SI leden??

clubman

Trådstartare
Var iväg till HBG Djursjukhus Kiropraktor i veckan för min häst vill inte ha mig på sin höger sida i galoppen,resulterade i att hon körde upp huvudet och la i backen... och hon har känts lite seg...Hon har haft en låsning och snett bäcken förrut så jag åkte in för och kolla detta. Hon var sne igen och hade en låsning så han "knäckte" till och masserade upp henne. Sen gick hon bra på volten efteråt(spårade) i båda varven. Innan behandling gick hon och tryckte baken och ställde sig utåt i hö varv. Efter tidigare behandlingar har hon alltid känts mycket bättre efteråt på en gång! och problemen har varit borta. Denna gången har hon inte känts bättre utan så fort jag ska rakställa henne i hö galopp och sitta rakt över henne så kör hon upp huvudet. Först tänkte jag att det kanske var psykiskt att hon gjorde så för hon tror det ska göra ont igen...rider jag i lättsits så gör hon inget! jag kan böja igenom henne i skritt och trav även i galoppen bättre än innan men så fort jag ska rakställa blir hon arg...hon känns även mer elastisk i traven än innan så nåt har ju blivit bättre helt klart!! men mina tankar går ju nu till SI leden...kan det vara den som spökar kanske...eller det var den som han korrigerade i tisdags?? eller var det bara bäckenet han korrigerade?? Jag ska ringa honom på tisdag och höra med honom om hon inte känns mycket bättre under helgen och måndag. Någon som har erfarenhet av att synmtomen sitter i ett tag efter behandling??

Sv: SI leden??

jag har fått rådet att longera den lite så den får röra sig o känna efter behandling utan ryttare på i några dagar. Inte länge men i alla gångarter.
Att den inte bör belastas på det nymanipulerade på en gång.

Oki min sa ju att jag skulle RIDA i alla gångarter men bara i 20 min per dag...hon fick inte bli trött!
Ska prova detta resterande dagar! Tack för tipset!

Nu tror jag att min fick vara uten mig på en vecka.

Allt beror ju på hur länge den har gått med skadan.

Jag kommer ihåg när jag blev avkastad för många år sen.
Jag blev synbart sned over axlarna.
hade ont o höll på att stå på öronen när jag skulle kliva i badkaret. du vet ju i normala fall hur du kliver i:angel:

Gick till min homiatriker 2 dagar senare o som rättade till mig. Då kändes det rätta läget konstigt o jag kan bara föreställa mig hur det känns för en häst som har varit sned länge. Man bör ta det i det akuta läget, men givetvis först kolla upp veterinärt. Troligen är det samma sak. bäckenet är snett o det ena benet är då "kortare". Förr kallades detta för roterat bäcken- ngt som folk fick leva med- för att doktorerna inte kunde fixa till det.

Om du var där i tisdags så är det inte konstigt om din häst inte känns bra än. De första 3 dagarna är de om möjligt sämre än innan de blev manipulerade för då är de ömma och stela från ingreppet och det är också anledningen till att man brukar låta de jogga i lina istället lätt inspända de första tre dagarna efter en manipulation, sen kommer den tydliga förbättringen så tidigast imorgon lördag kan du förvänta dig att se någon förbättring.

Tack för ditt svar! Ja jag har ju oxå varit inne på att det är för tidigt att hoppas på bättring kanske, men den första gången för ca 8 månader sedan var hon mer sne än nu och då vart hon bättre på en gång...så det var väl därför jag hoppades på samma reaktion denna gången. Och eftersom han sa att jag skulle rida så har jag ju gjort det...men det får nog bli på lina i helgen och på måndag sen ska jag prova sitta upp på tisdag och känna på henne.

Tack för alla råd och tips!

Anledningen till även lite galopp var som jag förstog att den ska våga springa o då känna att det är skillnad, samt att få musklerna att spänna av.

Liniment o massage är aldrig fel.

jag vet inte hur länge hon gått med det, för det tar ju ett tag innan hon visar smärta...dock så sa kiropraktorn att hon nog inte gått med det mer än kanske två månader för hon hade inga låsningar i nacken som de brukar få annars om de gått snett länge....
sen tror jag att jag själv är lite sne så jag måste oxå gå och kolla upp mig annars så blir det ju fel ändå!

Ja precis jag har liniment och masserat och även ett magnettäcke som hon har stått med lite...sen försöker jag hålla henne varm över ryggen. inte lätt i denna väderlek:(
hade gärna haft hennes back on track på dagen men eftersom hon är exemhäst så har hon ju exemtäcke på sig på dan....:cool:

Du skall inte använda magneter eller massera de första dagarna efter en manipulation sa de inte till dig det, min kiro tjatar alltid om det stor risk att man får tillbaka problemet då muskelminnet strävar efter att gå tillbaka till det felaktiga innan det stabiliserat sig alltså skall man inte vara på alls och klydda med musklerna de första dagarna utan låta de vara helt. Samma sak att om de är bralliga av sig i hagen så skall de inte gå i stor hage de första dagarna. Man måste låta det stabilisera sig först innan det utsätts för någonting.

Anledningen till även lite galopp var som jag förstog att den ska våga springa o då känna att det är skillnad, samt att få musklerna att spänna av.

Liniment o massage är aldrig fel.

Det tar man efter att de blivit oömma vilket tar precis som på oss ca 3 dagar innan dess känns det inte alls bra att göra någonting så man får inget positiveffekt av att börja för tidigt.

Nej det sa han ingenting om att jag inte fick göra...men han sa ju i och för sig oxå att jag skulle rida redan dagen efter, så han och din kiro har ju inte mycket gemensamt...:grin:
idag gick hon på lina så imorgon ska jag rida och se hur hon känns.

Tack igen för alla tips

Delvis KL, men även nyfiken på hur det gått med din häst, så jag väcker liv i tråden igen!

Blev din häst bra efter några dagar, eller har du fått behandla igen?

Brukar man behöva behandla hästar med gamla låsningar eller "roterade bäcken" flera gånger innan det håller sig på plats?
Anledningen till min fråga är att min egen blev behandlad för en vecka sedan. Jag hade själv sett att han var roterad framåt på vänster sida eller hur jag ska förklara det... Han har också haft väldigt svårt att jobba med sin rygg (jag har själv bara haft hästen ett halvår och på denna tid endast promenerat och joggat hästen då det varit så pass omusklad. Detta fick ju sin förklaring med låsningarna - den stackarn har ju inte haft en chans att få upp sin rygg:crazy:)

Iaf, efter behandling såg hästen jämn ut i haserna och stod bättre i gången, men nu efter en vecka ser man en viss höjdskillnad på haserna igen. Inte lika mycket som det var från början, men dock en skillnad. Hästen har inte ridits under denna tid utan bara promenerats vid hand och gått i hage.

Någon med erfarenhet som vet om det lätt bli så här, och krävs fler behandlingar?

Mvh
Tillis

Hästar får oftast låsningar för att kompensera något annat som är fel eller gör ont. Det kan ha många orsaker som t ex skador, exteriöra avvikelser, felaktig utrustning, felaktig skoning/verkning osv.
Det gäller att ta reda på grundorsaken och steg nummer 1 är en grundlig utredning på klinik.

Min f d häst hade samma problematik och han visade sig ha pålagringar i SI-leden. Efter behandling och långsamt uppbyggnadsarbete kunde vi konstatera att han inte höll ens för promenadridning så det var bara att låta honom somna in.

Det har gått bra med min häst! =) Hon är i fin form nu! Oftast räcker det med en gång men kan krävas ett par gånger om det är kraftig låsning enligt min kiropraktor...
Din häst kan ju ha halkat till igen om du har otur...Jag hade nog kollat hästen igen om du tycker att den är sned igen. Kanske åka till annan kiropraktor som kan lossa det ordentligt. jag har nämligen varit med om att en erkänt duktig kiropraktor "lossat" min men sen efter ett par månader är det samma visa igen...Jag gav upp och gick till den jag har nu och han lossade det så vi har inte varit hos honom sen ett år tillbaka...Efter att de haft en låsning eller snedhet kommer det lätt tillbaka igen om de råkar halka eller annat...vad han sa i alla fall. Så jag har åkt iväg med min så fort jag känner något som börjar kännas konstigt...annars går de bara och belastar fel!
Lycka till med din häst!!

I detta fallet är troligtvis låsningen/roteringen resultat av för trång och för rak sadel i kombination med felaktig och statisk ridning med många olika ryttare (ridskolehäst).
Kiropraktorn som behandlat hästen är även veterinär och kommer på återbesök om en vecka. Jag hoppas att det bara behövs en behandling till, men får kanske räkna med att det kan gå åt vilket håll som helst.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 763
Senast: AbCdE
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 662
Hästvård Min häst behandlades i januari 2020 för en mindre inflammation i SI-leden (det var otydligt om det fanns pålagringar) samt för...
Svar
2
· Visningar
1 246
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka