Sits i ryggning

buffy_

Trådstartare
Har fått lära mig (och gör) att lätta sittbenen ngt från sadeln i rygging. Inte så att de släpper från sadeln men mera för att öppna en väg bakåt. Plus en svag svag lutning framåt (vilket väl blir effekten av att lätta sittbenen).
Har nyss läst om Anja Berans bok och hon gör ju tvärtom...
Dvs. Sitter tyngre och lutar sig svagt bakåt :confused:
Vad är egentligen mest logiskt? Är det mer logiskt att använda hjälper som sammankopplas med samling? Hur gör ni?

Sv: Sits i ryggning

Jag fick en riktig tankeställare angående detta för några år sedan när jag red en mkt känslig quarter som tävlades i ko-grenar.

Jag satt upp första gången och skulle rida helt utan tygelkontakt .( Alltså jag fick inte ens hålla i tyglarna.) Först rör sig hästen inte alls sedan börjar den att backa i 180 km i timmen typ. Vad är det som händer undrade jag medan cowboysarna asgarvade.

Efter mycket laborerande med sitsen i just övergångar från halt och skritt så har jag kommit underfund med att det inte är hur jag sitter som spelar så stor roll utan var jag SÄNDER ENERGIN.
Alltså du kan sitta både fram å tillbaks, det som räknas är vart energin går.

Hästar är så otroligt finkänsliga varelser och man kan ju lära dem i princip vad som helst. Men just att läsa energi det är de redan proffs på, där är det vi som behöver lära oss. :) Och vi behöver verkligen börja bli medvetna om vad vi gör med energin.

Jag lägger alltid vikten bakåt och tänker bakåt i en ryggning och när jag ska fram igen lägger jag vikten lite mer framåt och läggar en aning i tygeln. Men det är så jag lärt mig, ingen aning om det är "rätt" eller "fel" ;)

Helt med på resonemanget. Håller med om energin oxå.
Visst kan du lära en häst att rygga för röstkommando oxå men tänkte mer i en logisk utbildningssekvens. Om du använder övningarna på så sätt att de följer och bygger på varandra. Är det då mer logiskt (kanske inte på en unghäst nej) att sitta tyngre i ryggning eftersom den e till viss del sammankopplad med en viss grad av samling?
Eller som en förlängning av halten. Jag gör inte halt genom att lätta ur, alltså tänkte jag på logiken i att lätta ur i en ryggning :laugh:
Vet inte om jag e tydlig nog, blir själv förvirrad av å läsa detta :D

Jag flyttade den eftersom jag anser att ryggning platsar bättre under Ridning (inridning, grundutbildning) än på Klassisk Ridkonst (diskussioner om barockridning, akademisk ridkonst och klassisk ridkonst).

Jag förstår att är ute efter KR-folkets aspekter på ryggning, men någonstans måste jag sätta gränsen.

Immer
Moderator för Klassisk Ridkonst

Senast ändrad:

Har fått lära mig (och gör) att lätta sittbenen ngt från sadeln i rygging. Inte så att de släpper från sadeln men mera för att öppna en väg bakåt. Plus en svag svag lutning framåt (vilket väl blir effekten av att lätta sittbenen).
Har nyss läst om Anja Berans bok och hon gör ju tvärtom...
Dvs. Sitter tyngre och lutar sig svagt bakåt :confused:
Vad är egentligen mest logiskt? Är det mer logiskt att använda hjälper som sammankopplas med samling? Hur gör ni?

Ryggning är en rörelse där ryttaren får justera sina framåtdrivande och förhållande hjälper, energin som man får bakifrån, tack vare skänklar o säte, släpper man inte fram i en framåtrörelse, utan förhåller så det blir en bakåtrörelse MEN hästen måste hela tiden , fast den går bakåt, vilja framåt.

Att luta sig framåt eller bakåt ser jag ingen vinning med, varför störa balansen?

Och sedan undrar jag vad du menar med att använda hjälper som sammankopplas med samling?

Förstår att du måste dra en gräns men i ett inlägg som tom tar upp en KD-tränares syn? Skritt-tråden eller lättridnings-tråden känns mer logiska för mig men men.

Ryggning är en rörelse där ryttaren får justera sina framåtdrivande och förhållande hjälper, energin som man får bakifrån, tack vare skänklar o säte, släpper man inte fram i en framåtrörelse, utan förhåller så det blir en bakåtrörelse MEN hästen måste hela tiden , fast den går bakåt, vilja framåt.

Att luta sig framåt eller bakåt ser jag ingen vinning med, varför störa balansen?

Och sedan undrar jag vad du menar med att använda hjälper som sammankopplas med samling?
Helt med på hur energin ska omvandlas men hur använder du då sitsen när DU ryggar? Sitter du som vanligt? Att luta sig ger kanske fel bild för det är meningen att det knappt ska synas i båda fallen. Men att ta vikt från sittbenen ger väl helt klart en viktförskjutning. Har dock inte upplevt att det är på den nivån att det skulle störa. Det här är vad jag menar http://www.youtube.com/watch?v=zZLf1JI_NoM&feature=player_embedded

Med hjälper som sammankopplas samling menar jag att en av ryggningens funktioner är att engagera bak. Å att engagera bak leder så småning om till samling. (Och nej, jag anser inte att man ska rygga i tid och otid. Heller inga längre sträckor).
Beran skriver i sin bok om anledningen till att hon sitter djupare:
Because later on we should like to collect our horse by sitting deeply(...) Thus it make sense for us to get it used to back-reining right from the beginning by means of sitting deeply...osv..
Jag tyckte själv att det fanns en viss logik i det och undrade hur andra gjorde.

Senast ändrad:

Spontant tänker jag att man ska göra och tänka på samma sätt om man bara stod på marken (utan häst) och tog ett steg bakåt. Vad händer i kroppen och rumpan då? Testa!

Helt med på hur energin ska omvandlas men hur använder du då sitsen när DU ryggar? Sitter du som vanligt? Att luta sig ger kanske fel bild för det är meningen att det knappt ska synas i båda fallen. Men att ta vikt från sittbenen ger väl helt klart en viktförskjutning. Har dock inte upplevt att det är på den nivån att det skulle störa. Det här är vad jag menar http://www.youtube.com/watch?v=zZLf1JI_NoM&feature=player_embedded

Jag rider som om jag ska rida framåt, men precis när hästen ska gå fram mothåller jag eller förhåller med hand/tygel så den backar istället, obs inget drag bakåt med handen, och när hästen börjar backa så lättar jag i tygeln, framåt. När stegen är klara förstärker jag min drivning från både säte och skänklar.

Lätta bak kanske om hästen har problem men inte annars.

Spontant tänker jag att man ska göra och tänka på samma sätt om man bara stod på marken (utan häst) och tog ett steg bakåt. Vad händer i kroppen och rumpan då? Testa!

Men då backar du ju av?
Ett av de viktigaste kriterierna i en ryggning är just att ryttaren driver framåt och hästen tänker framåt och vill dit.

Med hjälper som sammankopplas samling menar jag att en av ryggningens funktioner är att engagera bak. Å att engagera bak leder så småning om till samling.

Menar du inte rörelser som har samlande effekt?

Låter lite konstigt när du skriver om hjälper som sammankopplas med samling, när det som regel är rörelser, många gånger ihop med förstärkta hjälper förvisso, som ger samling. Men hjälperna är ju inte "speciella " hjälper.

Har läst igenom tråden och upplever att ryggningen görs lite mer kompilcerad än den behöver vara. Eller så är det jag som är outbildad... ;)

Jag sitter rak i ryggning, lättar inte, men "trycker" inte ned ändan extra heller. Väger kanske över på skinkfläsken någon millimeter. Sluter om. Darr i armbågen. Vips - hästen ryggar.

JAg tror nog man kan lära dom att rygga på en massa olika sätt beroende på syftet. westernryttarna gör väl lite likadant som du (om jag inte sett helfel). Medans dressyrryttarna sitter mer tyngre. Hoppisarna lutar sig också lite mer framåt har jag sett men ändå sitter dom ner mer även om dom kanske lyfter sittbenen lite.

Jag uppfattar det som att om man lutar för mycket hit eller dit att det kan bli större risk för släpande hovar?

Menar du inte rörelser som har samlande effekt?

Låter lite konstigt när du skriver om hjälper som sammankopplas med samling, när det som regel är rörelser, många gånger ihop med förstärkta hjälper förvisso, som ger samling. Men hjälperna är ju inte "speciella " hjälper.
Mja mjo....alltså det var p.g.a det som jag skrev sammankopplas. För att det inte finns EN samlande hjälp. Jag är medveten om att det är flera faktorer som spelar in. Men en av mina samlande hjälper är att sitta något tyngre i sadeln (alltså e den sammankopplade med samling även om det e i kombo med annat), det var därför jag undrade om det var mer logiskt att sitta tyngre i ryggningen.

Har läst igenom tråden och upplever att ryggningen görs lite mer kompilcerad än den behöver vara. Eller så är det jag som är outbildad... ;)

Jag sitter rak i ryggning, lättar inte, men "trycker" inte ned ändan extra heller. Väger kanske över på skinkfläsken någon millimeter. Sluter om. Darr i armbågen. Vips - hästen ryggar.
La ju tråden på KR först så jag gillar att krångla till det ;)

Var egentligen inte själva ryggningen jag tänkte på utan det som var mest logiskt för pållen.

Jag gör inte exakt lika på alla hästar, men grunden är att jag sitter kvar mitt över hästen. (inte lutar överlivet varken framåt eller bakåt) men är att jag vill att hästen ska följa min vikt så jag lägger vikten en aning bakåt. Energin ska komma bakifrån och hästen ska tänka framåt hela ryggningen. "sista steget bakåt är det första framåt" är en mening jag har med mig i en ryggning. (sen får man justera hjälperna lite från häst till häst men man känner ju vad som fungerar på varje individ)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har skrivit en tråd här tidigare om att jag nyss börjat rida igen efter att på grund av ridrädsla efter en olycka inte ridit på...
2
Svar
39
· Visningar
3 553
Ridning Jag måste ta tag i mina skänklar. I alla år, i alla typer av sadlar, har mina skänklar (och sedermera fötter) pekat utåt från hästen...
2
Svar
20
· Visningar
2 731
Senast: skiesabove
·
Dressyr Jag sliter mitt hår snart. Jag har ridit i flera år men inser att jag är total nybörjare - jag förstår inte grunderna och har...
Svar
6
· Visningar
2 772
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Innan jag åkte till veckans ridlektion på ridskolan så tänkte jag att jag förstod att jag inte kunde hoppas på att få rida på Ägrim...
Svar
0
· Visningar
386
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama