Lingon

Trådstartare
Hur funkar ett sidepullträns? Trycker det på sidorna på hästens huvud i höjd med där en engelsk nosgrimma normalt sitter? Eller var hamnar effekten av ett sidepull? Om det drar på ena sidan blir det då ett tryck på andra? Eller hur funkar det? Snälla, förklara! Jag är nyfiken på alternativ till hackamore (bettlösa alternativ).

Hur har era hästar funkat på sidepull? Hur är er häst med bett och hur funkade den med sidepull?

Typ som en grimma. Finns inga dolda effekter.

Bara en tydligare grimma som sitter fast och inte snurrar. Jätte trevligt huvudlag.
Drar du i ena änden trycker det i andra och det är super enkelt för hästen att förstå.

Testa dock i inhägnat område först om inte hästen är van milda bettlösa varianter, då vissa kan tycka det är skitskoj :devil:

Hästen trivs inte alls med bett men jättebra med hackamore. Behöver ett till träns att variera med (tryck och skavkänslig så behöver nåt som trycker på andra ställen än hacket). Just nu träns med Nova-bett vilket ju är mjukt och snällt för att vara bett med hästen trivs inte riktigt med det heller (bättre än med andra bett). Tränset får inte ha engelsk nosgrimma utan mer en remontvariant. Får inte trycka på sidorna. Hästen lättsvängd med säte och skänklar men stark i munnen. Välriden, lydig och jag är inte rädd för att den ska sticka om jag inte har bra broms iaf inte på ridbana/ridhus men ute kanske är en annan sak speciellt om vi har sällskap med oss, annars stannar hon nog snällt med hjälp av sätet.

Har en sån häst jag med, mår inte bra på bett.

Henne rider vi bara på en remont nosgrimma, smal modell med tyglarna i ringarna. Funkar super.
Har inte testat sidepull på henne:)

Jag har sidepull när jag rider ut och ibland i markarbetet för att växla lite mellan bett och bettlöst. Min pålle är lite speciell och har svårt att slappna av helt med bett, dock är det mer en utbildningsfråga än att han inte gillar bettet. Men det är skönt för honom att slappna av helt och slippa gå och oroa sig för vad som händer i munnen.

Tvekade flera år eftersom han gärna sticker och då vill man ju ha broms. Men han är mycket mer avslappnad med sidepull och då uppstår inte sticka-situationerna lika mycket. Upplever att han verkligen kommer upp med ryggen och jobbar på med sidepull, dock förlorar jag lite finlir så det var inte helt lyckat att ha det i hoppningen. Han går dessutom mkt bättre med bett nu så jag kan verkligen rekommendera att prova sidepull!

Vad har ni för sidepull? :)
Rider själv min ponny på det ibland i skogen, han trivs bra på det men min modell är något äldre jag köpt begagnat med väldigt bred nosdel. Ibland blir han lite väl stark och okänslig på det så kanske skulle prova något med skarpare nosdel. Det jag funderar på med sidepull är om det hämmar munnens rörelser om man sätter på ett med t.ex nosdel i rep. Vill ju inte att det blir obekvämt för honom att t.ex tugga eller gäspa. Rider alltid utan nosgrimma på vanliga tränset. Nuvarande sidepull kan jag ha sitta ganska löst utan att det snurrar. Så vad har ni för modeller? Finns det något mittemellan min superbreda nosdel och rep?

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 575
Senast: Badger
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 197
Utrustning Jag rider just nu min ponny bettlöst, då han krånglar med bettet (inväntar tandläkare som ska kolla), funkar superfint och både han o...
Svar
3
· Visningar
1 102
Senast: Nevermind
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet inte varför jag skriver dethär. Eller jo egentligen så tror jag att det är två andledningar. Och det ena är för OM det kan...
2
Svar
25
· Visningar
3 018
Senast: Trasten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar