K

Katana

Vilken led är det? Finns det någon bra beskrivning så att jag förstår?
 
Sv: SI led

Saccralleden korsbensleden, eller på latin Saccro Iliaka (möjligen felatavad nu).
 
Sv: SI led

Tack för ditt svar!
Jag kan nog för lite anatomi för jag förstår nog inte riktigt var denna led sitter? Är det i korset?
 
Sv: SI led

Leden mellan Sacrum och Ilium. Sacrum är svansbenet och Ilium är höftbenet med höftbenskammen på. Vips! Sacroiliaca-leden! Jag ska villigt erkänna att hur de är placerade exakt geografiskt på hästen vet jag inte, men i det stora hela är folk och fä väldigt lika i konstruktion.
 
Sv: SI led

SI leden är leden mellan bäckenet och ryggraden. Ryggraden går ju en bit ner i hästen, inte uppe vid huden. Det du känner med handen är tornutskotten dvs utskjutande benutskott från ryggkotorna. Själva kotorna är stora och längre ned.

Vet du var hästens höftbensknöl sitter, tuber coxae? Denna knöl tillhör hästens stora bäcken. Vid korsets högsta punkt kan du känna en till del av bäckenet nämligen sacralknölarna, tuber sacrale. På varsin sida under svansen finns bärbensknölarna, tuber ischii. Nu får du en känsla för hur stort bäckenet är.

Om du tänker dig bäckenet som en stor ring av ben så är den öppen just där, vid sacralknölarna. Ryggraden passerar mellan dessa knölarna och själva SI-leden är alltså 10-15 cm ned i hästen. Leden har väldigt liten rörlighet och ryggradens sista kotor (sacrum) är sammanväxta.

Så känn på sacralknölarna längst upp på hästens kors och föreställ dig att du kan dra en linje från dem rakt nedåt, och från höftbensknölens nedre kant vågrät genom hästen. Där linjerna möts är det.
 
Sv: SI led

Tack Lejonelle:)
Nu förstår jag:idea:

Varför är denna led så viktig? Bör man som ryttare veta vad denna led finns?
 
Sv: SI led

Leden har väldigt liten rörlighet men eftersom den finns så har den haft ett viktigt överlevnadsvärde. I extremlägena när höften böjs och sträcks maximalt kan de få gradernas rörlighet mellan ryggraden och bäckenet ge en lite längre steglängd och detta gynnar gissningsvis hästen vid flykt från rovdjur. Jag är ingen expert på islandshästar men har förstått att låsningar i SI leden kan störa deras speciella gångarter (Boj vet massor om detta och kan säkert ge ett utförligare svar).

Jag tycker alltid att ryttare ska känna till så mycket som möjligt om hästens anatomi men om man ska se till vad man har mest nytta av att kunna, så är leder och senor i hästens ben kanske mera användbart att plugga in. Det är problem som de flesta hästar någon gång råkar ut för. Men de flesta hästägare har inte det intresset och man klarar sig långt genom böcker att slå i, eller genom att fråga anatomi-nördar som undertecknad :D
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
478
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
662
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej, Vi är sugna på att köpa en fantastisk ponny, men som har s.k pålagringar på SI-leden. Den har aldrig uppvisat problem pga detta...
Svar
17
· Visningar
1 773
Senast: Strandad
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 738
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp