Är det någon som har erfarenheter av problem med SI-leden? Min häst har tidigare blivit behandlad för en låsning men de kommer hela tiden tillbaka. Är det någon som har erfarenhet av de här och vet hur prognosen ser ut?
Jag har haft både på mig själv och häst. Avfallning från häst och häst som gått omkull.
Det som är viktigt är att åtgärda ett trauma som vid fall medan det är akut. Annars drar musklerna tillbaka felläget och lederna kan börja bli skadade. Vet man om vad som har hänt och känner igen symptomen, en kiropraktor direkt. Jag har inte haft någon Vet som kunnat behandla annat än extremiteter och möjligen muskulärt.
Både jag och min häst fick akupunktur och laser efter manipulationen och det återkom inte igen fastän hästen hade gått med det ett bra tag.
Ju längre man väntar på att behandla desto sämre prognos.

Hästen var synbart sned över korset och även ojämnt musklad. Vägrade att skritta den enligt ordination eftersom den var kännbart halt. Den blev sprutad i bakknät eftersom den var halt Högt, men felet satt högre upp.
Efter behandling blev den U.A och även allmäntillståndet visade en omedelbar förbättring.
Hästen såg gammal och trött ut och sedan ung och glad. Jo sådan skillnad blev det direkt.
Jag hade på två dagar vant mig vid att vara sned, så när jag blev rak kändes det konstigt.

Jag går aldrig till läkare eller sjukgymnast numera med fellägen, utan till kiropraktor eller helst homiatriker.

@Viljar10 var det idag ni skulle in? Lycka till!
Hej! De var tyvärr lite värre en vi trodde. Han har påbörjad spatt i höger has, hasledsinflation och även pålagringar i två garanterat men eventuellt tre kotor (höger sida) i ländryggen och även inflammation där. Han är nu sprutad på sex ställen i ryggen, en mot höger SI-led och på två ställen i hasen. Vi ska på återbesök om en månad och därifrån se hur framtiden ser ut.

Hej! De var tyvärr lite värre en vi trodde. Han har påbörjad spatt i höger has, hasledsinflation och även pålagringar i två garanterat men eventuellt tre kotor (höger sida) i ländryggen och även inflammation där. Han är nu sprutad på sex ställen i ryggen, en mot höger SI-led och på två ställen i hasen. Vi ska på återbesök om en månad och därifrån se hur framtiden ser ut.

Tråkigt att det var så mycket grejer, men nu vet ni iallafall vad ni har för förutsättningar. Håller tummarna att det går att få hästen att fungera.

Jag har just kommit hem från klinikbesök nummer två med min 5 åring som konstaterades inflammation i SI-led samt lindriga pålagringar.

Till skillnad mot en del här har jag haft tur, åkte in snabbt till klinik och med små/nästintill obefintliga symptom som också gjorde att i flammationen hittades i ett tidigt stadie. En behandling och 3 veckor senare är han friskförklarad (så frisk man kan bli med pålagringar) och nu väntar 6 veckors rehab.
Böjprov, longering och ridprov visade ingenting. Han undersöktes också med mätinstrument som mätte hans rörelsemönster och det var en ytterst liten förändring höger bak i samma ben som jag tyckte mig se en liten rörelsestörning emellanåt. Ultraljud visade inflammation. Nacke/rygg röntgades utan anmärkning och prognosen för honom är bra. Han bedöms kunna återgå till normalt arbete/tävling igen. Det vi ska vara nogranna med är mycket bomarbete/låta han gå över stock och sten.

Frågade vad jag gjort för fel (tänkte givetvis ridningen) och svaret blev "en häst med väldigt mycket gång/övertramp i kombination med lång rygg".. Annsrs välriden, fint musklad och veterinären var nöjd med hans utvecklingskurva som denne sett sedan 3 års åldern.

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
483
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
669
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej, Vi är sugna på att köpa en fantastisk ponny, men som har s.k pålagringar på SI-leden. Den har aldrig uppvisat problem pga detta...
Svar
17
· Visningar
1 790
Senast: Strandad
·
Hästvård Vi har kämpat i 1,5 år med vår häst där magsår ständigt återkommer. Han är röntgad rygg, bakben. Behandlad i SI lederna och bakknän...
Svar
13
· Visningar
1 462
Senast: Ponylove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama