SI-lederna...

Alfakrulls

Trådstartare
lång historia kort:

Köpte min Isläning för snart 6 år sedan.
Varit många diffusa men även uppenbara och tydliga fel på honom.

De senaste åren mer diffusa symptom som kommit och gått. Blev nu tillslut ohållbart när han inte ville varken rygga, sätta under sig för att tölta eller ens bli hämtad i hagen.

Nu har vi via ultraljud konstaterat pålagring i vänster SI led samt "konstiga" ihoppressade muskler i ländryggen, på vänstersidan. Var totalt orörlig och stenhård i höfterna och veterinären var mäkta förvånad att en sådan liten häst var så stenhård och totalt orörlig.

Vad är prognoser för SI lederna?
Ni som själva haft samma på era hästar?

Han har nu laserbehandling i ryggen för de hårda musklerna, som blivigt mycket bättre och veterinären tror inte att SI lederna har något som helst samband med att musklernar är så konstiga.

Detta är en MYCKET pigg och arbetavillig häst som inte trivs alls att "bara" stå.

Veterinären ska nu komma och kolla honom i veckan igen om musklerna är bättre. Det verkar vara de som är de stora problemet för dem, men när jag läser här inne om SI lederna finns det mest tråkiga slut? :(

Så, vad har Ni att berätta om SI lederna på häst?

Såna här bekymmer uppkommer av att ryttaren inte belastar sin häst jämnt. Det vill säga att ryttaren sitter snett i sadeln. Man kan hålla på och hjälpa och behandla hästen men så fort ryttaren börjar rida den så återkommer problemen. Så ryttaren bör ta itu med sin egna snedhet.
lång historia kort:

Köpte min Isläning för snart 6 år sedan.
Varit många diffusa men även uppenbara och tydliga fel på honom.

De senaste åren mer diffusa symptom som kommit och gått. Blev nu tillslut ohållbart när han inte ville varken rygga, sätta under sig för att tölta eller ens bli hämtad i hagen.

Nu har vi via ultraljud konstaterat pålagring i vänster SI led samt "konstiga" ihoppressade muskler i ländryggen, på vänstersidan. Var totalt orörlig och stenhård i höfterna och veterinären var mäkta förvånad att en sådan liten häst var så stenhård och totalt orörlig.

Vad är prognoser för SI lederna?
Ni som själva haft samma på era hästar?

Han har nu laserbehandling i ryggen för de hårda musklerna, som blivigt mycket bättre och veterinären tror inte att SI lederna har något som helst samband med att musklernar är så konstiga.

Detta är en MYCKET pigg och arbetavillig häst som inte trivs alls att "bara" stå.

Veterinären ska nu komma och kolla honom i veckan igen om musklerna är bättre. Det verkar vara de som är de stora problemet för dem, men när jag läser här inne om SI lederna finns det mest tråkiga slut? :(

Så, vad har Ni att berätta om SI lederna på häst?

Såna här bekymmer uppkommer av att ryttaren inte belastar sin häst jämnt. Det vill säga att ryttaren sitter snett i sadeln. Man kan hålla på och hjälpa och behandla hästen men så fort ryttaren börjar rida den så återkommer problemen. Så ryttaren bör ta itu med sin egna snedhet.

Helt fel! En pålagring i SI-leden är ingenting som uppstår för att ryttaren är oliksidig. Det krävs ett ganska stort yttre våld och det är inte helt ovanligt att hästen t ex har gått omkull.
En oliksidig ryttare kan möjligen skapa muskelspänningar hos hästen men det är en helt annan sak.

TS jag har erfarenhet av tre hästar som fått samma diagnos efter att ha undersökts med ultraljud. Två av dom är pensionärer varav en rids väldigt lätt den andra går bara i hage som sällskap. Den tredje ägde jag själv och honom fick jag tyvärr ta bort. Jag skulle tyvärr säga att prognosen vid en pålagring just där är ganska dålig.

Ryttare och häst påverkar varandra, anser jag. Brukar få behandling för mig själv, men även för hästen. Det ena ger det andra.

Ryttare och häst påverkar varandra, anser jag. Brukar få behandling för mig själv, men även för hästen. Det ena ger det andra.

Självklart påverkar häst och ryttare varandra men man rider fortfarande inte fram en pålagring i SI-leden. Det skulle möjligen vara en hopphäst som går väldigt höga klasser för där kan det ju bli en stor belastning men som vanlig hobbyryttare...nej.

Man kan rida fram en massa annan skit däremot om man rider som en kratta, har utrustning som inte passar eller en hovslagare som inte vet hur en häst ska verkas osv. ;)

Min 08:a visade sig ha kraftiga pålagringar i SI-lederna på båda sidor + en fraktur i det området (avbrutet fragment). Togs bort för 2v sedan efter ett halvårs konvalecens (ett halvår sedan han började visa besvär). Han blev visade ingen förbättring och fick därför avsluta.

Min feldiagnosticerades från början då veterinären inte ville göra UL utan ansåg att han hade en sträckning i ryggen -baserat på att han var spänd och öm i ländryggen. Efter 3 mån fick han rätt diagnos. Men som sagt, efter 6 mån konvalecens utan förbättring fick vi ta bort honom.

Självklart påverkar häst och ryttare varandra men man rider fortfarande inte fram en pålagring i SI-leden. Det skulle möjligen vara en hopphäst som går väldigt höga klasser för där kan det ju bli en stor belastning men som vanlig hobbyryttare...nej.

Nej, det tror jag inte heller att man kan göra. Meningen med min kommentar var egentligen bara det jag skrev, dvs att det inte bara är ryttarens ev. snedheter som påverkar hästen utan att det även fungerar åt andra hållet.

@Alfakrulls min hade problem med SI-lederna och blev helt bra.

Däremot brukar ryggmusklerna och SI-lederna hänga ihop. Vet du varför din veterinär inte tror att de spända musklerna har något med det att göra?

På min upptäcktes SI-lederna för att min Equiterapeut hittade lite skumma spänningar i ryggen (runt korset och däromkring) och skickade mig vidare.

Blev en helt annan häst efter behandlingen av SI-lederna.

Tog nästan två år från själva skadetillfället tills hon var frisk.

Nu kan det ju ändrats de senaste åren men annars finns det nog bara en enda veterinär som verkligen KAN SI-leder.

Jag tog ett foto på honom med ett bestialiskt leende i ansiktet precis när han skulle sticka in nålen som var typ 25cm lång. Sen var jag tvungen att titta åt andra hållet. :nailbiting:

Jag kunde inte heller titta på. Det räckte när han tog ut dom ur skåpet så blundade jag. Tur min man var med och kunde fixa allt. :D:D

Han är behandlad i SI lederna av en av de bästa i Sverige fick jag till mig. Samt behandlad för musklerna i ländryggen....så får väl vänta och se om de ger resultat eller inte.

Fick du till dig? Vem sa det menar du? För om din vet inte tror att musklerna och SI-leden hänger ihop är han nog ute o svävar tror jag.;) Brukar ofta vara SI leder när musklerna krampar på det viset du beskriver, behandlar man då bara musklerna så kommer problemet tillbaka.

Fick du till dig? Vem sa det menar du? För om din vet inte tror att musklerna och SI-leden hänger ihop är han nog ute o svävar tror jag.;) Brukar ofta vara SI leder när musklerna krampar på det viset du beskriver, behandlar man då bara musklerna så kommer problemet tillbaka.

Det var min veterinär som var den som upptäckte att någonting inte var som det skulle i ryggen, och skickade oss vidare till klinik som sa att han var bland de bästa på SI lederna osv. :)

Säger som @Tora att du har fått den bästa hjälp du kan få när det gäller denna typen av skador.

Även om jag tyvärr inte är optimistisk när det hunnit bli en pålagring så håller jag ändå tummarna för att det går bra. Jag vet ju precis hur jäkla jobbigt det är så du får en stor kram av mig och så får du gärna berätta hur det utvecklar sig.

Han behandlades för 4 veckor sedan.
Det var han som sa att han aldrig känt en så stel liten häst, med VÄLDIGT konstiga muskler. Han trodde typ ultraljudmaskinen va sönder. Och han sa även att han inte trodde det fanns något samband mellan skadan i ländryggens muskler och SI leden.
Problemen i SI leden ska inte ge såna ihoptryckta muskler sa han.

Sen sa han att just Islandshästat är väldigt svåra att ultraljuda, och det var svårt att se ordentligt. islandshästar var tydligen Ekstrema? Men att det var en pålagring var dock inga tvivel om.

Men han behandlade SI lederna med 25 cm långa sprutor i varje ;)

Och rekommenderade laserbehandling för musklerna. Och blir det inte bättre vill han göra en muskelbiopsi.

Så nu är han färdigbehandlad med laser och min veterinär ska komma ut och kolla av honom,
Om något blivit till det bättre.

Jag var mest funderar på pålagringen i vänstra SI leden, då man läst runt (kanske dumt!!) och de finns typ inga lyckliga slut :(
Så han trodde det var två olika skador?

När dom har problem med SI-lederna så brukar dom inte vara så bra musklade över bakdelen.

Nu läste jag det du skrivit igen och det stod ihoptryckta muskler. Det är ju något annat.

@Alfakrulls
Ett vanligt symptom är alltså ömma muskler över rygg och kors. Inte ovanligt att hästen får diagnosen kissing spines när det primära problemet är SI-leder.

Dock brukar KS och SI-leder höra ihop lite. Tex kan SI-leder göra att hästen får problem med KS.

Ihoptryckta muskler är däremot något annat. Sa han vad han trodde hade orsakat skadan i musklerna?

@Alfakrulls
Ett vanligt symptom är alltså ömma muskler över rygg och kors. Inte ovanligt att hästen får diagnosen kissing spines när det primära problemet är SI-leder.

Dock brukar KS och SI-leder höra ihop lite. Tex kan SI-leder göra att hästen får problem med KS.

Ihoptryckta muskler är däremot något annat. Sa han vad han trodde hade orsakat skadan i musklerna?

Nej han kliade sig i huvet och funderade.
Han hade som sagt svårt att se ordentligt på ultraljudet men han förklarade för mig att det såg ut som de var "ihoptryckta".

Han vill ju göra en biopsi om det inte bättrat sig nu när min veterinär kommer ut och kollar honom. Så vi får väl vänta nån dag till innan vi vet det.

Vi röntgade Även hela ryggen men den var jätte fin och fanns inget att anmärka på.

Tänkte uppdatera lite vad som hänt sen sist.

Vi var tillbaka på återbesök den 26 mars, och vi blev alla ganska förvånade då hästen var jätte fin i rygg och muskler. Visst, där fanns fortfarande en stelhet kvar i ryggen, Men den var Ruckbar, sviktande och musklerna kändes avslappnade. Detta trodde absolut inte veterinären.

Så veterinären tyckte att vi skulle sätta igång honom och se om han håller och hur han reagerar.

Sagt och gjort, började jag försiktigt med tömmkörning, mycket gymnastiserande övningar för ryggen, att han jobbat på i en låg, lång form med fokus att han använder ryggen korrekt.

Gått jätte bra och han har arbetat på jätte fint verkligen. Sett Mycket ledigare och mjukare ut i sina rörelser och varit positiv.

Började rida han smått, jobbat ute och i paddocken på samma sätt som i tömmkörningen.
Har dock uppe på ryggen inte allt känts så bra som jag hoppats.

Så kom vi fram till idag...
Idag känns ALLT bara.... Bläääh!

Red Odinn i paddocken förut. Kändes sådär, stelt. Jobbade på, försökte Mjuka upp honom, men Allt han ville var att dra tyglarna ur min hand å gå med lång utsträckt hals med mulen i marken. Allt han ville var att matte skulle sluta försöka med saker slm gjorde honom ont.

Så har han aldrig gjort förut. Han vägra tillåta mig att ta i tyglarna och försöka jobba ihop honom, han drog ner huvet direkt bara jag tog i dem.

När vi sen travade så när jag bytte varv till vänster, så Hände nått som gjorde att jag hamnade lite i obalans och det var som om jag kom åt nått i ryggen för han gjorde nått konstigt skutt/ typ vek sig i bakbenen precis som när man får ont i ryggen Själv och rycker till. Sen gjorde han nått så typ hans vänstra bakbenet vek sig och han höll på att ramla... Då kände jag att de fick vara nog och hoppade av honom.

Det är vänster bak som är/blir problemet vid ridningen, då det är där pålagringar sitter å musklerna är dåliga. Min känsla när jag rider honom är inte alls bra, han känns inte alls bra eller glad. Nu vill Han inte heller gå med ur hagen när han hämtas, vilket han alltid vill annars men precis såhär gjorde han innan han behandlades, sen blev han super glad och pigg och gick gärna med men efter jag börjat rida igen så är det tillbaka på ruta 1...jag känner mig bara sååååå ledsen :(

Så imorgon ska jag ringa veterinären igen och bolla lite med henne vad vi ska göra nu....

Så vi avslutade dagen med en stund i solen med lite gräsätande.

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
705
Senast: Ajda
·
Hästvård Min häst behandlades i januari 2020 för en mindre inflammation i SI-leden (det var otydligt om det fanns pålagringar) samt för...
Svar
2
· Visningar
1 246
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Jag hittar rätt mycket om behandling av SI-leder på häst, men inget på hund så jag är intresserad av att höra om andras erfarenheter...
Svar
5
· Visningar
2 084
Senast: WildWilma
·
Hästvård Jag köpte mitt sto Barka för ungefär ett år sen. Då hade jag redan ridit henne under flera år och var väl bekant med att hon haft...
Svar
16
· Visningar
2 961

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka