Simträning (Sammanslagen)

L

linkan82

Hej!
Är det någon som vet vart det finns simmanläggningar för hästar.. Min häst har nämligen fått sitt gaffelben avsparkat och när det har läkt ihop skulle jag vilja stärka upp benen och har hört att simning ska vara bra.. men vet inte vart det finns.. skulle gärna vara i småland om det finns..

hästsim?

de finns ett ställe nära mig där man kan simträna hästen om man vill.

undrar bara om de ger någonting att simträna 1 gång i veckan eller så? eller borde man göra de oftare för att få resultat? hur funkar de?

dels tänkte ja för att få lite variation i träningen och sen för att pålle då kan träna utan att belasta nåt, så kanske dom får bättre muskler o sånt..

Sv: hästsim?

Visst borde man kunna göra det för att få variation i träningen. Det man får tänka på är det du själv skriver, att det inte belastar nåt. Det gör ju att man inte får någon träningseffekt på t ex skelettet. Men så länge man gör annan träning också och inte enbart förlitar sig på simning så är det säkert helt OK.

Sara

I Åsa, mellan Varberg och Kungsbacka skall det finnas ett "hästsim".
Är själv nyfiken på att åka dit med våra hästar.

givetvis så tränar ja ju annat med, klättrar/ridhus/skogen..
men tänkte lägga in 1 dag i veckan där pålle får simma också..så de kunde bli regelbundet, men eftersom de inte direkt är gratis så skulle ja vilja veta om de verkligen gör någon skillnad för den övriga träningen..tänkte på smidighet/kondition och sånt...

sen är de ju alltid kul att åka in o testa nån gång för skoj skull..
ska ringa och prata med dom om de, dom borde ju veta.

Senast ändrad av en moderator:

Det är kanon om du gör det! Det ger resultat även om det bara är 1 gång per vecka för det är väldigt konditionskrävande för dem, och de får använda hela kroppen!

låter jättebra..
speciellt nu när hästen är halt, hade vart bra o hålla igång honom lite iallafall så han har kvar lite kondition sen när ja ska börja rida igen.

Sv: Simträning (Sammanslagen)

Vi har ett ställe i Fjärås (Göteborg) som är mkt bra.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
526

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka