Sits i ryggning

Sv: Sits i ryggning

Var egentligen inte själva ryggningen jag tänkte på utan det som var mest logiskt för pållen.
[/QUOTE]
Vad som är mest logiskt för hästen beror ju på hur man tränar i övrigt. Hjälperna för ryggningen ska ju stämma in med hjälperna i övrigt.

Fast går inte en häst "undan" för vikt snarare? Om det inte rör sig om lite högre hastigheter vill säga (för då kan ju hästen behöva "jaga ikapp" sin ryttare om den t ex hamnar i framvikt).

Jag ser hästen mer som en balansboll (när jag inte sitter på stela plankor, vilket ju också händer :D). Om jag lutar mig bakåt förskjuts bollen framåt, under mig. Om jag lutar mig lite lite framåt, förskjuts bollen bakåt, under mig.

I ryggning försöker jag vara stilla över hästen, men bjuda in hästens rygg att höjas under mig - så snarare går min egen vikt något framåt i min kropp, så att det också blir lättare för hästen att träda bakåt.

Men jag antar att det blir annorlunda på mer välutbildade hästar, och då tror jag att jag kommer att göra som Ginnies gör? (Men jag vet inte, jag håller på att utbilda min nuvarande häst just nu i hur man beter sig när man bär sig :laugh:)

För att svara på TS fråga ang vad som är mest logiskt för hästen har jag hört ett antal tränare förespråka att man lättar i sitsen och lutar sig lite framåt på en unghäst då man ska lära den rygga. Tränare som jag tycker verkar vettiga, ska jag väl säga. :laugh:

Jag tänker som du, hästen är en balansboll :p Jättenyttigt att sitta och "prova olika sitsar" på en boll! Man får verkligen en aha-upplevelse ibland, jag upplever att det ökar kroppskontrollen.

Min ponny ryggar om jag höjer handen, "spretar" med fötterna och skakar på dem. Ju fortare jag "skakar fötterna" ju fortare ryggar han.
Tilläggas bör att jag tränar reining just nu, de ryggningarna är ju inte riktigt lika som en dressyrryggning.

Svarar på ursprungsinlägget nu:

Det verkar helt ologiskt att sitta tyngre, hur jag än försöker tänka. Kanske menar hon mera sittbensinverkan, det behöver inte betyda tyngre? Man kan styra en ryggning med sittbenen växelvis, men utan att sitta tyngre. Det påverkar bakbenen att kliva bakåt. Samtidigt måste framåtbjudningen behållas!

Nu såg jag ditt lilla blå citat här och då tolkar jag det som att hon menar att från hur man lär en unghäst med lite mera lätta från ryggen så sitter man på en mera skolad häst och inverkar mera med sittbenen, men att det skulle innebära att sitta tyngre än normalt på en utbildad dressyrhäst, det tror jag inte hon menar, men jag vet inte så mycket om hennes ridning så egentligen har jag ingen aning:D

Det verkar helt ologiskt att sitta tyngre, hur jag än försöker tänka. Kanske menar hon mera sittbensinverkan, det behöver inte betyda tyngre? Man kan styra en ryggning med sittbenen växelvis, men utan att sitta tyngre. Det påverkar bakbenen att kliva bakåt. Samtidigt måste framåtbjudningen behållas!

Det här känns mest logiskt för mig, då jag har tanke - känsla "ett steg framdelsvändning ena hållet, ett steg framdelsvändning andra hållet" och så vidare, då min dam varit väldigt ovillig att rygga. På det viset har jag försökt vara extra övertydlig och envishet och konsekvens har faktiskt gett resultat i det här fallet.

Jag ber om ursäkt i förväg, om jag råkade låna ett citat, som kanske inte alls betecknar min tanke, egentligen.

/IH

Hej!

Var på en clinic med en av australiens främsta hästforskare. Han utgår från inlärningsteorier och är väldigt noga med att det ska vara en signal till varje rörelse dvs. skänkeltryck på båda sidor betyder framåt, skänkeltryck ska alltså inte användas för att både be om att gå fram och att rygga.

Sthu ger ett bra exempel där skänklarna visserligen används men inte på samma sätt som när hon vill att hästen ska gå framåt.

Har själv westernbakgrund så när jag vill att min häst ska rygga sjunker jag ned lite i sadeln och kramar ev om tygeln så den förs lite bakåt, mot mig. Har aldrig tänkt hästen som balansboll som nämns i tråden men det ska jag absolut prova.

/Em

McLean va?
Synd att inte fler tar till sig den typen av tankar. Det är ju simpel inlärningsteori, men delar av hästvärlden verkar så konservativ och.. neofob!

Men skönt att fler och fler får upp ögonen för att det finns mer än en väg att gå! Och att det man sa förr kanske inte alltid är det enda rätta..

McLean :love: vem annars ;)

Ja, det är verkligen enkelt och hästarna såg ut ungefär som "jaha, var det bara det du ville" och verkade allmänt nöjda.

*kl*
Jag höjer samma hand som det framben jag vill ska gå bakåt, och samtidigt vinklar jag fram samma sittben och trampar ner samma trampdyna i stigbygeln, och så växlar jag i samma takt som hästen backar...

Jag gör inte exakt lika på alla hästar, men grunden är att jag sitter kvar mitt över hästen. (inte lutar överlivet varken framåt eller bakåt) men är att jag vill att hästen ska följa min vikt så jag lägger vikten en aning bakåt. Energin ska komma bakifrån och hästen ska tänka framåt hela ryggningen. "sista steget bakåt är det första framåt" är en mening jag har med mig i en ryggning. (sen får man justera hjälperna lite från häst till häst men man känner ju vad som fungerar på varje individ)
+IngelaH
Försöker nog att göra samma faktiskt, om det nu e hästar jag rider regelbundet. Det e ju inte så många men ändå. Det känns mer logiskt för mej.

Om det nu inte är så som IngelaH beskrev; att det finns ett motstånd mot ryggning i sig. Då får man testa annat som funkar.

+IngelaH
Försöker nog att göra samma faktiskt, om det nu e hästar jag rider regelbundet. Det e ju inte så många men ändå. Det känns mer logiskt för mej.

Om det nu inte är så som IngelaH beskrev; att det finns ett motstånd mot ryggning i sig. Då får man testa annat som funkar.

De gånger jag ridit på ridskola, så har det i alla fall fungerat på även lånade ridskolehästar, både positiva hästar och hästar som gått många år och blivit ringrävar. Det är på ridskolan jag lärt mig det knepet - "steg för steg-principen". Hellre 1-2-3 steg rakt bakåt "frivilligt" än 52 steg bakåt i trav i "stressad blindo", som hon gör när hon får "panikattack", utomhus eller inomhus för att hon känner att hon "inte kommer undan nånstans". Och... ryggning är pga detta motstånd, jag ytterst sällan använder mig av. Men jag försöker fortfarande "introducera det", trots att hon är 27 år, då jag vill kunna bestämma när hon ska rygga och inte hon (eller rättare sagt kasta sig baklänges i trav, vid panikattacker).

+jacko +KL
:idea: Ja det e ju faktiskt det jag menar själv oxå (fast vet ju inte heller vad AB menar). Eg. inte att sitta tyngre. Nu styr jag varken framåt eller bakåt på ett så medvetet plan, med sittbenen, men det kanske kommer. Tack för insikt.

Annars låter balansboll-tänk jäkligt sits-mässigt logiskt att flytta energin på. Utan att bli alltför låst vid pyttedetaljer alltså. Så att man inte kan rida alls:angel:

Hej!

Var på en clinic med en av australiens främsta hästforskare. Han utgår från inlärningsteorier och är väldigt noga med att det ska vara en signal till varje rörelse dvs. skänkeltryck på båda sidor betyder framåt, skänkeltryck ska alltså inte användas för att både be om att gå fram och att rygga.

/Em

Ahh...har läst lite om den clinicen. Om det var här i Sverige?? Både väldigt positivt och motsatsen.
Tänkte jag skulle kolla upp honom då men sen föll det i glömska. Tänker lite AvG här faktsikt :D alltså i fråga om renodlingen av hjälperna så som jag fattat det. Ska checkas.

Hmm, har aldrig funderat på detta innan, jättenyttigt att läsa denna tråden känner jag. :idea: När jag ryggar så flyttar jag bak båda skänklarna något men har aldrig funderat på hur den skänkelförflyttningen påverkar övriga sitsen. Måste känna efter nästa gång. :D Men det måste väl på något sätt bli en förändring i bäckenvinkeln?
Sen så kan jag inte ta i tyglarna i en ryggning för då blir det motstånd och han "går ur form", måste nästan lätta lite i tyglarna vid ryggningen.

KL
En annan grej som är spännande, utöver att "rida" på en balansboll - är att sitta på någons axlar och styra personen med säte och vikt. Jag vet inte hur bra det är att aplicera till ridning, men det ger ändå lite perspektiv på att styra en annan kropp med kroppen. Jag brukar "rida" min sambos axlar för att det är jäkligt kul att märka hur lite som behövs. Han är så snäll och ställer upp för mina galenskaper :D Nu går ju han iofs bara på två ben, men det är häftigt att upptäcka hur ytte-pytte lite som behövs i skifte av balans för att han skall känna behovet av att fånga upp balansen och hur jag kan styra honom genom så lite medel som att rubba balansen. Hur viktigt det är för mig att vara stabil där uppe så att han lättare kan fånga upp om vi tappar balansen. Det är häftigt hur och hur mycket "ihopkoppling" och "fokus" som krävs av oss båda för att det ska gå mjukt och fungera som en dans, speciellt från honom som hela tiden måste känna efter och reagera. Jag tror det är vanligt av oss ryttare att ta mycket av hästens fokus för givet när vi rider, och kanske ibland glömma hur mycket de faktiskt behöver ge för att det ska funka.

Så, för att rygga behöver jag tänka en bakåtrörelse utan att tappa balansen bakåt, dvs jag måste även fånga upp rörelsen mitt i och finnas mitt i rörelsen på sammagång som jag för oss bakåt.

Har läst igenom tråden och upplever att ryggningen görs lite mer kompilcerad än den behöver vara. Eller så är det jag som är outbildad... ;)

Jag sitter rak i ryggning, lättar inte, men "trycker" inte ned ändan extra heller. Väger kanske över på skinkfläsken någon millimeter. Sluter om. Darr i armbågen. Vips - hästen ryggar.
Ngt liknande gör jag.

har svårt att förnimma ngt som man gör per auto:angel:

Använder dock benen ngt tilbakaförda när resp. bakben ska träda bakåt- för att ha full koll på antal steg- för en rak ryggning där den som sagt- kliver bakåt. att när som helst gå framåt.

Jag ser hästen mer som en balansboll
ja balansboll är en bra liknelse tycker jag. Häst och ryttare ska ju vara i balans tillsammans. Sen finns der säkert olika sätt att tänka/agera när man vill flytta balansen?:)

Ngt liknande gör jag.

har svårt att förnimma ngt som man gör per auto:angel:

Använder dock benen ngt tilbakaförda när resp. bakben ska träda bakåt- för att ha full koll på antal steg- för en rak ryggning där den som sagt- kliver bakåt. att när som helst gå framåt.

Exakt :bow:, många stirrar sig gärna blinda på själva ryggningen, men glömmer att hästen ändå ska "tänka" framåt.

/IH

Ja, det finns det säkert! Man blir ju lite hemmablind på sitt eget förhållningssätt så att säga. Jag har heller inte någon jätteerfarenhet, speciellt inte av jättevälutbildade hästar. (Gee, I wonder why?!)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har skrivit en tråd här tidigare om att jag nyss börjat rida igen efter att på grund av ridrädsla efter en olycka inte ridit på...
2
Svar
39
· Visningar
3 553
Ridning Jag måste ta tag i mina skänklar. I alla år, i alla typer av sadlar, har mina skänklar (och sedermera fötter) pekat utåt från hästen...
2
Svar
20
· Visningar
2 731
Senast: skiesabove
·
Dressyr Jag sliter mitt hår snart. Jag har ridit i flera år men inser att jag är total nybörjare - jag förstår inte grunderna och har...
Svar
6
· Visningar
2 772
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Innan jag åkte till veckans ridlektion på ridskolan så tänkte jag att jag förstod att jag inte kunde hoppas på att få rida på Ägrim...
Svar
0
· Visningar
386
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama