Crossline

Trådstartare
Hur lärde du dig att simma?
Fick du någon simundervisning i skolan, eller genom kommunen, privat?
Hur har du gjort med dina barn, lärt dom simma själv eller satt dom i simskola?

Jag hamnade i en diskussion med min man om hur ”man gör” med barnen, är det simskola som gäller? I vilket regi? Jag känner mig lost i frågan!

Jag lärde mig simma i Sydamerika under klen övervakning som typ 4 åring och har inte förbättrat min teknik sedan dess. Jag är liksom inte lämplig att lära mina barn någonting om simning. Så för mig är det självklart att någon slags simskola är ett måste.

I skolan minns jag bara att vi var i simhallen kanske någon gång per termin, knappt det. En vän i en annan kommun gick med skolan en gång i veckan under en termin till simhallen.

Jag bor i Göteborg för övrigt, om någon skulle veta hur det går till i skolorna nu?
 
Tror jag fick simskola via skolan. Dock inget vidare på det, men kan klara mig liksom. Endast bröstsim dock.
Sonen 6 år ska få gå simskola i sommar. Meningen är dom ska lära sig simma utan simpuffar då. Får se hur det går.
Pappan har tävlingssimmat så lite vattenvana har dom fått ändå, men just själva simningen utan puffar känns bra nån utbildad håller i.
 
Hur lärde du dig att simma?
Fick du någon simundervisning i skolan, eller genom kommunen, privat?
Hur har du gjort med dina barn, lärt dom simma själv eller satt dom i simskola?

Jag hamnade i en diskussion med min man om hur ”man gör” med barnen, är det simskola som gäller? I vilket regi? Jag känner mig lost i frågan!

Jag lärde mig simma i Sydamerika under klen övervakning som typ 4 åring och har inte förbättrat min teknik sedan dess. Jag är liksom inte lämplig att lära mina barn någonting om simning. Så för mig är det självklart att någon slags simskola är ett måste.

I skolan minns jag bara att vi var i simhallen kanske någon gång per termin, knappt det. En vän i en annan kommun gick med skolan en gång i veckan under en termin till simhallen.

Jag bor i Göteborg för övrigt, om någon skulle veta hur det går till i skolorna nu?
Jag gick i sommarsimskola vid badplatsen varje sommar som barn, kanske även någon termin i simhallen. En termin i lågstadiet hade vi simning varje vecka (tror jag, det var regelbundet iallafall). Är dessutom uppvuxen vid sjön så exakt när och var jag lärde mig simma minns jag inte men det var ganska tidigt. Är dock långt ifrån något proffs, jag behärskar bröstsim och ryggsim samt att flyta och trampa vatten...

Min 6åring lärde sig simma förra sommaren på sommarsimskola. Iallafall typ hundsim, han kan flyta utan puffar och ta sig framåt, kan titta under vattnet och simma under ytan och komma upp för att ta luft +hoppa på det djupa.
Han har gått flera terminer simskola en gång i veckan som inte direkt gett någonting mer än att det varit ganska roligt. Två års intensiv sommarsimskola (2 veckor/sommar) däremot har resulterat i att han första året helt slutade vara rädd för vattnet och så andra året lärde sig simma.
 
Gick simskola på sommaren som 6 eller 7 åring (tror jag). Kommer typ bara ihåg att vi fick ligga på mage på en låg stubbe och simma i luften/ öva tekniken.
 
Mina föräldrar gick med mig först på babysim, sen gick jag på simskola och sen fortsatte jag simma i grupp ett litet tag. Så jag kan bröstsim och crawl.

Men vi gick även och simmade med skolan. Det gör alla i Sverige då det ingår i läroplanen för idrott.
 
Jag gick på simskola fram till jag kunde ta kilometer-märket samt kandidaten. Då ansåg mina föräldrar mig riktigt simkunnig och lät mig sen också åka och bada ensam med kompisar.
Vi hade simning en gång i månaden med skolan fram till mellanstadiet, men det gav ju inte alls samma träning.

Vår äldsta, 4 år, har nyss avslutat sin första termin på simskola. Lillasyster kommer också börja nu till hösten när hon blir 3.
Nu är det mest ”lek” för att göra dem trygga i vattnet inför den riktigt simträningen, hoppa från kanten, doppa huvudet, blåsa bubblor etc

Att vara simkunnig är hög prio för oss.
 
Gick på simskola på simstadion om somrarna, utöver det lilla man simmade med skolan. Tog ett gäng märken men minns ej hur långt jag kom där
Är från västkusten och var även mycket på stranden som barn, eller med morfar i båten, så badade och simmade mycket
 
Vi bodde nära en sjö och hade även sommarstuga vid en sjö.
Alla somrarna spenderades vid vatten, mina bröder lärde mig sommarstuga när jag var runt 4 tror jag. Gick även på simskola alla somrar fram till högstadiet. Det handlade mest om att ta märken och bli bättre och bättre.
Att kunna simma bra känns som något väldigt viktigt.
 
Minns inte om det var simskola men skulle tro det eftersom min mor inte kan simma.

Mina äldsta barn har gått på simskola men lärt sig simma på egen hand under min uppsikt. Även tredje barnet lär sig simma under min uppsikt eftersom han vägrar simskola.

För mig är simning och vattenvana något jag prioriterar högt och som jag redan nu leker fram för min dotter på 2,5 år.
 
Här har dotterns klass varit på simhallen 5 gånger på 5 v i 6-års och samma nu i 1an. När de blir äldre ska det utökas.

Hon har varit rädd att få vatten i ansiktet så hon har gått i simskola i kommunens regi sedan hon var typ 4, då hette det lek och plask. Nu har hon precis avslutat en termin i simklubbens regi.

Nu som 7-åring simmar hon kortare sträckor (10-15 m) utan flythjälpmedel eller 25 m med assistans av simlärare.

För vår del har det varit guld värt att hon simmat i grupp med andra barn, det har gjort henne mycket modigare.
Vi har badat hon och jag där emellan också, kanske 10 ggr per termin.
 
Senast ändrad:
Barnens skola har simundervisning i trean, en gång i veckan under en termin. De som inte lärt sig simma 100 meter får gå simskola 4 dgrx1h på sommaren samt med treorna nästa år.

För något år sedan hade de simträning varje vecka i ett år. Då lärde dig flesta att simma.

Jag har gått till simhallen med barnen så de fått mängdträning samt fått tips från personalen när de haft tid.
 
Mina barn går i simskola i badhuset hos lokala simklubben. De är 9 och snart 7 och kan nu simma 100 (den äldre) resp 50 (den yngre) meter frisim, bröst och ryggsim. Lite kortare på rygg tror jag. Dyka från kanten, flyta en viss tid och hämta sak från botten på djupt vatten kan båda även om den äldre kan lite ”mer” på varje moment.

De är med andra ord inte simkunniga än även om de kommit en bra bit på väg.

Skolans ”simundervisning” består av att de går och simmar med skolan en gång per läsår där de testar elevernas simförmåga. De som inte klarar testet i år 5 får simundervisning.
 
När jag växte upp gick jag på simskola i det lokala badhuset, samma med mina systrar (i mitt och ena systerns fall främst vintertid inomhus, då vi båda lätt blev lite kalla (blåa :p) av att simma ute sommartid, även i badhusets pooler :p ). Och utöver det tog föräldrarna med oss till sjöar, badhuset etc. utanför simskolan.
 
Skolan har simning men hur det organiseras varierar, de kommun jag har erfarenhet av har regelbunden simundervisning i åk 2 eller 3, därefter är mer uppföljning, bedömning och undervisning efter behov. Simningen finns med i betygskriterierna för idrott och hälsa, alltså från årskurs 6.

Men. Barn blir inga bra simmare genom skolundervisning det behövs vattenvana genom mängdträning och gärna teknikträning genom simskola.
Det är som med läsning. Skolan kan hjälpa barnen till hjälplig läsning men för att bli duktiga läsare med god läsförståelse och högre snabbhet så måste fritiden/hemmet stå för mängdträningen. Men med skillnaden att skolan kan lägga mycket mer resurser på läsningen!
 
Vi hade simundervisning varannan vecka på lågstadiet. Det var mest att vi satt på en matta i en ring på golvet och tränade arm- ben- och fotrörelserna. Efteråt fick vi vara i barnbassängen. Minns att vi hade nån övning då alla skulle springa i en cirkel åt samma håll för att få snurr på vattnet och sen alla samtidigt vända och försöka gå eller simma åt andra hållet. Det var rätt kul.
Men jag knäckte inte koden på skolsimningen.
Nån sommar var vi på semester på ett ställe med utepool och där provade jag gå längre och längre från stegen och simma mot den. Plötsligt kunde jag.
När skolan började igen så kunde jag simma på tvären i stora bassängen och simlärarna uppmuntrade mig att gå längre ut där det var djupare, när det gick bra så var det en som sa att jag kunde prova simma en hel längd, han gick då bredvid med en sån där stång med ögla som man kunde ta tag i men det behövdes inte. :)
Men jag har aldrig tagit nåt märke och kan inte ha ögonen öppna under vatten.

Tror inte jag hade kunnat lära mig simma på semestern utan ”torrsimmningen” vi hade via skolan.

Har alltså inte gått simskola.
 
Gick i simskola på badhuset flera terminer då jag tyckte det var kul med simning. Gick också med skolan på lågstadiet och vi hade även tester där de som inte klarade testerna fick extra simundervisning på skoltid. Länge sen dock över 40 år sen.
 
Skolan har simning men hur det organiseras varierar, de kommun jag har erfarenhet av har regelbunden simundervisning i åk 2 eller 3, därefter är mer uppföljning, bedömning och undervisning efter behov. Simningen finns med i betygskriterierna för idrott och hälsa, alltså från årskurs 6.

Men. Barn blir inga bra simmare genom skolundervisning det behövs vattenvana genom mängdträning och gärna teknikträning genom simskola.
Det är som med läsning. Skolan kan hjälpa barnen till hjälplig läsning men för att bli duktiga läsare med god läsförståelse och högre snabbhet så måste fritiden/hemmet stå för mängdträningen. Men med skillnaden att skolan kan lägga mycket mer resurser på läsningen!

Ja men precis. Jag önskar verkligen att skolorna här hade mer simundervisning, inte minst för att simning borde vara en viktig del av ämnet idrott och hälsa. Men det hade ju inte ersatt simskolan. Och hade dessutom varit alldeles för sent att börja lära sig simma när de går i ettan.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
854
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn I morgon börjar min lilla på "simskola" ! När är vanligast att barna börjar i simskola? Min är 4,5 år. Är det sent att börja el...
Svar
8
· Visningar
1 108
Senast: ImFabulous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp