• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare knasenknas
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 749
K

knasenknas

varför använder man sidepull och till vilka hästar? varför är det bra? några dåliga sidor med det?

Sv: sidepull

Jag använder sidepull för att min häst avskyr bett (förstörd i munnen tidigare) och endast slappnar av ordentligt på bettlöst, valde sidepull före hackamore för att jag inte ansåg att jag behöver hävstångseffekten.

Man kan använda det på alla hästar som trivs med det.

Bra sidor med sidepull är väl just att det är bettlöst (bra till hästar som har problem med bett) och att det är utan hävstång om man vill ah det så.
Dåliga sidor, hm, jag kan inte komma på några som inte är inviduella. Jag tycker inte det har några dåliga sidor för att det fungerar för mig, men det behöver ju inte funka för alla.

Sv: sidepull

Jag använder sidepull på min häst (inte enbart utan byter mellan den och tre betslingar till). Min häst är inriden och grundutbildad på bara sidepullen och den fungerar som att rida på tränsbett ungefär, då man kan böja och ställa hästen genom den sidförande effekten (side-pull). De som testar för första gången brukar efter ett tag glömma att de rider utan bett för det fungerar så pass lika. Med fördelen att hästen faktiskt inte behöver ha ett bett i munnen.

Fördelarna är alltså:
* Rida in och utbilda innan bett introduceras så behöver hästen inte ta alltihop på en gång.
* Om du får problem i ridningen med hästens mun eller reaktionern på bett/tygel så är det jättebra att rida på sidepull ett tag för att kunna diagnosticera om problemet sitter i munnen eller är ridmässigt.
* Om hästen är/har varit skadad i munnen så är det ett bra sätt att rida under tiden som skadan läker eller hästen får tillbaka förtroendet för tygelverkan.
* Om man som jag rider distans är det ypperligt eftersom hästen kan äta och dricka som vanligt utan att ha ett bett som stör.
* Det är svårare att "fuska" i ridningen genom att använda våld utan effekten i sidepullen hänger på din sits och din hjälpgivning.

Nackdelar:
De nackdelar som finns sitter ofta inte i sidepullen utan i felaktig användning av den men jag tar upp dem som varningar iaf:
* Om man blir hängande i tygeltagen och inte ger eftergift när hästen följer tyglarna så blir den ofta sp-död, dvs den kan börja hänga i sidepullen och får svårare att lyssna. Men detta gäller ju mer eller mindre allt från grimma till Pessoa-bett....
* Om man inte har kontroll över sin häst mentalt (se one-rein-stop-tråden på westernsidan) så kan man sitta pissigt till med en sidepull ifall man har en häst som inte lyssnar och lyder. Viktigt att lära in eftergift för tyglarna och att lydnaden sitter i inhägnat område innan man ger sig ut på tur.
* Om man får tag i billigare varianten av sidepull så KAN nosbandet gå upp - viktigt att kolla knutarna regelbundet.
* Personligen tycker jag att kommunikationen blir exaktare med ett bett om man ska rida mer avancerad dressyr/western, men det är antagligen för att jag är en för dålig ryttare för att kunna ha perfekt timing. Är man en riktigt god ryttare kan hästen göra det mesta i bara grimman...

Jag rider distansträning/tävling för det mesta i sidepullen (även intervallträning!) och ibland också dressyr.

/Camilla

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag letar sidepull just nu och undrade om det här hade någon hävstångs effekt? Förlåt i förväg om det är en dum fråga😅
Svar
14
· Visningar
1 353
Senast: iliedtoday
·
Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
973
Senast: Shixle
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
457
Senast: Sryoqwe
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 847
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka