Sidbyte på tygeln eller ej?

alazzi

Trådstartare
Spinoff på min andra tråd eftersom ämnet är intressant.

Du som tävlat under året på stång: har du bytt sida på tygeländarna vid handbyte när du har passerat grinden? Varför/varför inte? Och har domaren haft synpunkter på det och i så fall vilka?

Sv: Sidbyte på tygeln eller ej?

Rider man på stång måste man byta, men på tränsbett behöver man det inte (WRAS).

Jag lusläste min tyska regelbok (EWU, motsvarigheten till Wras i Tyskland) och där står det att det är valfritt om man byter sida på tygeländen. Men eftersom det är en bedömningssport så kan jag tänka mig att vissa domare föredrar att man byter sida och att vissa domare föredrar att man inte byter...

Finns det ingen domare här som kan skingra dimmorna? Eller någon tävllingsryttare som rider på stång?

Man måste inte längre lägga över tyglarna på andra sidan när man byter tygelhand, utan får låta dem hänga kvar på den sidan man hade innan man bytte. Jag byter dock, får ingen bra känsla i handen när tyglarna hänger på fel sidan manken och stör. Jag tycker att det brukar gå ganska smidigt så det är ingenting som sinkar mig :)

Man behöver inte byta tygelhand för att det tar tid. Domarna uppskattar inte tidskrävande manövrar och det var just därför regeländringen kom till.

*kl*

jag blir förvirrad. någon skriver att man måste byta, och andra att man inte behöver. vad är rätt? wras-regler tänker jag på

Jag vet bara vad AQHA säger. När det gäller WRAS så kanske dom har andra regler.

jo jag vet. får hoppas att det inte är allt för många ändringar från årets slipper man köpa en ny ;)

Byta tygelhand måste man väl ändå göra? ;)
Svårt att öppna grinden med höger hand om man har tyglarna där....

Byta tygelhand måste man väl ändå göra? ;)
Svårt att öppna grinden med höger hand om man har tyglarna där....

Ja självklart, det beror helt på om det är left hand eller right hand på grinden och vilken hand du rider på.

En domare bör knappast vara besvärad av att du byter hand, det gör ju minst 50% av ryttarna även på world show och det är inget som kan ge dig minus i bedömningen.

Beroende på vilken nivå du rider trail på och hur gammal domaren är i gamet så kan bedömningen pendla ganska mycket tyvärr, det är därför det är en stor fördel att åka på AQHA tävlingarna där det är bra domare så man får en korrekt bedömning.
Där erbjuds även allbreeedsklasser och novice klasser för det mesta så det är tävlingar för alla =)

Liknande trådar

Anläggning Hej alla kloka! Jag har löst alla utfodringar hemma på gården med automatiska lunchgrindar. Timern fungerar som de ska, men det som...
Svar
13
· Visningar
4 073
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 270
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 593
Senast: Grazing
·
Ridning Har en häst 6 år (föredetta travare) som jag nu haft i snart ett år som slutade i travet när vi köpte honom och övergick till ridhäst...
Svar
5
· Visningar
1 599

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka