Silverkedjan, andningslarm!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

Blixtra

Vi har varit på vår föräldrarträffs möte ikväll. Frågan om andningslarmet dök upp från en av de blivande föräldrarna. Barndistriktssköterskan svarade att ofta så ligger barnen och krampar innan den slutar att andas vilket gör att larmet inte löser ut, när barnet sedan har slutat att krampat (för att den är död) så larmar larmet och då är det mer regel än undantag att det är försent att göra ngt.

Hon ansåg att larmet invaggar en i en falsk trygghet och att det är bätttre att i den mån det går ha koll på barnet, ligga nära osv.

Vi hade ju bestämt oss för att köpa ett larm, men nu fick jag svårare att övertala sambon, inte pga priset utanför sköterskans förklaring till varför de inte är bra. Det var ju inte så att hon sa att larmen är skit, utan mer påpekandet av den falska tryggheten och att de endå inte larmar förrens det oftast är för sent.

Jag åker och köper ett larm själv, det ä inga problem. Men snälla ge mig lite mer "kött" på benen så at jag kan förklara för sambon varför larmen är bra. Och vad tycker du om BVC inställning till larmen, ligger det ngt. i vad de säger?

Sv: Silverkedjan, andningslarm!!

Inte silverkedjan, men skriver om min erfarenhet....

Dottern är prematur och hade larm under hela sjukhusvistelsen (8 veckor). Vi funderade på att skaffa när vi skulle hem men bestämde oss ändå för att inte göra det. Delvis för att vi då kände oss relativt trygga att hon inte hade så mycket apner. Delvis för att de falsklarmade så mycket.
Nu är det nog inte alls samma typer av larm, "våra" larm var kopplade med "klisterlappar" på magen/bröst.
En kille som också låg där hade väldigt mycket apneer och tränade för hemgång samtidigt som oss. De skulle hem med larm just för att han slutade andas så mycket.
Han fick även prova sådana larm där de ligger på (antar att det är ett sådan du tittade på) men det fungerade tydligen inte alls. Den falsklarmade och missade om vart annat (hade också pox, som mäter syret i blodet, även den larmar när det blir för lågt). Låg en natt i rummet brevid dem och min nattsömn blev inte mycket av pga av allt hans larmande.

Fast de har kanske blivit bättre, detta var ju ändå fem år sedan.

När vi skulle hem fanns det larm och hyra, finns inte den möjligheten längre? (man fick bara med larm hem från sjukhuset om det fanns behov...jag ansåg iofs att jag hade behov av larmet *s* men de larm som sjukhuset hade gick inte att få tag i. Och mattorna blev jag avskräkt ifrån)

Å andra sidan. Ett larm skadar ju inte (annat än lite nattsömn), låt det bara inte bli en ursäkt för att inte ha koll.

Jag har samma larm som sjukhusen har till sina intensivvårdspatienter.

De larmen FANNS inte för 5 år sedan.

Och det har som sagt INTE fellarmat en enda gång på 10 månader. Vaddå krampar? Det vanliga vid PSD är faktiskt att barnet bara glömmer att andas.

Silverkedjan skrev:
Jag har samma larm som sjukhusen har till sina intensivvårdspatienter.

De larmen FANNS inte för 5 år sedan.

Och det har som sagt INTE fellarmat en enda gång på 10 månader. Vaddå krampar? Det vanliga vid PSD är faktiskt att barnet bara glömmer att andas.
*tråd kap* :o
Jag undrar vad man gör om barnet skulle sluta andas? Ja, förutom ringer 112 då, finns det något man KAN göra själv? Rätt och fel osv?

//Oroliga Humlan, som inte borde läsa dessa trådar för hon kommer inte kunna sova på 2 veckor... igen :crazy:

Senast ändrad:

Om barnet bara glömt andas väcker ofta larmet det. Annars vaknar det när man skakar på det.

Om det är sjukt är det förstås annorlunda.

Jag tänker så här att ett larm är en extra säkerhet för mitt barn det finns ju ingen möjlighet i världen för mig att hålla koll dygnet runt på barnet men ett larm ger mig iaf chansen att upptäcka att något håller på att gå fel, en extra chans att ingripa som man inte har utan larm.

Vi hade ett andningslarm till yngsta barnet, inte för vår skull utan för hans skull. Hans storebror dog i psd och därför var vi onormalt oroliga. Så för att han skulle slippa ha oss "knuffande" på honom hela tiden hade vi larmet. Det fellarmade sällan och vi blev inte oroliga då det larmade, det var bara att försiktigt kolla upp om allt var ok. Det var alltid ok.

Är man onormalt orolig tycker jag att man kan ha ett larm, men man är INTE en dålig eller oansvarig förälder om man låter bli!

Vaddå krampar? Det vanliga vid PSD är faktiskt att barnet bara glömmer att andas.
Jag tycker det verkar konstigt att en barnsjuksköterska ger så fel information till föräldrar. Från att "barnen ofta krampar" innan dom slutar andras till "dom flesta som dör i psd bara glömmer".
gulan fd.gulla

Det tycker jag också :mad:

Alltså, barn i intensivvård får ju andningsuppehåll så då vet man ju hur det går till.

Det är klart att barn kan bli SJUKA och krampa. Men de som hittar sitt barn dött i PSD ser nästan alltid bara att barnet legat still och liksom dött i sömnen, inte att sängen är uppriven och allt i oordning som efter ett krampanfall. Jag förstår inte var sådana uppgifter kommer ifrån?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Vad ska man göra när man planerat livet efter ETT barn och ett till knackar på? Misstänker att jag är gravid. Vi har skyddat oss med...
2
Svar
21
· Visningar
3 822
Senast: ako
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 087
Senast: paradiset
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 224

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka