Sidkappor till mjöliga hovar - hovslagare!!

S

Stopek

Har ett fullblod som skruvar in sina skor på bak, så att yttre traktarmen till slut hamnar innanför hovväggen, hur mycket man än har lagt ut skon. Han har välformade (skålformad sula och jämt klockformad hov) hovar, men oerhört känsliga och mjölig konsistens. Det går inte att ta av skon med bräcktång, utan man måste försiktigt ta bort söm efter söm. Bräcktången gör annars stora jack i hoven.

Sidkappor vore väl det bästa, men jag är rädd för att även de skulle äta sig in i hovväggen från sidan och åsamka mer skada. För det finns väl inga skor med lång sidkappa? För att kunna gå på vanligt grusväg med enstaka stenar behöver denna häst sulor. Oerhört känslig för stentramp.

Vilka lösningar kan finnas?

Flappsko funderade jag på. Den hoppar ju tillbaka efter varje vridning av hoven. Men jag funderar på om den helt enkelt inte bara snabbare vrids ur led helt och hållet. Som att ha sandaler som halkar på snedden.

Finns det någon annan sko som fungerar på detta problem?

Korrigering av vinklar. Nu har hästen något lägre yttervägg än innervägg, så att hoven får en lutning utåt. Skillnad på några mm. Är din erfarenhet att det behövs mindre eller mer av det?

Fodertillskott. Biotin, Steel Joint är det verkligen något som gör skillnad. Vi har bra mineralsammansättning i vårt grovfoder här i trakten. Det enda är lite lågt i selen, vilket jag ger tillskott i. Steel Joint har ju stora mängder kalcium. För eller nackdelar?

Hälsning Maja

Sv: Sidkappor till mjöliga hovar - hovslagare!!

Enzion. Hade samma problem med en fullblodskorsning och i mitt fall blev det tusen gånger värre med sidokappor. Hoven ändrade form och blev trekantig!! Vad står din häst på för strö?

Enzion. Hade samma problem med en fullblodskorsning och i mitt fall blev det tusen gånger värre med sidokappor. Hoven ändrade form och blev trekantig!! Vad står din häst på för strö?

Har inte haft hästen så länge, så han har gått ute mest. Men annars var det spån både hos förra ägaren och de få nätter han stod inne hos mig.

Hälsning Maja

Vad jag har hört kan spån torka ut hovarna väldigt, i alla fall så blev min hästs hovar bättre efter en tid på halm, mycket utevistelse och så fodertillskottet Enzion

Caplio%202007-05-05%2009-54-21.JPG

Hittade en bild på min häst som jag har förstorat för att du ska se skorna. Min hovslagare i Tyskland varmskor alla hästar med skor som har sidokappor.

Vad jag har hört kan spån torka ut hovarna väldigt, i alla fall så blev min hästs hovar bättre efter en tid på halm, mycket utevistelse och så fodertillskottet Enzion

Mycket utevistelse får hästen och bra foderstat. Tyvärr har det varit torrt ute, så att han inte har fått fuktade hovar, men nu är det bättre. Det låter som om Enzion inte har någon speciell sammansättning. Bara mer eller mindre av det som fodret vanligen innehåller. Mycket fosfor i förhållande till kalcium och mycket protein. Inget av detta fattas i min hästs foderstat. Jag tror man måste se på vad hästen petar i sig först innan man börjar ge tillskott. Tror att jag avvaktar några månader och ser om mitt nya foder gjort skillnad på hans hovar.

Nu undrar jag mer om det här med skoning och verkning vad det kan finnas för lösningar? Några hovisar brukar ju finnas här. Så jag tittar in i kväll igen.

Hälsning Maja

Jag är lite nyfiken på hur mycket hästen varit ute innan du köpte den ?
Med tanke på blodcirkulation osv hade en häst som stog skadad i 4 månader och hovarna på denna blev pulviliserade :crazy:

Och han hade haft bra hovar innan han skadade sig .

Mvh mia

Mycket utevistelse får hästen och bra foderstat. Tyvärr har det varit torrt ute, så att han inte har fått fuktade hovar, men nu är det bättre.

Har själv fullblod och detta problem löses genom att pensla med matolja dagligen sommartid. Det hjälper MASSOR. har inte hållt på med ngra andra medel alls, och hovarna är helt ok sommartid med denna behandling. Spola med vatten lite innan så hjälper dessutom oljan till att bevara lite extra fukt.

ang. sidokappor så hade jag det bak första tiden jag hade honom och det var katastrof. han "skjöt" skorna så att efter ngra veckor stod skoarmarna ut som vingar åt sidorna, med resultat att han trampade av sig. typiskt för sidokappor enligt hovslagaren - om hästen har den dendense att den skjuter/skruvar. blir alltså värre med sidokappa jmf med tåkappa. Har numera vanlig tåkappa med varmriktning fram i tån, har inte haft en tappsko bak på 2,5 år.

Har ett fullblod som skruvar in sina skor på bak, så att yttre traktarmen till slut hamnar innanför hovväggen, hur mycket man än har lagt ut skon. Han har välformade (skålformad sula och jämt klockformad hov) hovar, men oerhört känsliga och mjölig konsistens. Det går inte att ta av skon med bräcktång, utan man måste försiktigt ta bort söm efter söm. Bräcktången gör annars stora jack i hoven.

Sidkappor vore väl det bästa, men jag är rädd för att även de skulle äta sig in i hovväggen från sidan och åsamka mer skada. För det finns väl inga skor med lång sidkappa? För att kunna gå på vanligt grusväg med enstaka stenar behöver denna häst sulor. Oerhört känslig för stentramp.

Vilka lösningar kan finnas?

Flappsko funderade jag på. Den hoppar ju tillbaka efter varje vridning av hoven. Men jag funderar på om den helt enkelt inte bara snabbare vrids ur led helt och hållet. Som att ha sandaler som halkar på snedden.

Finns det någon annan sko som fungerar på detta problem?

Korrigering av vinklar. Nu har hästen något lägre yttervägg än innervägg, så att hoven får en lutning utåt. Skillnad på några mm. Är din erfarenhet att det behövs mindre eller mer av det?

Fodertillskott. Biotin, Steel Joint är det verkligen något som gör skillnad. Vi har bra mineralsammansättning i vårt grovfoder här i trakten. Det enda är lite lågt i selen, vilket jag ger tillskott i. Steel Joint har ju stora mängder kalcium. För eller nackdelar?

Hälsning Maja

Kanske en hältutredning bak även kunde vara ett tips. Det låter som ett typiskt fel högt upp bak och är det så lär den knappast bli frisk med varesig sidokappor,Steel Joint eller annat jox.

Kanske en hältutredning bak även kunde vara ett tips. Det låter som ett typiskt fel högt upp bak och är det så lär den knappast bli frisk med varesig sidokappor,Steel Joint eller annat jox.

Hästen är inte halt, både genomgången av veterinär inför köp och av equiterapeut förebyggande, synad av duktiga instruktörer. Hästen skruvar skjuter in skon på båda bak och det är inget som är ovanligt när det gäller benställning att den gör så. Problemet är de mjuka mjöliga hovarna som gör att jag inte våga prova sidokappa, vilket annars brukar vara den självklara lösningen. Vad jag var intresserad av var att veta andra möjliga skoningar för att hindra skon att skjutas in.

Hälsning Maja

Har själv fullblod och detta problem löses genom att pensla med matolja dagligen sommartid. Det hjälper MASSOR. har inte hållt på med ngra andra medel alls, och hovarna är helt ok sommartid med denna behandling. Spola med vatten lite innan så hjälper dessutom oljan till att bevara lite extra fukt.

ang. sidokappor så hade jag det bak första tiden jag hade honom och det var katastrof. han "skjöt" skorna så att efter ngra veckor stod skoarmarna ut som vingar åt sidorna, med resultat att han trampade av sig. typiskt för sidokappor enligt hovslagaren - om hästen har den dendense att den skjuter/skruvar. blir alltså värre med sidokappa jmf med tåkappa. Har numera vanlig tåkappa med varmriktning fram i tån, har inte haft en tappsko bak på 2,5 år.

Men att olja hovarna hindrar väl fukten att ta sig in när morgondaggen kommer.

Hälsning Maja

Jag är lite nyfiken på hur mycket hästen varit ute innan du köpte den ?
Med tanke på blodcirkulation osv hade en häst som stog skadad i 4 månader och hovarna på denna blev pulviliserade :crazy:

Och han hade haft bra hovar innan han skadade sig .

Mvh mia

Intressant teori. Jag tror att hästen varit ute dagtid till kanske fyra på dagen och sedan stått inne. Men jag vet inte. Den var riden mer sporadiskt de senaste tre månaderna före köp. Nu är han i full gång och går ett par mil med lätthet i trav och galopp. Så hovtillväxten har skjutit fart. Hoppas det är bättre kvalité på det som växer ut.

Tills vidare får jag väl sko med täta intervaller för att korrigera hur skon ligger. Men nu redan efter två veckor efter skoning har skon skjutits för långt in och det tror jag beror på sulan han fick på sig. Utan vore bättre men då blir det inte till att kunna ta sig fram på grusvägar så bra och därmed får han inte röra så mycket på sig och får då ej bra hovtillväxt. Det är att välja mellan pest eller kolera. Han har dock inga som helst problem med tappskor, som en del tycks förutsätta.

Om hovarna blir bra på denna häst så tycks han vara en äldre häst gjord av järn. Han är helt otrolig och det syns att han har fått arbeta mycket under sitt liv i både ben och muskulatur och han älskar arbete.

Här är en bild på herren.
IMG_3087.jpg

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Men att olja hovarna hindrar väl fukten att ta sig in när morgondaggen kommer.

Hälsning Maja

Nej inte vad jag fått lära mig av hovslagaren och inte vad jag bevittnat resultatmässigt. inte om du använder vegetabilisk olja, för det lägger sig inte som ett skal runt hoven utan dras in i den och bidrar till att behålla fukten. du tänker kanske på mer officiella hovoljor varav flera innehåller tjära, som snarare torkar ut, eller lägger sig som ett glasyr lager ovanpå hoven.

Nej inte vad jag fått lära mig av hovslagaren och inte vad jag bevittnat resultatmässigt. inte om du använder vegetabilisk olja, för det lägger sig inte som ett skal runt hoven utan dras in i den och bidrar till att behålla fukten. du tänker kanske på mer officiella hovoljor varav flera innehåller tjära, som snarare torkar ut, eller lägger sig som ett glasyr lager ovanpå hoven.

Jag har fått höra att man kan gnugga kronranden med matolja men att man inte skall olja hela hoven. Sånt har jag dock själv aldrig ängat mig åt. Fodret och att hästen rör på sig tror jag är a och o och utevistelse såklart. Det man skall göra är att sätta fötterna i vattenbad. Denna häst tycks dock inte ha någon brist på fukt i fötterna. Vilket är tur. Hade de varit torra och så här mjöliga så hade de brutits i bitar.

Men att prova lite matolja tror jag dock inte gör honom någon skada, så jag provar.

Hälsning Maja

Ja prova och rapportera gärna hur du tycker det funkar! vet många hovisar inte bara min egen som tipsar om detta, och som sagt, på min blodis med TORRA sommarhovar har det definitivt gjort jättestor skillnad.
Tips: använd en sån där pensel man penslar ägg på bullar med - det funkar bäst och är smidigast

Även jag gör som mackan sommaren igenom. Penslar matolja (rapsolja, majsolja, kronolja, vegetabilisk olja, olivolja sak samma vilken sort man använder sålänge det är just 'matolja' som mana nv i matlagningen, inte 'hovolja') Har även använt fodertran med lika bra resultat.

Men penslar hela hovarna, brukar 'gnussa' lite extra med penseln i kronranden men aldrig masserat eller så.

behövs det 'mer', för hovkvalitet eller liknande, så har jag bara hittat ett preparat som fungerar, ett örtpreparat faktiskt (!). Hiltons Seaweed & rosehip.

Men är hovarana 'bara' torra och spröda så matolja.

Hästen är inte halt, både genomgången av veterinär inför köp och av equiterapeut förebyggande, synad av duktiga instruktörer. Hästen skruvar skjuter in skon på båda bak och det är inget som är ovanligt när det gäller benställning att den gör så.

Vad jag var intresserad av var att veta andra möjliga skoningar för att hindra skon att skjutas in.

Hälsning Maja

I så fall är den "kohasig".

I min värld så finns inte den hästen som uppvisar det rörelsemönstret som du beskriver utan att ha en rörelsestörning.

Förlåt att jag la mig i denna tråd, hoppas oljor,mineraler och sidokappor får din häst frisk.

I så fall är den "kohasig".

I min värld så finns inte den hästen som uppvisar det rörelsemönstret som du beskriver utan att ha en rörelsestörning.

Förlåt att jag la mig i denna tråd, hoppas oljor,mineraler och sidokappor får din häst frisk.

För all del. I så fall har jag haft många hästar med rörelsestörning, vad nu det är om jämför med hälta?

Hälsning Maja

Även jag gör som mackan sommaren igenom. Penslar matolja (rapsolja, majsolja, kronolja, vegetabilisk olja, olivolja sak samma vilken sort man använder sålänge det är just 'matolja' som mana nv i matlagningen, inte 'hovolja') Har även använt fodertran med lika bra resultat.

Men penslar hela hovarna, brukar 'gnussa' lite extra med penseln i kronranden men aldrig masserat eller så.

behövs det 'mer', för hovkvalitet eller liknande, så har jag bara hittat ett preparat som fungerar, ett örtpreparat faktiskt (!). Hiltons Seaweed & rosehip.

Men är hovarana 'bara' torra och spröda så matolja.

Hovarna är faktiskt fuktiga och mjöliga.

Hovslagarna på SHF har inte heller några tips till mig om skoning och verkning. Eller så har de annat att göra än att vara på sitt forum i sommarkvällen. ;)

Hälsning Maja

Hovarna är faktiskt fuktiga och mjöliga.

Hovslagarna på SHF har inte heller några tips till mig om skoning och verkning. Eller så har de annat att göra än att vara på sitt forum i sommarkvällen. ;)

Hälsning Maja

Okej, du skrev längre ner/tidigare i tråden att hovarna blivit för torra, så jag antog det fortfarande var så.

Men hmm, någon form av bakterie/svampangrepp? Om de är fuktiga och mjöliga? Försöka se om du får resultat med bakterie/svampdödande kanske? *spånar*

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka