C

Cronis

Ska rida med sidepull på min pålle. Hur funkar det? Har aldrig ridit med det tidigare, men har ridid med hackamore? Är det samma funktion å princip...? :confused:
Fan va grön jag känner mig...!

Att rida på hackamore och sidepull är inte samma sak då hackamoret har skänklar.

På ett sidepull kan du rida på samma sätt som på ett vanligt tränsbett. Testa på ett inhägnat område först för sökerhetens skull.

Hästen är van vid side pull, bara det att jag har ridit på träns bett nu i ca 3 veckor för att lära känna honom...

Men hur funkar sidepullet? För när man rider på hack kan man ju inte "dra" i tyglarna då kan ju nosryggen knäckas har man ju hört... Hur funkar det på sidepull då?
Fick bara hjärnsläpp kände jag... :angel:

Hästen är van vid side pull, bara det att jag har ridit på träns bett nu i ca 3 veckor för att lära känna honom...

Men hur funkar sidepullet? För när man rider på hack kan man ju inte "dra" i tyglarna då kan ju nosryggen knäckas har man ju hört... Hur funkar det på sidepull då?
Fick bara hjärnsläpp kände jag... :angel:

Ska du knäcka nosryggen med ett korrekt placerad hackamore så får du nog vara grön och heta hulken...

Men med ett sidepull så fixar nog inte ens hulken det så du behöver inte oroa dig. Betyder inte att du ska rycka och slita i tyglarna men det tror jag inte att du gör.

Lycka till!

Det är stor skillnad på sidepull och hackamore.

Sidepullet är mer likt tränsbettet i sin funktion, och därför oftast mer lätthanterligt för hästar och ryttare som inte är vana vid bett med hävstänger. Hackamore är ju faktiskt ett "bettlöst stångbett"...

Du kan alltså rida på som vanligt, med ungefär samma hjälper som du använder när du rider med tränsbett. (Ledande tygeltag osv.)

Jo jag fattar ju åxå att man får vara urstark för att kunna knäcka nosryggen. Men man har ju hört värsta skräck historierna... Å jag vet ju att ett hack å ett side inte alls ser lika ut... Så risken är ju inte stor alls med ett side...
Rycker å sliter i tyglarna? Nej, jag rider på lååånga tyglar...!

Liknande trådar

Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Shixle
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
966
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: dukie
·
Utrustning Tjo, har fått för mig att jag nog kommer va ut mer i vinter om jag inte fryser, och då jag inte hittat fodrade shortchaps i sverige...
Svar
8
· Visningar
553
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp