Sidotåkappor?

Sv: Sidotåkappor?

Tänk på att tåkappan i första hand är till för hovis. Den hjälper till att hålla skon i rätt läge när man sätter på den

Att sko helt utan - är inte helt lätt får skon vill gärna glida bakåt - därav en tåkappa. :idea:

Njae,,,, tänk på att kappor även är till för att skydda,, Skor man med maximalt kort tå så backar man tåns vägghorn ända in till vita linjen i tådelen. Vi har nu raspat bort tåns yttre skyddande vägghorn ända in till det andra lagrets vägghorn som är mjukare och inte har samma skyddande funktion som det yttre vägghornet nämligen vita linjen.

Detta har vi gjort enbart för att förflytta överrullningen närmare hovleden vilket ger en snabbare överullning. Ju närmare hovleden överrullningen startar ju snabbare överrullning, ju längre i från hovleden överrullningen startar ju senare överrullning får vi.

Som alla känner till påfrestas hästens senor/ligament/leder betydligt mer fysiologiskt korrekt med en snabbare mer fri överrullning vilket leder till en ökad hållbarhet för den enskilda fysiologiskt korrekt skodda individen.

Nåväl,, vi har nu som vi vet försvagat hovens naturliga skyddande vägghorn i tådelen och nu kommer poängen med tåkappan, rätt placerad och rätt anläggning i tådel så kommer tåkappans främsta uppgift vara att skydda tådelen.

Att sko helt utan kappor utan att skon under skoperioden glider bakåt är som sagt svår för att inte säga omöjligt om hoven är verkad i icke fysiologisk balans så hoven sätter ner tån först i isättningsfasen eller att individen besitter en skada som gör att den stampar ner tårna först I båda fallen bör man börja med att åtgärda det primära i stället för att se sig blind på det secundära.

Det skall tolkas som om du är oförglömmlig under nicket "hovis"

Blev lite konfunderad när du diskuterade med "hovis" i en annan tråd

Hur många hovisar fanns det :confused:

Insåg sedan att du inte diskuterade med dig själv iaf

nu menade jag i själva påspikarfasen

inte i skoperioden

Jag har skott väldigt lite utan tåkappa min mäster sa att jag skulle börja i sömhål 2 för att det var lättare att den höll sig där man tänkt sig, och inte hamnade längre bak än där man tänkt sig

Jag ( han) kan ha fel - it's been known to happen

Om jag skall tolka dig rätt så skriver du dels att sidokappor hålelr ihop för mycket dvs gör en trekantig hov

Sedan att tåkappan skyddar - mot en försvagning av väggen

kan du berätta mera

Att sko helt utan kappor utan att skon under skoperioden glider bakåt är som sagt svår för att inte säga omöjligt om hoven är verkad i icke fysiologisk balans så hoven sätter ner tån först i isättningsfasen eller att individen besitter en skada som gör att den stampar ner tårna först I båda fallen bör man börja med att åtgärda det primära i stället för att se sig blind på det secundära.

Min understrykning i citatet ovan.

Kan man vända på resonemanget då. En sko utan tåkappa som inte glider bakåt sitter på en hov verkad i 'fysiologisk balans'? ;)

Än så länge har ingen kollega jag träffat som skor med tåsidokappor främst bak till vardags kunna förklara fördelarna med det v/s tåkappa. Jo en förklaring har varit att skon sitter kvar bättre på dom hästarna som har ett vridmoment i belastningsfasen med innåt/utåt rotation. En häst som i belastningsfasen har en rotation tar heller inte upp belastningen i benets styvaste riktning,, det kan bero på två saker. 1. Den är inte fysiologiskt korrekt verkad, 2. Den besitter en skada högre upp bak som leder till ett vridmoment i belastningsfasen.

En hovslagare som kan sitt yrke kan oxå både se och känna skillnaden på om det beror på verkningen eller om den omgående ska remiteras in till klinik för hältutredning. Tyvärr är det inte % sett tillräckligt många inom kåren som klarar av det eller kanske man ska säga som ens bryr sig utan bara glatt konstaterar att skon sitter bättre med tåsidokappor än tåkappa så därför skorr vi med tåsidokappa.

Det finns även ett 3:e fall där det är att föredra skoning bak med tåsidokappor. När hästen konstant står och slår i boxväggarna, skoning med tåkappa på en sådan individ kommer ofelbart leda till avslagna skor ? hovväggar vid skoning med tåkappa. Det finns alltid en logisk förklaring till varför en häst står och slår i boxväggarna och har nu inte hästägaren själv lyckats lista ut det så kan man ju som yrkesverksam med förhoppningsvis bättre kunskap hjälpa till att försöka lösa problemet i stället för att endast se sig blind på antal kappor.

Det där med klippa lite in i vägghornet för att få bra passform förstår jag inte,, heller inte när man vid omskoning ser djupa brännmärken i vägghornet efter att den varmskotts.

Vissa hästar har ju vridmoment som man inte kan göra något åt..
Trots att man verkar så bra som det går, man kan ju inte ändra benställningen på en tidigare felverkad häst som är gammal tex.

Nej jag förstår inte det heller, men jag måste ju snällt göra som mina lärare säger..
Sen kommer jag själv att använda mig av tåkappor, och sidokappor om det behövs såklart men inte annars, både meckigt att rikta (jaja jag har inte lärt mig tillräckligt bra, det kommer det kommer) och meckigt att få dit, samt hämmar hovmekanismen..
Men som sagt, jag måste ju snällt göra som mina lärare säger..

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 368
Senast: jemeni
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 876
Senast: Askur2017
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 650
Senast: super
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 691
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?