Sista höstvaccineringen?

Fredag

Trådstartare
Hör så många olika teser om när sista maskningen ska ske. Enligt en av böckerna jag har ska styngflugan maskas i november (om man nu misstänker det).
Vi har hästarna i beteshage ungefär en månad till och jag vill gärna spara på maskningen tills dess, medan min stallkompanjon har "myror i byxorna". Kompanjonen har fått lära sig att första frosten är riktmärket för när parasiterna går i dvala och inte längre är tillgängliga för maskmedlet.
Jag har lusläst Ivomecs info och egentligen inte fått något bra svar. Någon annan som har en bra förklaring?
Västra Götaland är "bo-området".

Sv: Sista höstvaccineringen?

Nya rön om styngflugan menar att avmaskning i september är bäst, då parasiten finns i systemet. Senare har den hunnit ner i mage och tarm, och man kan då i sämsta fall drabbas av att avmaska 2 gånger för att allt inte försvinner i första omgången.

Snarare så att gamla medel inte tog styngflygelarverna förrän de satt sig fast i magsäcken, ivomec tar däremot utmärkt både under vandringen o i magen. Cydectin tar larver i magen dåligt, däremot troligen bättre på vägen dit. Att behöva avmaska igen är liten risk eftersom man inte kan bedömma resultatet utan gastroskopi.
PL

Ja detta fick vi nu rådet om under denna höst, vi har tidigare avmaskat senare för styngflugan och flera hästar har tvingats avmaskas igen. Vetrinär sa att september är bäst, och det lär ska ha kommit något nytt om det också som hon hänvisade till.

Hästarna har avmaskats med Ivomec, och här har man inte behövt gastroskopi det har synts på deras svansar. Det är endast vid höstavmaskning detta har skett, annars inte någon annan avmaskning.

Andra parasitangrepp kan även orsaka klåda i svansen, men jag håller med om och vis av egen erfarenhet avmaskas hästarna mot styngfluga i september. Då den fortfarande kan finnas i slemhinnan, munnen osv. Tidigare avmaskade vi senare mot styngfluga, och vid flertalet tillfällen fick vi maska om pga det inte tog hela vägen allt enligt vetrinärs ordination. Dessa hästar kliade sig någon så fruktansvärt att svansen blev alldeles sårig, och endast bara vid höstavmaskning.

Senast ändrad:

För det första är styngflugelarven ingen mask för det andra sitter den väldigt stadigt i magslemhinnan hela vintern o kan knappast orsaka klåda i ändtarmsregionen. Den invärtesparasit som i första hand orsakar klåda är springmasken men den är nog inte så vanlig nuförtiden. Svansklåda har oftast andra orsaker än mag-tarmparasiter.
PL

Jo visst kan man med fördel avmaska i september, utom möjligtvis längst i söder en varm sensommar, det är dock inte samma sak som att Ivomec inte fungerar senare.
PL

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka