SIF stoppar föreläsare på Eurohorse

(Ridsport)
Svenska Islandshästförbundets styrelse har stoppat en föreläsning som Anders Thelin skulle hålla på Eurohorse.
- Jag kan tänka mig att styrelsen är orolig för att boken ska skapa uppståndelse eftersom den kommer ut i ungefär samma veva, säger Anders Thelin.

Läs mer...

Sv: SIF stoppar föreläsare på Eurohorse

Oj, det var förvånande! Thelin har tillsammans med veterinären Per Michanek och LO Borglid skrivit en väldigt intressant bok som med hjälp av en del hårresande fallbeskrivningar ifrågasätter vissa aspekter av tillämpningen av djurskyddslagarna. Vad har SIF emot den?
HH

har inte läst den, men har läst andra artiklar av michanek, där han beskriver att hästar inte alls mår dåligt av att stå i spilta, box eller stå utan hagkompisar! jag har väldigt svårt att se att michanek bör ges mer utrymme i debatten om vad hästar mår bra av. Man kommer ju fram till det som man får betalt för att komma fram till av "sponsorer" gissar jag.

Nu är jag inte med alls?? Per Michanek (som ju inte var den vars föreläsning stoppades) är ju en framträdande och enveten förkämpe för naturlig häst (och nöt-) hållning med så mkt etologiska hänsyn som möjligt. Se hans och Ventorps bok eller läs en del referat av den i nedan exarbete.
http://stud.epsilon.slu.se/423/1/martinsson_m_090811.pdf
HH

Jag vet bara att jag satte frukosten i halsen när han i landet runt förklarade att hästar lika gärna kan ha social kontakt med människor som med hästar så några kompisar behövs egentligen inte. Om han har kommit på bättre tankar är jag den förste att gratulera din en insikt vi andra vetat om utan någon titel att luta oss emot.

Har nu läst på flitigt och kan glatt konstatera att jag tycker michanek bidrar till bättre djurhälsa och mer förståelse för att hästar är hästar och inte behöver ex täcke etc i den utsträckning den vanlige ryttaren tror.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
976
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 304
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänker mycket, vilket är ett problem. Problem säger du, det är väl bara bra att tänka? Och du kanske har rätt, om det ur tanken föds...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: bettysmatte
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Först så VARNING att dethär kan bli triggande om mat och ät störningar och sånt. Men jag vill bara få ut saker. Men många här vet nog...
Svar
14
· Visningar
1 464
Senast: Ajaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama