Sidepull från hööks el börjes

M

MissEwing

Hej! Jag tänkte börja rida min gamling bettlöst efter en lång konvalecens för ont i ryggen och han blir nog inte mer än en liten promenadhäst efter detta. Han funkar bra o rida i grimma o jag har länge övervägt hackamore men gillar på nåt sätt idén m sidepull bättre även om jag inte är helt hundra på skillnaderna. Jag har kollat på en sidepull-nosgrimma för 800 från nåt western ridning företag men tyckte det var dyrt. I Börjes ett helt träns för 598 o i hööks ett för 360. Funkar hööks o Börjes tränsen och i såna fall vilket av dem? :rofl:

Det här är inte direkt nåt svar men det finns ett sidepull från hööks för 198:- kr i katalogen! sista sidan.

Det är ju en liten summa så man kan ju bara köpa ett och prova helt enkelt.

jag har ett från börjes..det är gasnka skarpt, om man tar i.. :smirk: ,den är lite stel i början men mjukar upp sig.. ganska stor om näsan, men man kan ju göra extra hål..dom andra har jag ingen erfarenhet av :)

hööks billiga är inget bra, har det & det är jättsvårt att få "rena" signaler till hästen, funkar lika bra som en vanlig grimma.. Köp ett riktigt istället.

Hööks med läder över nosen är även den en "riktig". Vad nosdelen ska vara i för material beror helt på hur milt/skarpt du vill ha huvudlaget.

Själv använder jag mina egna nylon-huvudlag (har flera i lite olika modeller). Jag VILL ha den mjuka nosen som kommer av en platt rem. Självklart lyssnar en oupmärksam häst mindre på ett milt huvudlag, men jag behöver aldrig vara rädd för att skada min häst, dessutom så har jag fortfarande kontroll på honom i huvudlaget.

Liknande trådar

Western I slutet på maj köpte jag ett 11-årigt arabsto, hon var sutten/åkt på men annars helt grön. Första gångerna red jag i grimma, sedan...
2
Svar
20
· Visningar
4 644
Senast: Em-Jay
·
M
Ridning ja nu är jag i skrivartagen igen, inspirerad av en tidigare tråd där man var salig över att rida bettlöst, hackamore, sidepull eller...
Svar
5
· Visningar
940
Senast: Cinora
·
Utrustning I höstas kom domen på min häst att han aldrig mer få ha ett bett i sin mun pga fel på en tand som tydligen inte går att reparera...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 355
Senast: Guggeflickan
·
Western Det är nog dags att outa mig själv som westernryttare nu. Åtminstone har min ponny bestämt signalerat att han vill bli westernhäst :D...
Svar
7
· Visningar
1 291
Senast: Texaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur