Sibirian Husky till sallskap?

Marvin

Trådstartare
Jag gör premiar pa hundsidan! Sa har ligger det till:
Min pojkvan vill skaffa hund i höst, och vill att jag ska hjalpa till med den. :love: Han jobbar idellt för en djurskyddsorganisation har i Ungern och har varit jourhem at ett flertal hundar darifran. Det han tanker nu ar antingen att ta en av de yngre hundarna fran djurhemmet. Det ar förstas mest korsningar, mycket am staff och ungersk vizla (stavning?) i olika kombinationer. Ett annat alternativ ar att skaffa en renrasig hund, vi har funderat pa am staff, vizla, dobermann (jag), boxer... Men han har en fix idé om huskys, som han varit jourhem at en gang och var valdigt förtjust i.

Jag ar tveksam till att en husky trivs i lagenhet, samt att det ar en draghund? Jag skulle vilja leka agility, trana lydnad eller bruks (jag har inte haft hund innan, sa jag spanar vilt pa saker som verkar roliga). Han vill ha en hund som han kan slappa i parken och den kommer tillbaka utan att ha atit upp nagra barn eller andra hundar...

Rasförslag? Synpunkter pa Huskys?

Sv: Sibirian Husky till sallskap?

Just renrasing siberian husky kan jag väl inte säga säkert om... men jag har en blandning av siberian husky och alaskan husky, (kan slänga upp bilder om intresse finns) och visst funkar hon utmärkt som sällskapshund... men vissa saker bör man tänka på:

1) Hon behöver kopiösa mängder motion, hon springer iaf 2 mil om dagen och går åtminstone 1 mil.
2) Hon är inte alls förtjust i att bli lämnad ensam... vilket kan vara ett problem om man bor i lägenhet då denna typ av hund är ganska förtjust i att uttrycka sig verbalt, detta är ju givetvis något man kan vänja henne av vid, vi har gjort det, men det kräver jobb.
3) Just jobb... det är en hund som verkligen kräver mycket jobb, kan väl inte säga att jag rekommenderar det som första hund.

Nu verkar det dock vara som så att mitt lilla exemplar har väldigt väldigt bra temperament, hon skäller ALDRIG... jag har verkligen aldrig hört henne skälla regelrätt, däremot pratar hon väldigt mycket :) Hon är lite reserverad mot främlingar de första 30 sekunderna eller så sen vill hon gärna fram och hälsa. Mot andra hundar är det lite samma sak... reserverad till en början... men sen när hon väl kommer igång och leker kan hon hålla på hur länge som helst, nu är hon iofs bara strax över 1½ år, så det är ju mycket valp i henne fortfarande.
Nog med flummande från min sida, kontentan av det hela är att jag helt klart rekommenderar en husky om du är medveten om vad det innebär... du KOMMER att behöva gå väääääldigt långa rundor med hunden... helst cykla varje dag också så att hon/han får springa.

En liten varning dock gällande att släppa i park... de HAR mycket ursprung i sig... dvs även jaktinstinkter.. allt som är litet och rör sig är kul att jaga ^^
Men just mot barn eller andra hundar ska det inte vara några problem alls.
Som alltid är ju en hona lättare att hantera än en hane ;)

De Husky jag träffat har inte varit direkt förtjusta i att jobba ihop med sin förare på det sättet som lydnad, agility, spår etc. Heller inga hundar man bara släppt så där i parken, de har fått vara lösa ute i skogen.

Det känns som att det finns enklare hundar om man vill träna lite och så där. De kräver mycket motion. Att springa två timmar är ju ingenting ;)

Tar ni en vuxen Husky (elle annan hund) så vet ni ju vad ni får direkt!

Låter som en typisk hund av draghundsras. De är oftast väldigt trevliga och stabila hundar, men kräver också en del för att förbli behagliga att umgås med.

Marvin, läs PenDragons inlägg noga och fundera på om det är en sådan hund ni vill ha. Chansen att den husky ni köper liknar PenDragons hund är stor. Huskys har stark flockinstinkt och vill inte gärna vara ensamma och de låter dig få veta det också. En husky kan yla kraftfullt i flera timmar. Det är heller ingen hund som rekommenderas till lydnad eller liknande. Visst går det om man kämpar, men rasen är inte avlad för den typen av arbete eller samarbete. Deras styrka ligger i att kunna springa många mil om dagen utan att tröttas och de kräver då också ofta att få springa sina mil.

Många husky-ägare säger också att det är svårt att få hunden helt viltren. De jagar gärna och många lyckas aldrig, trots hårt arbete, få hunden helt hundraprocentig inom det området. Harar och katter som springer i full fräs tycks vara den värsta retningen.

HIttar ni däremot en vuxen husky som inte alls har dessa egenskaper så tycker jag att ni kan slå till.

Instämmer med jadzias inlägg, dock är det ju alltid en fördel att ha en hund från valpstadie... så man kan lära den från grunden så att säga... just när det gäller huskys är det ju tyvärr allt för vanligt med folk som skaffar dem utan att riktigt ha tänkt igenom vad det innebär... går oftast fint fram tills trotsstadiet... så ger ägaren i fråga upp och sätter ut hunden för omplacering. Ett allt för vanligt scenario tyvärr.

Gällande flockinstinkten yttrar den sig dessutom i form av att dem tenderar att vara lite uppspelta innan hela familjen är samlad, inte så att de inte KAN lugna ner sig om inte alla är hemma... det tar bara lite längre tid :)

Men gällande ylandet är det faktiskt något man kan vänja dem av med... men det är inte så väldigt enkelt att göra om man bor i lägenhet.
Vad jag har märkt med vår lilla skönhet är att hon blir triggad att fortsätta att yla om hon hör något litet ljud... är det helt tyst blir hon tyst efter en väldigt kort stund... men diverse småljud i lägenheter är ju inte sådär jätteovanligt direkt.

Gällande det där med jagandet måste jag ju bara flika in med det uppenbara faktum att de är utmärkta djur att ha tillsammans med katter, har själv 3 katter, den yngsta kisen och hunden är bästa vänner ^^ De leker jämt och ständigt, lite storleksskillnad men vafan ;)

Hur som helst, poängterar ännu en gång att du verkligen måste tänka igenom detta väldigt noga... t.o.m. mer än du måste göra om du ska skaffa en "vanlig" hund.

Om du sen anser dig ha tid med detta så är det verkligen en underbar varg ;)

De huskys jag träffat har varit helt fantastiska familjehundar. :bow:

Hade själv en korsning samojed/sib. husky som första hund. En hane som var ganska dominant, men med spår, sök och agility så blev han en mycket trevlig hund. Det enda som vi inte hade framgång i var lydnad eftersom han skällde hela tiden, på mig alltså. Men han utförde alla moment korrekt - det var bara liiiite svårt att höra vad tävlingsledaren sa... :crazy:

Hemma på gården var han perfekt, lagom vaktig och höll sig hemma. I skogen varierade det, oftast gick det bra att ha honom lös, men de perioder då jag inte hade tid att träna honom mentalt så tog han sina egna "mentala promenader" - stack alltså. :angel:

Med andra djur funkade han jättebra, var extrapappa till många kattungar :love:

Jag saknar min "lille" gubbe, var tvungen att ta bort honom 2001 pga att han var sjuk :cry:

Rent spontant kan jag säga att är man intresserad av bruks, agility och lydnad är det INTE en hund av polarspetstyp man skall ha. Jag är uppvuxen med polarspetsar och de har inte samma "will to please" som behövs för att det skall vara roligt att hålla på med bruks, agility och lydnad.

Däremot anser jag inte att man måste syssla med drag för att ha en polarspets, men lite friluftsintresse kan hjälpa eftersom de behöver väldigt mycket motion. Långa cykelturer, promenader, joggingturer etc kan behövas för att hunden inte skall bli pestig. Att ha hunden lös KAN gå, men när det gäller polarspetsar, i synnerhet sibbar och grönlandshundar, brukar det kunna vara svårt men med hård träning kan det funka.

Vi har hållit på med slädhundar i många år tidigare o instämmer skulle aldrig skaffa en polarspets till gårdshund, sällskap, agility el liknande, det är inte värt jobbet.
PL

peter_lundin skrev:
Vi har hållit på med slädhundar i många år tidigare o instämmer skulle aldrig skaffa en polarspets till gårdshund, sällskap, agility el liknande, det är inte värt jobbet.
PL

Där håller jag verkligen inte med.
Funkar alldeles utmärkt som sällskapshund förutsatt att man ÄR beredd att motionera den några mil om dagen och vet vad det innebär.
Visst innebär det jobb, men nog fan är det värt det, inget snack om saken.
Läs mina inlägg ovan och säg till om du anser att jag har fel i något av det jag har skrivit :)

Jag skulle vilja leka agility, trana lydnad eller bruks (jag har inte haft hund innan, sa jag spanar vilt pa saker som verkar roliga). Han vill ha en hund som han kan slappa i parken och den kommer tillbaka utan att ha atit upp nagra barn eller andra hundar...

Skaffa en hund som motsvarar dina önskemål, det är mitt råd. Ta en titt på de lite mer föriga/samarbetsvilliga sällskapshundarna och brukshundarna.

Det finns annars risk att du blir besviken och frustrerad - om du inte, som Jadzia skrev, hittar en vuxen hund som verkar vettig för det du vill ha den till.

Det är väl en smaksak. Vi skulle som sagt inte skaffa en polarspets till det ändamålet. Det finns bättre hundar om man vill träna lydnad o agility. Sen beror det på vilken individ man får tag på , skiljer också en del på riktiga draghundar o de som bara är utställningsavlade.
Hur många polarspetsar har du haft?
PL

Har inte yttrat mig gällande deras färdigheter i lydnad och agility, där finns det säkerligen raser som är mer lämpade. Vad jag reagerade på var att du sa att de inte lämpade sig som sällskapshund :)
Vilket min lilla skönhet är ett levande bevis på att dem gör.
Givetvis är det som du säger väldigt mycket upp till den specifika individen, temperamentet och personligheten på min skönhet är något jag inte har skådat tidigare på någon hund :)
Detta är den första hunden av denna typ jag har i min egen ägo, men inte den första hunden.
Kontentan av det hela är att jag givetvis bara kan yttra mig om det exemplar jag själv har och de jag har träffat under årets lopp, and the sames goes for you skulle jag vilja påstå ;)

Jag skrev att JAG inte skulle skaffa en som sällskapshund. Jag har ungerfär 20 års erfarenhet av polarspetsar o korsningar egna o andras o även om jag tycker att det är mysiga hundar skulle jag inte komma på tanken.
Ett problem är också att många polarspetsar är väldigt pigga på att slåss.
PL

Senast ändrad:

Tack för era svar!
Jag har som sagt hela tiden varit skeptisk till att en husky skulle passa oss. Jag visade den har traden för min pojkvan nar de första 4 svaren kommit, vilket gav honom en del att tanka pa. Sen hade vi ett möte med en man och hans husky igar och nu har han helt slappt tanken pa en husky (gudskelov ;) ). Visst ar det snygga hundar, men det finns andra hundar som ar lika snygga och mer lampade för det vi vill ha.

Sa nu gar jakten vidare... Am staff? Boxer? Nagon som ar insatta i ungerska viszlor? En sadan ar det ju latt att fa tag pa renrasig har nere. Det verkar svart med en renrasig am staff, annars ar det nog den som vi ar mest intresserade av.

Aggressiv är det sista min lilla varg är :)
Reserverad till en början förvisso, men inte alls aggressiv.
Men som sagt, det har ju väldigt mycket att göra med hur den specifika hunden i fråga är, de har ju trots allt olika personligheter.
Sen vill jag hur som helst påstå att det är en viss skillnad på en hund som umgås med familjen på kvällen och en som används uteslutande till drag och spenderar kvällen utomhus i en hundgård eller liknande, ingen hint på något vis, bara en reflektion.

Jag har haft polarspetsar på bägge sätten. Jag påstår inte att alla tycker om att slåss men det är kännetecknade för hundtypen. Jag vet inte hur många gånger under mitt polarhundsliv som jag träffat nybörjare som skaffat sig ett par jämngamla valpar. Inga problem de slåss inte o de går att kalla in från jaktsituationer. Ett år senare träffar man samma folk o situationen är helt annorlunda när hundarna passerat den kritiska åldern på ungefär 18 månader.
PL

Givetvis är trotsstadiet ett kritiskt stadie då det om någonsin gäller att veta vad man sysslar med. Finns ju en anledning att man väldigt ofta ser hundar på 8-12 månader som är till salu p.g.a. "allergi" eller "ändrade familjeförhållanden", mycket mystiskt att dessa fenomen alltid upstår vid den åldern på hundern. Hur som helst, det är ju skillnad på jaktinstinkt och aggressivitet.

Vill man ha en sällskapshund (vilket de är ute efter,även om de vill träna lite) så är det defentivt bättre att skaffa en ras som är LÄMPAD för det.
Visst det GÅR att ha polarhundar till sällskap, men det kräver mkt större upfoffrinagr av både ägaren och hunden. än vad det skulle vara om de skaffar en sällskapsbetonad ras.

I "min" favoritras Doberman finns det både exeplar som ställar älg (en norsk!) och några som jobbar med att valla får - så visst GÅR det att träna/vänja en hund till nästan allt - men det är betyligt lättare att köpa en gråhund om man vill jag älg och en bordercollie om man vill valla får.

Håller med dig delvis.
Gällande agility/lydnadsdelen som de var intresserade av att syssla med håller jag med dig helt... men som sällskapshund, förutsatt att man har ett intresse av att röra sig mycket, kan jag inte tänka mig en mycket bättre hund.
Där handlar det inte om att träna/vänja dem, de ÄR bra sällskapshundar bara de får tillräckligt med motion och träning (den delen gäller ju trots allt de flesta raserna) :)

Jag vet inte hur du skiljer på ord men enligt min mening är sällskapshund en hund som klarar av ett sådant liv = promenader, sällskap och lite huvudaktivering.

En Husky kan dock bli en bra familjehund om den får sin otroliga dos aktivering, så skiljer jag på det hela.

Eftersom det finns en grupp hundraser man kallar sällskap så blir det lätt förvirrat annars, eftersom huskyn inte ingår i den rasgruppen.

:) vad tror du ?

Senast ändrad:

Liknande trådar

N
Övr. Hund Vi har en cocker spaniel och tva katter. Pga ny omstandigheter med min makes nya jobb och mitt sa kommer vara dagar hemifran bli lite...
Svar
8
· Visningar
1 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka