Simmande... grejer... i tiken

machafuko

Trådstartare
Ja, diffusiv trådtitel tänker ni. Visst är det så, ville inte skriva ”spermier” i fall det finns folk som liksom... berörs av att det är titeln. :D

Så, vad finns det att veta om parningar och spermier?
Har hört mängder om påståenden/röner. En som ja exempelvis hörde nyss är att sena parningar generellt borde ge fler hanar då ”X-spermier” är långsammare än Y (men Y ska hålla längre?).

Jag ska till och börja läsa biologi igen, och vet inget om det jag nämnt ovan är sant eller inte. Men skulle vilja veta on det finns några spermie-experter där ute som vill delge sin kunskap om hur sådant här fungerar, eller om allt är ren slump. :D

När det gäller spermier, parningar och allt sånt så är väääääldigt många uppfödare "experter" utefter egna erfarenheter som till stor del nog är baserad på slumpen.

Jag ger inte mycket för något sånt utan forskning :D

Jag har suttit hos uppfödare med typ 20 år i rasen och 50 kullar och lyssnat på tvärsäkra "fakta" om ditt och datt. För att sen höra motsattsen från nästa med samma erfarenhet.:grin:

Men finns bara forskning så :up:

När det gäller spermier, parningar och allt sånt så är väääääldigt många uppfödare "experter" utefter egna erfarenheter som till stor del nog är baserad på slumpen.

Jag ger inte mycket för något sånt utan forskning :D

Jag har suttit hos uppfödare med typ 20 år i rasen och 50 kullar och lyssnat på tvärsäkra "fakta" om ditt och datt. För att sen höra motsattsen från nästa med samma erfarenhet.:grin:

Men finns bara forskning så :up:

Det är just forskning jag är ute efter. För precis som du,har jag fått höra det ena och det andra från folk som är ”stensäkra” på sin sak. Vill kunna reda ut det här för mig själv, en gång för alla! Googlat men det är minst sagt svårt. Får ju konstiga svar av google :D

Åter till ämnet :D
Y-spermien är snabbare än X-spermien, pga lägre vikt. Parning på redan mogna ägg borde alltså statistiskt ge fler hanvalpar än tikvalpar.
Vad jag minns är det X-spermien som lever längre, men kommer inte ihåg varför. Någon gång när jag har tid ska jag plocka fram genetikböckerna från utbildningen, men inte ikväll ;)

Sanningar från erfarna uppfödare är sanningar för just den personen, inte alltid för så många andra :) har tex hört helt fantastiska förklaringar på hur färg nedärvs från uppfödare med 20-30års erfarenhet, och.... de har väl inte alltid varit vetenskapligt förankrade om vi säger så.:)

Åter till ämnet :D
Y-spermien är snabbare än X-spermien, pga lägre vikt. Parning på redan mogna ägg borde alltså statistiskt ge fler hanvalpar än tikvalpar.
Vad jag minns är det X-spermien som lever längre, men kommer inte ihåg varför. Någon gång när jag har tid ska jag plocka fram genetikböckerna från utbildningen, men inte ikväll ;)

Sanningar från erfarna uppfödare är sanningar för just den personen, inte alltid för så många andra :) har tex hört helt fantastiska förklaringar på hur färg nedärvs från uppfödare med 20-30års erfarenhet, och.... de har väl inte alltid varit vetenskapligt förankrade om vi säger så.:)

Detta är precis det jag hört här nyligen. Så då kanske det ligger något i det? Ska göra så gott jag kan för att leta fram dessa trevliga studier för oss. :D

• Gilla
Reactions: Laa

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka