silage balar i hagarna - hållbarhet och hantering?

mackan

Trådstartare
Jag åker förbi en massa hästhagar till och från jobbet och påväg till stallet, där folk fodrar sina hästar ur hela silage balar som ställs ut i hagen. Vad är hållbarheten på dessa? Det är så mycket snack om hållbarheten på silage, men helt plötsligt när det gäller hagfodring, så verkar inte folk vara bekymrade längre.... I flera hagar har man kört ut 3 balar på en flakvagn som står i hagen, och öppnat en, men sen har hästarna bitit hål i plasten på de oöppnade, så att det är stora hål även i dessa. Ingen verkar bekymrad över detta, balarna står där i veckor innan de är uppätna.

Är det så att vintertid finns inget att oroa sig för, eller vad är anledningen till att folk är så avslappnade runt just hagätandet på detta sättet? Jag är nyfiken på om jag missat ngt.

Sv: silage balar i hagarna - hållbarhet och hantering?

Okunskap?

Det låter ju i alla fall inte särskilt bra, så ansträngande är det väl inte att köra ut en bal i taget? Jag skulle inte bli glad om det hände i min hage :crazy:

Jag är också fundersam på om jag missat något. En annan fråga jag har är om det inte är dåligt att ge fruset silage på vintern (det lär ju frysa i balen som är ute dygnet runt)?

Jag har gett hö till mina tre hästar genom åren så jag kan relativt lite om silage ska erkännas.

Mig veterligen är hållbarheten ingalunda bättre. På ridskolan där jag jobbar extra ställs det ut balar på vintern, men dessa äts upp på några dagar.

Just hållbarheten är anledningen till att vi inte kan ha storbal hemma i stallet då vi bara har tre hästar. Är ju en väldigt bekväm metod annars som ger hästarna fri tillgång.

Jag är också fundersam på om jag missat något. En annan fråga jag har är om det inte är dåligt att ge fruset silage på vintern (det lär ju frysa i balen som är ute dygnet runt)?

Jag har gett hö till mina tre hästar genom åren så jag kan relativt lite om silage ska erkännas.

tolkar jag dig rätt att du bevittnat liknande alltså?

Jag tycker det känns jättemärkligt.

ett av ställena är dessutom en ridskola - jag förstår inte hur de tänker? :confused:

Det är nog latmasken som kommer fram i det där fallet, låter det som.
Då behöver man bara köra en gång, istället för tre.
Ganska korkat gjort måste jag ju säga, om det är så att de kommer åt att förstöra de oöppnade balarna :crazy:

Men generellt så är det nog "inte så viktigt" när det gäller hagen kan det verka som.
Just folk som ställer ut i hagen brukar ju dessutom ställa ut på samma ställen utan att tänka på att den gamla skiten ligger kvar och blandas ihop med det nya..
Sen undrar de varför hästarna är dåliga i magen, eller får kolik :grin:

Det har jag också undrat över. Och jag undrar även hur man vet att det inte finns någon mögelfläck i ensilaget när man bara ställer ut en bal sådär? Och att det fryser, hur bra kan det vara?

Jag fodrar med ensilage både i stall och hage, jag tar in ett rejält lass i stallet varannan dag. Dels vill jag kontrollera att det är fräscht och dels vill jag inte att det ska vara fruset när hästarna äter det.

Jag är oxå nyfiken på detta. Jag har köpt småbalar ensilage, för att jag var rädd att höet inte skulle räcka. Jag vet ju att ensilaget håller sig bättre om det är kallt ute, men hur kallt ska det vara? Mina balar väger 27-40 kg och borde räcka två till tre dagar för mina hästar (halvblod 1,57 + liten B-ponny). Vågar man lägga ut en el två i hagen (så att de inte slåss om maten, de balarna är ju inte så stora)? El om jag har den öppen i stallet (kallstall) hur länge håller en bal sig då utan att börja jäsa?
Jag bor i Skåne och här är ca 10 grader varmt nu.

2 - 3 dagar är helt okej, det håller de sålänge de inte ligger i solgass. Vintertid med minus dygnet runt (där silaget är) håller de iaf i 5 -7 dagar utan problem. Jag tycker inte om ha öppet mer än 5 dygn oavsett iofs.

Jag undviker ha dem ute om man inte har tak, blir snabbt och lätt äckligt om det regnar och har sig.

Frysningen är inga större problem om man inte har väldigt blött silage, det tinar när hästarna andas på det när de äter. Det är inga hälsonackdelar med att det har varit frusit.

har jag också sett. :crazy: okunnighet och slarv! för det första blir balen dålig, och för det andra så trampas en massa silage ner i leran runt balen och äter hästarna av det så är risken för kolik och botulism stor. man har heller ingen uppsikt med hur silaget hästarna får i sig ser ut/luktar. det kan vara dåliga partier i en bal som inte syns när man öppnar.

Generellt kan man säga att hållbarheten påverkas av två saker (om det är ett från början korrekt hanterat foder) Dels TS halten ju högre TS ju kortare hållbarhet och dels väder och temperatur ju kallare och torrare luft ju längre hållbarhet. Så i bästa fall på vintern kan bal vara fräsch i upp till ca 10 dagar och i sämsta bara 4 -5 dagar.

Hur länge kan man egentligen ha en öppnad hösilagebal?
I "mitt" stall står de öppna i minst 12 dagar...:eek: Är bara 2 hästar som äter av det (storbal), min får bara lite "godis", den fjärde får inget alls.
Står på dyngplattan med plasten över...:(

Som jag skrev innan helt beroende på TS-halt och väder. Men 12 dagar är ofta inte helt lyckat.

tolkar jag dig rätt att du bevittnat liknande alltså?

Jag tycker det känns jättemärkligt.

ett av ställena är dessutom en ridskola - jag förstår inte hur de tänker? :confused:

Jag har sett det otaliga ggr. Jag förstår att det är bekvämt att ställa ut en bal så man slipper fodra i hagen på dagarna...,men har man få hästar känns det inte som att balen äts upp i rimlig tid. Och jag vill personligen veta hur HELA balen ser ut inuti innan jag ger hästen :crazy:

Hej!

Jag har själv flyttat från stall där hästarna fodrades med silagebal utställd i hagen.

Kvaliteten i silaget var från början inte helt ok och det blev absolut inte bättre när det stog i hagen flera dagar (vi hade max 4 hästar i hagen, som delade på på en sån "jättebal), ibland upp till en vecka.

Varför det var så?? Jag tror latheten och "övriga livet" spelade in, samt okunskap. Man vet helt enkelt inte hur dåligt silage ser ut eller orkar/hinner inte kolla om det fortfarande är ok...

Sen jag flyttade därifrån har min häst gått över till att äta torrhö och slutat hosta!

/ Lavinia, som är så glad i nya stallägaren, som verkligen ser till att hästarna har det bra!

sen har hästarna bitit hål i plasten på de oöppnade, så att det är stora hål även i dessa.

Just detta ser jag ofta. Jag förstår inte hur folk kan strunta i att ta bort plasten utan låter den vara kvar. Det har ju hänt många gånger hästar ätit plast med svår kolik som följd. Fattar inte folk att plast är farligt ???

Hej
Jag fodrar med storbalar, ställer dom i hagen men har en hingst som vi plockar mat ur balen till 4ggr om dagen så vi kontrollerar balen 4ggr per dag så att den ska vara fin:) Hos mig räcker den max 5 dagar och den är nästan snus torr så frysa gör den inte mer än vanligt hö. så hos mig funkar det ypperligt men absolut så håller jag med dig att man ska skaffa sig kunskap och inte göra det av lathet ochen bal i taget.... Jag brukar inte ställa ut i hagen men är nyopererad och får inte lyfta så för mig blev det en bra lösning. Men man ska vara försiktig och kontrollera nogs så att det inte är mögel samt ta bort embalage....... så som med allt annt, använder man bara det man har mellan örona så funkar det ypperligt

KL

tack för alla svar och synpunkter. Jag ska nog fråga nästa gång jag har vägarna förbi ridskolan, hur de tänkt.......:cool:

Vi har storbal i hagen januari- och de räcker max 1 vecka till 3 stora hästar med stora aptit ;)
Om det är kallt så kortare tid.

Blir de dåliga så tar vi självklart bort den. Kollar varje dag noggrant.
Tar bort all plasten och balen står i en betongring så hästarna kan inte kliva i maten.

Det är ganska torrt silage.

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar

Tillbaka