Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hej!
Var på en clinic med en av australiens främsta hästforskare. Han utgår från inlärningsteorier och är väldigt noga med att det ska vara en signal till varje rörelse dvs. skänkeltryck på båda sidor betyder framåt, skänkeltryck ska alltså inte användas för att både be om att gå fram och att rygga.
Sthu ger ett bra exempel där skänklarna visserligen används men inte på samma sätt som när hon vill att hästen ska gå framåt.
Har själv westernbakgrund så när jag vill att min häst ska rygga sjunker jag ned lite i sadeln och kramar ev om tygeln så den förs lite bakåt, mot mig. Har aldrig tänkt hästen som balansboll som nämns i tråden men det ska jag absolut prova.
/Em
McLean va?
Synd att inte fler tar till sig den typen av tankar. Det är ju simpel inlärningsteori, men delar av hästvärlden verkar så konservativ och.. neofob!
Men skönt att fler och fler får upp ögonen för att det finns mer än en väg att gå! Och att det man sa förr kanske inte alltid är det enda rätta..
Energin ska komma bakifrån och hästen ska tänka framåt hela ryggningen. "sista steget bakåt är det första framåt" är en mening jag har med mig i en ryggning. (sen får man justera hjälperna lite från häst till häst men man känner ju vad som fungerar på varje individ)
Hur menar du nu?Fast dressyrridning är ju inga trix och inlärning på det viset, jag hade i vart fall aktat mig för trix om jag ville tävla för det syns på bjudning och engagemang i hela hästen. Man vill ju absolut inte lära hästen på trix att backa i dressyren. Om man vill tävla alltså.