Sista ridturen??

Status
Stängd för vidare inlägg.

Timsetim

Trådstartare
Glad i hågen så satte jag mig på hästryggen för första gången sedan jag blev gravid och fick barn. Det var ett tag sedan, närmare bestämt 1 år och 3 månader. :)

Satt upp, rättade till stiglädren, kändes bra, skrittade runt lite, lite sisådär med balansen men efter ett tag infann sig den rätta känslan. Som att cykla! ;)

Efter att ha känt in mig lite, skrittat på lång tygel, flyttat sidvärtes osv så började vi trava. :crazy: :crazy: :crazy: :crazy: :crazy: Till min STORA fasa så kunde jag inte hålla mig. Det bara kom.......

Visst, jag märkte det i början, efter förlossningen. Förstod rättså snart varför man fick prover på Tena i bb-väskan, men det har blivit mycket bättre. Någon gång har det kommit några droppar om jag varit jätte kissnödig och nyst tex. Men DETTA????? Tur att jag var själv så jag slapp förklara för ägaren varför jag helt plötsligt valde att longera istället! :cry:

Vad ska man göra? Kommer det alltid att vara såhär? Ska jag misströsta eller det finns hjälp? Jaja, jag har hört talas om knipövningar och gjort det också, jag kan knipsa av strålen osv. Men så här okontrollerbart var det inte ens direkt efter förlossningen. Hjälp mig gärna med tips, råd och egna erfarenheter!!

/Timsetim (förtvivlad)

Ps Tydligen så tåler inte laptops att få cola på sig :smirk: så jag har ingen dator hemma för tillfället. Men jag hoppas inte ni överger tråden för att jag inte svarar. Jag kommer att läsa och svara så fort jag kan. Ds
 
Sv: Sista ridturen??

Så var det för mig också när jag började rida efter förlossningen (efter 6 v). Det har blivit bättre med tiden (knipövningar och mkr ridning trots läckage...), men i ärlighetens namn kommer det fortfarande några droppar i högre hastigheter och framförallt när vi hoppar :o Har alltid tenaskydd när jag rider av den anledningen...
 
Sv: Sista ridturen??

GJaja, jag har hört talas om knipövningar och gjort det också, jag kan knipsa av strålen osv.

/Timsetim (förtvivlad)

Ps Tydligen så tåler inte laptops att få cola på sig :smirk: så jag har ingen dator hemma för tillfället. Men jag hoppas inte ni överger tråden för att jag inte svarar. Jag kommer att läsa och svara så fort jag kan. Ds

Vad jag har hört så ger inte avknipsande av strålen de rätta musklerna. Man ska börja knipa bakifrån och fram liksom. Sen sa min BM att jag skulle tänka på en hiss. Först knipa till tionde våningen, sen släppa efter lite till sjunde och hålla där. Det skulle tydligen vara en bra övning.
 
Sv: Sista ridturen??

Jag har bara ridit ett fåtal ggr efer min förlossning .(5 månader sen )
Jag har haft problem med låsningar i rygg och nacke och blivit rek. att stärka mina bäcken muskler genom att : ligga på rygg och sänka svanken ner i golvet /sängen. gör så 10 ggr morgon och kväll.
Får du den mesta spänningen på sidorna av magen och att rumpmusklerna spänner sig gör du rätt.
 
Sv: Sista ridturen??

Min svägerska och en väninna till mig har haft samma problem och faktiskt blivit opererade för det. Dock är dte bra att vänta med op. tills du inte vill ha fler barn!
 
Sv: Sista ridturen??

*lite kl*

Som sagt, det är svårt att knipa rätt:D

Ett knep är att ligga på mage på golvet eller sängen, och be någon
annan att hålla händerna på svanken. Då känner man tydligt när man
spänner rätt muskler, och kan även spänna bara höger eller vänstersidan. Efter ett tag lär man sig att känna det själv, och då kan man ligga på rygg istället om det känns bekvämare.
Min sjukgymnast lärde mig det efter en skada där min kropp behövde repareras lite.
 
Sv: Sista ridturen??

Tack för länken Dorro och tack ni andra för svaren!

Även om jag förstått att jag inte är ensam så är det ett rättså tabubelagt ämne så jag är jätteglad för att ni som har samma problem berättade, känns skönt att inte vara ensam! :bow:

Nu ska jag öva kniiiiiip! :D

/Timsetim
 
Sv: Sista ridturen??

Timsetim, använd bra skydd och fortsätt att rida. Det ska enligt säker källa vara mycket effektivare träning än knipövningar.

Om du inte har fallenhet för urinvägsinfektion kan du dessutom träna på ett annat sätt (hemma kanske för säkerhets skull). Håll dig från att kissa när du blir kissnödig, så länge det går. Vi kvinnor går på toa alldeles för ofta, enligt min källa, ofta i förebyggande syfte. Men det är inte bra. Man ska inte "behöva" kissa mer än 3-4 ggr om dagen. Det eviga toaspringandet och sanslösa vattendrickandet förvärrar inkontinensproblemen eftersom man inte tränar blåsan eller musklerna.

Fny
 
Sv: Sista ridturen??

Jag började rida ganska snabbt efter förlossningen, men nästan bara skritt i början. Jag upptäckte att det var mycket lättare att göra knipövningarna när jag red, så jag red av två anledningar; för att motionera hästen och för att kniiiipa.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp