Sidokappa eller tåkappa?

Sv: Sidokappa eller tåkappa?

Jag föredrar sidokappor och då framför allt på tävlingshästar som kanske används mer än vanliga fritidshästar. Just hopp och fälttävlandshästar som i olika moment kanske svänger och sätter under sig bakbenen med ev. vridmoment så ligger det en fördel att sko med sidokappor, kolla in de riktiga tävlingshästarna, de har sidokappor. Men som mot argument eller en negativ "grej" är att om skon lossnar och vrids till utan att åka av så kan hästen trampa in sidokappan i sulan!!!!!!!!:crazy: Det har jag varit med om och det är inte så trevligt! Där har du ett bra mot argument:banana:

Bara för att skjuta det argumentet i sank så kan en sko med tåkappa som vridit sig orsaka precis lika mkt skada, det går utmärkt att trampa in tåkappan i hoven då med.

Bara för att skjuta det argumentet i sank så kan en sko med tåkappa som vridit sig orsaka precis lika mkt skada, det går utmärkt att trampa in tåkappan i hoven då med.

mm, men det är inte alls lika frekvent förekommande som med sidokappor. en glappsko/tappsko på en sidokappe sko och du har den nästan ofelbart i sulan.

M/som själv har sidokappor fram på hästen.

mm, men det är inte alls lika frekvent förekommande som med sidokappor. en glappsko/tappsko på en sidokappe sko och du har den nästan ofelbart i sulan.

M/som själv har sidokappor fram på hästen.

Säkert sant, bara haft sidokappa på fånghäst, och den sysslade inte med skoavtrampande övningar. Men eftersom Djurjouren ville ha argument som det inte fanns blixtsnabba motargument på ska man nog försöka med ngt annat än just risken för en intrampad kappa.

K lyckades en gång, då jag allvarligt misstänker att hovis måste ha varit bakfull/senil/liknande och nitat som halvsju - vilket han dock envist förnekade - lyckats med bedriften att på något vänster få BÅDA framdojorna att första glappa, sen skjutas bakåt och slutligt trampat in tåkappan i tån. Sama dag (hon var okej på morgonen, jag kikade till dem på tidig em och fick rena fångnojan när jag såg hur hon stod och gick, tills jag insåg var problemet var)

aha:idea: . Tack!!!Då slipper jag alltså argumentera med honom om jag lyckas uppfostra busungarna tills dess......:crazy: :D

Hej, njaee,,, en sko med tåkappa har en kappa, en sko med sidokappor har två kappor. Därmed borde väl risken med skador av sidokappor vara 100% större???

Har man även kunskapen om hoven och vägghornets struktur och uppbyggnad så vet man genom erkändt forsknings resultat att det skyddande vägghornet har en starkare stuktur (uppbyggnad) i tådelen och trakdelarna. Strukturen i vägghornet är som svagast i just hovens tåsidodelar likväl sidodelar. Därav är skoning med tå,tåsidokappor extremt noga med hur dessa kappor anläggs utifrån utförande enbart för att dessa kappor inte skall secundärt deformera hovens naturliga grundform.

Jo visst borde risken vara dubbel, men ska man ha vattentäta argument så får man ju bygga upp det med något mer. Tänker fortfarande ur Djurjourens perspektiv, att ha argument som inte kan övertrumfas.

Nu behöver hon ju dock inga argument då det hela tydligen berodde på stökiga hästar, så hon behöver inte argumentera, bara 'uppfostra' =)

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 048
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 656
Senast: super
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 566
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 233
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka