tränare baserar väl sin träning mer eller mindre på hur inlärning fungerar hos häst? Tricks blir det väl när man separerar rörelserna från varandra tycker jag.

Vem har pratat om trix?
Inlärningsteori är inlärningsteori, oavsett om det är trix, hundar, hästar, marsvin eller dressyr.
Principen är den samma. En signal leder till en respons som får en konsekvens.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har skrivit en tråd här tidigare om att jag nyss börjat rida igen efter att på grund av ridrädsla efter en olycka inte ridit på...
2
Svar
39
· Visningar
3 553
Ridning Jag måste ta tag i mina skänklar. I alla år, i alla typer av sadlar, har mina skänklar (och sedermera fötter) pekat utåt från hästen...
2
Svar
20
· Visningar
2 731
Senast: skiesabove
·
Dressyr Jag sliter mitt hår snart. Jag har ridit i flera år men inser att jag är total nybörjare - jag förstår inte grunderna och har...
Svar
6
· Visningar
2 772
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Innan jag åkte till veckans ridlektion på ridskolan så tänkte jag att jag förstod att jag inte kunde hoppas på att få rida på Ägrim...
Svar
0
· Visningar
386
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama