Sass

Trådstartare
Hur ska ett sidepull sitta? Vad tycker ni om detta? Sitter det ok? Hur hårt ska man spänna nosremmen och käkremmen, som på ett vanligt träns?
PICT0025.jpg

PICT0023.jpg

Sitter det för lågt eller för högt?
Många frågor, men det är första gången jag har ett sidepull och ingen i stallet har ens hört talas om det innan :p Så som det sitter på bilderna är så som jag har ridit med det nu när jag har provat, tycker det har verkat ok, men vill ändå veta om det sitter rätt!

Sv: Sidepull

Vet ialla fall att nosremmen ska sitta så att du får in tre fingrar emellan mot det vanliga träslets två...

Ok tack! Det är ungefär så som jag har spännt det! lite lösare än ett vanligt träns, men ändå så det sitter på plats :p

Vart nosgrimman ska sitta beror på. Ju längre ner, desto skarpare blir din hand. Vanligtvis så sitter det lite längre ner än ditt, men om det fungerar bra där så ha kvar det!

Som med vanliga bett så är det alltid bra att variera läge lite då och då. Och om du får problem med ridningen så prova alltid att sänka eller höja nosgrimman.

Hur hårt det ska spännas:
Nosgrimman ska alltid sitta löst så att den kan lätta från nosryggen när du släpper efter i tygeln. Vissa modeller ligger fortfarande an mot hästen, men det ska vara löst så att det kan lätta.
Skarpheten ökar inte om du spänner hårdare, däremot så försvinner ju dina hjälper då "in" i trycket som konstant stör hästen. Därför bör du hellre ha för löst än för hårt.

Spänn därför så löst du kan utan att nosgrimman åker upp när du tar i tygeln.

Jag tycker att det ser ut som att du behöver spänna upp nosgrimman några hål. Det gäller även käkremmen - om du har den sådär spänd så kommer den nypa i hästen när den böjer in huvudet och stryper och gör illa den. Du ska få in en stor näve på tightaste stället, helst mer. Käkremmen har dessutom inget syfte idag, så den kan inte spännas för löst.

Väldigt fint träns dock - och häst! :) Ska kika på det på granngården sen... vill också ha. :d

Tack för ett bra och utförligt svar! Då ska jag spänna ut båda spännena mer till nästa gång!

Oki hur mycket fick du ge för det? Jag har tänkt åka och titta på granngårdens sidepull då jag letat efter ett länge nu. Verkar det vara bra kvalité?

Det kostade 385:- utan tyglar, men så fick man 10% rabatt om man var medlem i en ryttarförening. Tycker att kvalitén verkar vara helt ok!

Liknande trådar

Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
974
Senast: Shixle
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·
Kropp & Själ Jag var och lämnade prover i slutet på januari pga min ME-diagnos. I slutet på förra veckan signerades mina provsvar av läkare, dock...
Svar
8
· Visningar
679
Senast: corzette
·
Skola & Jobb Hur hade ni hanterat denna situationen? En manlig kollega till mig skickar denna bilden i vårt grupp teamchat och skriver "kanske något... 2
Svar
24
· Visningar
2 323
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka