sigge är biten...

S

SannaQ

igår kväll var min morfar och hans fru hundvakt åt min dvärgschanuzer sigge.. dom gickk en kvällspromenad och när dom gått i 2 minuter står det ett ungdomsgäng på andra sidan gatan. en av killarna har en grand danois i koppel. när morfar passerar med sigge (också i koppel) som inte har märkt den andra hunden fullkomligt kastar sig grand danoisen över på andra siden o kastar omkulle sigge o hugger honom i magen ett antal gånger samt kastar upp honom i luften. morfar skriker åt dom att ta bort hunden men dom orkar inte med honom.. tillslut får morfar bort sigge från honom o springer därifrån... dom frågar flera gånger killen vad han heter men han svarar inte utan går därifrån.

sigge ligger inne på ultuna nu och har precis opererats för sina skador i buken, han blir kvar åtminstone tills i början på nästa vecka och ska opereras igen i helgen... min stackars stackare..

det jag undrar är. skulle ni ha polisanmält händelsen?? även om det känns sekundärt nu då det viktigaste är att sigge överlever så undrar man ändå. jag provade göra en anmälan men polisen tog inte emot den utan sa bara att man inte kan anmäla hundar... vilket jag också fattar. men ägaren då? man har väl ett ansvar? jag har ingen lust att betala den självrisken.

har någon varit med om ngt liknande??
 
Sv: sigge är biten...

Men usch vilken hemsk hisoria!

Ägaren till den andre hunden är ansvarig, och borde således stå för dina veterinärkostnader. Det är ju givetvis knepigt när du inte vet vem det är, men hunden är ju säkert välkänd i området, en Grand Danois syns ju i mängden.

Prova att fråga runt lite, hör eventuellt med veterinärkliniker och djuraffärer i området och fråga om någon vet vem det är.

Hoppas att allt går bra och att sigge repar sig snabbt.
 
Sv: sigge är biten...

Vilken hemsk upplevelse :(
Hoppas Sigge repar sig fort.

En tung hund i fel händer är ju sällan bra. Tyvärr har jag fått uppfattningen om att polisen väldigt sällan tar emot anmälningar vid liknande tillfällen, vilket jag tycker är konstigt. Jag menar inte att ägaren ska åka i fängelse om jag gör en anmälan, utan att 1. ägaren får sig en tankeställare(spec. då ägaren haft hunden lös) och 2. polisen får ett hum om hur många ggr händelsen upprepar sig så att man sedan kan göra en ordentlig utredning.

Men eftersom det kan vara farligt att uttala sig om det juridiska låter jag ngn annan göra det.

EDIT: Uttryckte mig kanske lite klumpigt: har fått veta från polisen att man endast gör anmälan då "den vållande ägaren" vägrar betala kostnaderna.
 
Senast ändrad:
Sv: sigge är biten...

har precis fått reda på av en dam som är av den gamla generationen "fönstertittare" ;) (thank g. för dom...) vem som äger hunden. har tagit reda på telenummer och ska ringa dom imorgon.. det jag åtminstonde vill ha är ju självrisken på 2000 spänn. sen får vi se hur det bli med den rörliga självriskkostnaden på 20%.. han var inne i januari pga rygg problem så jag hoppas verkligen att det inte är mer än 125 dagar sen och att det gäller som karens även om det var pga en annan skada... vet ngn vilka regler som gäller? annars får jag väl höa med agria på måndag.

jag tycker det låter sannolikt det du skriver, nidron, att om dom vägrar betala så kan man göra en polisanmälan. det "hotet" kanske tom räcker för att dom ändrar sig isf om så blir fallet. hursomhelst.. gör polisen något annat ingrepp? man kan ju tycka att något bör göras åt hundens situation så det inte händer igen. en grand danois som blivit/gjorts agressiv är ju det sista man vill ska finnas hos knepiga människor och gå omkring bland folk...

siggebus. :love: tycker så synd om honom där han ligger med slangar och smärtstillande. hoppas också innerligt att han repar sig fort och inte får några bestående men från denna fruktansvärda händelse. vilket trauma liksom.

längtar sååå efter honom :( men vet ju att det inte är schysst att "hälsa på" så jag får stå ut ett tag till o krama kudden eller sambon så länge ;)
 
Sv: sigge är biten...

Man kan anmäla oavsett. Det är åklagaren som beslutar huruvida man skall gå vidare med fallet eller ej.
Ledsamt att hunden råkade så illa ut. Var noga med att åka in till sjukhuste igen efter operationen om han inte verkar bli piggare. jag vet en hund som dog tre veckor efter operationen eftersom han hade en osynlig infektion orsakad av operationen i sig.
 
Sv: sigge är biten...

Skulle klättra på väggarna av panik om ngt liknande hände min hund.

Min vovve blev påhoppad av en lös labbe som inte ville släppa taget om strupen, för några veckor sedan. Min vovve har ett halsband som han haft i säkert över åtta år, som blev söndertrasat efter incidenten. Tack gode gud att det bara gick hål i nacken på min vovve.

Jag plockade direkt fram mobilen, varpå hundägaren plockade fram sitt visitkort. Han fick stå för både veterinärkostnader och mammas sjukskrivenhet eftersom hon blev rejält biten när hon grep in.

Min far och jag proppsade på att polisanmäla händelsen, som sagt absolut inte för att slänga ägaren i fängelse, utan för att ägaren ska få sig en tankeställare och för att det i framtiden ska finnas underlag för utredning, men det gick ju inte. Anmälan ska göras när den andra hundägaren vägrar betala. Jag kräver som sagt inte att polisen ska åka runt och kolla hundar som är lösa, eller "hugga" på varje anmälan om att en hund attackerat. Men hur jävla svårt kan det vara att lägga in en anmälan? (Jobbar med webbprogrammering och användarvänlighet bl.a. i formulär, så det enda skälet jag kan tänka mig är att polisen har som policy att utreda och föra varje anmälan vidare till åtal direkt).
 
Sv: sigge är biten...

När vår gamla hund blev överfallen förra vårvintern så åkte vi akut in med henne till Albano och efteråt åkte jag vidare till polisen som fick ta emot min anmälan. Hundägaren blev helt rabiat när hon fick mitt brev där jag yrkade på ersättning för bilresa, veterinär, medicin + förlorad inkomst eftersom jag blev försenad till jobbet. Hon (en polis :smirk: ) ringde mina kollegor och försökte få reda på mitt hemnr, ringde Albano och försökte få ut uppgifterna där och ringde hit till jobbet och skrek och hotade mig i ca 30 minuter! :mad:

Hade hon orkat svara när jag försökte ringa henne så hade hon kanske sluppit läsa mitt brev, men inte fick hennes hotelser mig att backa från kravet på ersättning. :devil: Brevet finns förresten diarefört som offentlig handling då jag skickade det till hennes arbetsplats. :angel:

Jag blev inkallad till förhör av en mkt trevligare polis och han höll med mig att det var ett otyg med alla lösa hundar i stan, tyckte jag skulle gå ut i media och beklagade även att det var en kollega som uppförde sig så illa. :D Det slutade med att jag la ner min anmälan och hennes försäkringsbolag ersatte alla mina yrkanden på ersättning, så hon torskade på egen självrisk. :bow:
 
Sv: sigge är biten...

Jag tror att det är viktigt att man polisanmäler för att då finns det lite underlag ifall flera ägare och hundar blir påhoppade av samma hund.
 
Sv: sigge är biten...

Jag håller med! Händelsen ska inte bara polisanmälas för att ägaren ska tvingas betala, eller få sej en tankeställare. Det ska polisanmälas så att det kommer med i statistiken. Vem vet, Grand Daniosen kanske har attackerat andra hundar innan!?
 
Sv: sigge är biten...

en liten uppdatering..

sigge mår ganska bra under omständigheterna och har gått igenom två operationer. under den senaste tog dom bort död och trasig vävnad samt muskler. han har ätit men har frtfarande väldigt ont. jag frågade igår om dom visste när jag kunde få ta hem honom men dom ville inte svara på det just pga infektionsrisken som ngn skrev om.. såren varar väldigt mycket fortfarande. han kommer förmodligen inte få några men av händelsen (annat än att pälsen kanske inte kommer växa ut på ärren.) vare sig fysiska eller psykiska. det sista kan ju visa sig längre fram men han hade inte reagerat som rädd el agressiv mot ngn hund på djursjukhuset. vi får se. stora hundar lär han ju inte vilja träffa på.....

vad gäller hundägaren så har jag fått kontakt med henne. hon var ovetandes om detta då sonen inte hade berättat ngt! hon blev förskräckt, skulle absolut betala och undrade hur det hade gått till för hon visste inte om hon ville/kunde behålla hunden efter detta..

därför väljer jag att inte försöka göra en anmälan till. om hon är vettig nog att ta reda på hur det egentligen står till med sin hund (omplaceringshund) och gör det som krävs så vill jag inte lägga mig emellan o vifta med en anmälan. hon har det nog också tufft som står inför det beslutet.

MEN jag kan ju ändå tycka att polisen bara skulle tagit emot anmälan o knipit. vafan liksom? om man kollar på min hunds storlek och tänker på att bettet gick rakt igenom magen... hur stort är ett ettårigt barn!? nu säger jag inte att den nödvändigtvis skulle hugga en människa. men ngt fel måste det ju vara i huvudet. att helt oprovocerat kasta sig på en annan hund för att döda den?

en kollegas hund blev biten o när dom ringde polisen (ville bara anmäla händelsen, ägaren tog sitt ansvar o skulle betala) så kom dom ut på en gång! den hunden fick omedelbart en munkorg som den var tvungen att bära fram tills man tagit ett beslut om vad som skulle ske med den.

tack alla för svar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: sigge är biten...

Vilken hemsk historia! Min hund var med om en liknande händelse (kopplad hund slet sig och bet min) vid nyår och blev riktigt illa skadad men har nu repat sig riktigt bra.

Det är jättebra att du har fått tag i ägaren. Hon är - trots att hon själv inte var med vid händelsen - skadeståndsskyldig, vilket innebär att hon ska betala veterinärkostnaderna. Se till att få skriftligt på när och hur hon ska betala. Jag är själv inne i en dispyt med ägaren till den hund som bet min och troligtvis kommer det att leda till att vi måste gå upp i tingsrätten. Från början sa han att han skulle betala, men ångrade sig när han insåg att han inte hade någon hemförsäkring.

En polisanmälning är inte aktuellt eftersom det är frågan om en rent civilrättslig historia (hunden var ju inte lös så något brott har ju inte begåtts). Om du vill veta mer om vilka lagar och prejudikat som brukar åberopas rörande ersättningsanspråk så kan du PM:a mig.
 
Sv: sigge är biten...

Skönt å höra att det kommer att ordna sig med lilla sigge!
Håller tummarna att du får hem honom snart
 
Sv: sigge är biten...

Precis som Mia_R säger, japp.
Om ens hund orsakar skada på annans egendom (t.ex. någon annans hund) så träder ansvarsförsäkringen i ens hemförsäkring in och täcker den.
 
Sv: sigge är biten...

Ah, trodde det skulle gå på djurets eventuella försäkring. Det gäller även om jag möter en lös hund, min är kopplad men det blir bråk och min biter?
Jag tror jag måste snoka igenom mina försäkringspapper lite bättre =o)
 
Sv: sigge är biten...

Det trodde ägaren till den hund som bet min också.
Din hundförsäkring gäller för din hund, inte för någon annans. Däremot vet jag att vissa bolag, t.ex. Sveland har en kennelförsäkring där en ansvarsförsäkring ingår. Med andra ord, det är inte omöjligt att det i en hundförsäkring ÄVEN finns en ansvarsförsäkring, men jag skulle inte vilja påstå att det hör till vanligheterna.

Ansvarsförsäkringen och ansvaret att betala om ens hund skadar annan gäller oavsett hur situationen ser ut eftersom man som hundägare har ett strikt ansvar. Dock kan ansvaret jämkas (men inte eliminieras) om den andra ägaren kan sägas vara medansvarig till händelsen, t.ex. genom att ha haft sin hund lös.
 
Sv: sigge är biten...

Tack för upplysningen =o)
Oroar mig nästan konstant över lösa hundar nuförtiden. Större delen av rädslan handlar ju om att min vovve blir biten igen, men oroar mig även över att åka på dyra skadestånd om vovven nu skulle försvara sig och bita tillbaka.
Men då kan jag oroa mig lite mindre hädanefter =o)
 
Sv: sigge är biten...

Anmäl alltid när det var en helt oprovocerad attack!
Nästa gång kanske den biter ihjäl någons hund.
Du behöver inte vara orolig att dom måste avliva den,
men dom får sig en tankeställare och kanske bara låter
vuxna gå ut med den!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp