Sidepass och Big horn

L

littL flower

Hej!
Jag är relativt ny på western, men som tur är har en häst som är utbildad i western :)
Nu är det så att vi tränar sidepass. Jättesvårt ju! Någon som har tips? Det blir antingen framåt, bakåt eller diagonalt :smirk: .

Har även en till fråga: Är det någon som har någon erfarenhet av Big horn sadlarna?
Har en sådan på prov och undrar om det kan vara värt att satsa på? Jag vill ha en sadel som inte är "skadlig" för vare sig häst eller ryttare att rida i.
Så. Är det någon som vet något?

:)

Sanna

Sv: Sidepass och Big horn

1. Sidepass: se till att hästen är rak och står stilla. Fokusera själv rakt åt sidan, lätta på skänkeln åt det håll du ska (lätta höger om du ska åt höger). Gör vänster skänkel lång och avslappnad och lägg till den längs hela skänkelns längd. Gör helst inget med händerna men stoppa om du behöver. Håll så oavsett vad hästen gör tills att den faktiskt tar ett steg helt åt sidan, släpp och beröm! Låt hästen få en stund på sig att fundera ut vad du vill, lättar du för tidigt för att börja om om det blir fel så har du lärt den att göra fel. Ibland fungerar det bäst att göra sidepass mot staket eller sarg så behöver du inte tänka på att hästen rör sig framåt.

2. Jag har en Big Horn AL som jag tycker jättebra om. Lätt, billig och bra kvalitet. Mjukt och härligt säte och rymlig nog för min breda arab. Jag har tävlat upp till 85 km distansritt i den. Men det finns ju fler modeller, det kanske inte var den du menade?

/Camilla

Titta lite bland de gamla trådarna. Det finns en om sidepass som bara är några dagar. Sadelfrågor finns hur många som helst.

Camilla_H skrev:
1. Sidepass: se till att hästen är rak och står stilla. Fokusera själv rakt åt sidan, lätta på skänkeln åt det håll du ska (lätta höger om du ska åt höger). Gör vänster skänkel lång och avslappnad och lägg till den längs hela skänkelns längd. Gör helst inget med händerna men stoppa om du behöver. Håll så oavsett vad hästen gör tills att den faktiskt tar ett steg helt åt sidan, släpp och beröm! Låt hästen få en stund på sig att fundera ut vad du vill, lättar du för tidigt för att börja om om det blir fel så har du lärt den att göra fel. Ibland fungerar det bäst att göra sidepass mot staket eller sarg så behöver du inte tänka på att hästen rör sig framåt.

2. Jag har en Big Horn AL som jag tycker jättebra om. Lätt, billig och bra kvalitet. Mjukt och härligt säte och rymlig nog för min breda arab. Jag har tävlat upp till 85 km distansritt i den. Men det finns ju fler modeller, det kanske inte var den du menade?

/Camilla

Okej. tack så mycket för ditt svar. Ska prova det ikväll :bow: :bow:

Den jag har på prov tror jag hette Big Horn 102. Men det är mest märket i övrigt jag ville veta om hur kvalitén m.m är.

Sanna

Halloj!!

Sidepass: Ett tips förutom det som ovanstående skrivit: Använd en vägg eller ett staket som stopp framåt, gärna så pass högt att hästen inte kan få över huvudet över staketet, då slipper du ta i tyglarna för att stoppa upp rörelsen framåt, och det blir lättare att fokusera på sidvärtsrörelsen. Sedan en annan sak, när det funkar åt ena hållet, bli inte förvånad om det inte funkar åt det andra hållet, det är en helt ny sak för hästen. Bara för att hö skänkel nyss betydde gå åt vä så är det inte självklart att vä skänkel betyder gå åt hö.

Ang Big hornsadel AL: Visst lätta och behändiga, men min förra pålla och jag knäckte bommen i TVÅ stycken bara genom att rida vanligt i dem :eek: , pållan var en arabkorsning och jag är 165 cm och 60 kg, inga tungviktare någon av oss alltså. Hade en roping Big horn innan på lån och den funkade dock bra.

Lycka till
Cinna

Tack så mycket för alla svar!
Sidepassen funkar riktigt bra nu :bow: :bow:

Jag lämnade tillbaka Big horn sadeln. Den var för smal.
Så nu står jag sadellös igen ;)

Sanna

Bestis, hästen jag rider är suverän på sidepass idag! Jag vet inte hur din häst funakr, men jag började med sidepassen för att få sidvärtesrörelsen att funka. Om du dessutom använder ett röstkommando då du tränar skänkelvikning, som sida eller nått kan det hända att det går lättare, det gjorde det för mig och bestis iaf! :)

hoppas jag var till någon hjälp
//elin

Du har fått många bra tips, tänkte komma med en förklaring på hur man ska "tänka" rörelsen som min tränare tog upp för några nyinvigda inom western-ridningen.

Tänk dig hästen som en rektangel. Varje hörn motsvarar ett ben. Tygelhjälperna och sätet motsvarar var sin kortända och de båda långsidorna höger respektive vänster skänkel. Varje sida består av öppningsbara dörrar.

När hästen ska gå i side-pass så vill man att den ska flytta sig sidvärtes. Alltså så "öppnar" man dörren dvs. lättar på skänkeln åt det håll man vill att hästen ska gå åt samtidigt som de andra "dörrarna" stänger möjligheten för hästen att gå åt andra håll. Hästen ramas in av säte, tyglar och ena skänkeln och flyttar åt det håll som skänkeln ligger mindre an mot.

Blev det rörigt :o Jag tycker att det är ett bra tankesätt, men jag vet inte om jag lyskades förmedla det så bra :confused: :angel:

Jag förstod precis hur du menade!
Bra tankesätt, ska prova det! :bow: :bow:

Sanna

Skönt att höra, hoppas det går bra :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 720
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Hästvård Jag har ett dilemma och känner att jag behöver fler perspektiv. Jag har en häst som ser väldigt irriterad ut när jag ber om trav eller...
Svar
4
· Visningar
2 127
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar