Silage/hö av bete innehåller mask??

Etoile

Trådstartare
Har läst lite i olika böcker om hur man underhåller ett sommarbete...
En sak man kunde göra för att "förnya" betet var att ta silage eller hö på det.. Men borde inte maskarna och äggen följa med silaget/höet då? Då får ju hästen iaf. i sig parasiterna :confused: :crazy:

/En som inte är bonde :angel:
 
Sv: Silage/hö av bete innehåller mask??

Äggen överlever under vintern i hästens träck,för där är varmt o fuktigt,inte på själva gräset.Om man ska ta hö på en sommarvall,är det viktigt att inte hästarna går där från oktober året innan o hela vintern.Efter skörd kan man släppa hästarna på betet.Man kan fräscha upp betet genom att ta skörd,men om vallen är mycket gammal,med mycket (ogräs) är det bättre att plöja upp o så om vallen.
mvh R
Bonde
 
Sv: Silage/hö av bete innehåller mask??

Ok... Men vad är bäst att göra?
*Ta hö/silage
*Plöja och så om
*Växelbete med ex. får
 
Sv: Silage/hö av bete innehåller mask??

Nej, parasiterna klarar inte sig i höet/hösilaget när det är slaget.
Ska man rangordna det så tycker jag det absolut bästa är att plöja upp hagen och så om den, då försvinner garanterat allt! Det man får tänka på då är att låta rötterna växa fast ordentligt innan man släpper ut hästar där igen, om man gör det år 1 kan man år 2 först ta en vall och sedan släppa ut hästar där. Hästar förstör nämligen lätt gräset och drar upp det med rötterna.
Om man ska ta hö eller låta får beta hagen tycker jag beror på vad för slags bete det är. Är det ett bra bete som duger till hö så tycker jag man kan göra det, men är det ett dåligt bete är det bättre att låta får gå dä. då slipper man en massa arbete för att få ett uselt hö.
 
Sv: Silage/hö av bete innehåller mask??

Om det bara är parasiterna du är ute efter tycker jag inte du behöver plöja upp.
det är därför man avmaskar efter betet för att få bort de parasiter som hästarna får i sig där,det får alla hästar.Om det är kvliten på betet kan man så om för att få bättre gräs.
 
Sv: Silage/hö av bete innehåller mask??

Man avmaskar för att minska smittan på betet. Alla hästar får INTE mask av betet. Har man rent bete och väl skötta avmaskningsrutiner och markanvändning så håller man markerna rena och behöver inte avmaska.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 722
Foder & Strö Hallå, ganska länge sedan jag köpte lucern och funderar på en del :) Min bonde hade inte så många höbalar till mig att det kommer att...
Svar
9
· Visningar
3 020
Senast: Masse
·
Hästhantering Nu behöver jag Bukes hjälp här i mina egna tankar och ångest, kan vara så att jag har lagt tråden helt fel. Som det ser ut nu så går...
Svar
6
· Visningar
1 688
Senast: Caress
·
Foder & Strö För 2 veckor sedan så fick min häst diagnosen "inflammation i hovarna" av våran distriktsveterinär. Hästen hade betett sig konstigt i ca...
Svar
6
· Visningar
2 680
Senast: sajelka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp