Guldaskig

Trådstartare
Antar att det finns tusen trådar om SI leden men här kommer en till.

Hade en massör ute till min häst häromdagen, mest bara för att skämma bort hästen lite för sådär jättemycket symtom på ohälsa har hon inte. Hon är stelare i ena varvet och hamnar ibland i korsgalopp. Massören kände igenom hästen och gissade att hästen hade lite problem med SI leden. Tilläggas bör att hon flera gånger nämnde att hon inte var veterinär och därför inte kunde ställa någon diagnos utan det var bara hennes tidigare erfarenheter och kunskap som gjorde att hon misstänkte SI leden.

Hästen ömmade en del vid ländryggen men massören sa att det var något som hästen gått med länge (jag har bara haft hästen i 1,5 år) och att det förmodligen blivit bättre under den tiden jag haft henne.

Nu när jag läst lite på internet om SI leden blir jag lite panikslagen, det verkar ju livsfarligt :eek: Massören visade hur jag skulle gå vidare med streching och vidare massagebehandling samt BoT täcke men borde jag åka till en veterinär? Symtomen är ju inte så allvarliga som vissa hästar verkar uppvisa men ändå, man blir ju fundersam.

Sv: SI led

Mitt råd är att du kontaktar en bra osteopat el kiropraktor för häst. De är bättre på att fixa till ett snett bäcken / SI-led. Ring hästklinik och kolla om de kan rekommendera någon.
Du behöver troligtvis inte ha "panik" - detta är ett MKT vanligt problem på alla slags hästar. Det räcker med att hästen har halkat till lite nån gång i hagen så kan de bli sneda både här och där.

De symptom du beskriver kan lika gärna bero på ex vis cystor i bakknäna så det bästa sättet att få korrekta svar på vad som fattas hästen borde vara att åka till en klinik och få hästen röntgad om möjligt.

Nu verkade den person som var ute hos er ändå seriös eftersom denne poängterade att hon/han inte var veterinär och därför inte kvalificerad att ställa diagnos. Annars är det lätt hänt att de kommer hem och gissar en massa/påstår att hästen lider av än det ena än det andra. Naturligtvis brukar de då också rekommendera minst 10 behandlingar var 14:e dag á 400-600 kr/gång...

Naturligtvis brukar de då också rekommendera minst 10 behandlingar var 14:e dag á 400-600 kr/gång...

Vad är det för högst oseriösa okunniga equitp/kiro du har erfarenhet. Har genom åren aldrig någonsin varit med om någon som ens varit i närheten av att rekommendera ens i närheten av så många behandlingar. De flesta sätter tvärtom en ära i att lösa problem så snabbt som möjligt och fixar ett sådant problem på en behandling, är det mkt som behöver lossas så brukar de möjligen vilja se hästen en gång till efter ca 6 veckor dock är det vanligaste att de helt enkelt vill att man ringer igen om det fortfarande känns något efter 4-5 veckor man måste ju ge hästen lite tid att komma över den träningsvärk som blir om hästen varit låst länge och plötsligt börjar jobba rätt och använder sin kropp annorlunda.

va? jag ringer när jag behöver hjälp med hästarna och får ofta ett återbesök men det kan vara allt mellantre veckoroch tre månader beroende på problem. sedan får jag med mig en hemläxa med hur hästen ska tränas och masseras. helt underbart och samma tjej har behandlatmina hästar i många år.

Korsgalopp är ett vanligt symptom vid knäledsinflammation och knäledsinflammation kan uppstå som en sekundär skada vid SI-leds problem. Jag talar av erfarenhet eftersom jag har haft häst med artros i SI-leden som uppvisade exakt samma symptom som de du beskriver.

Nu behöver inte detta betyda att din häst har samma åkomma men mitt tips är ändå att boka tid hos klinik som är duktiga på SI-leder för då har du störst chans att verkligen få veta vad det är som ligger bakom.

ET och kiropraktorer är duktiga på att ta bort symptom, lossa på spänningar/låsningar osv men om grundorsaken aldrig utreds så finns det risk att symptomen återkommer gång på gång.

Jag har haft kontakt med en del oseriösa genom åren, och nej, inte de av det billigare slaget heller. Jag har av det skälet utvecklat en viss skepsis mot dessa yrkesgrupper, därmed inte sagt att alla är oseriösa.

Jag börjar alltid med veterinär och klinikbesök när jag upptäcker ngt som känns fel med hästen.

Vad är det för högst oseriösa okunniga equitp/kiro du har erfarenhet. Har genom åren aldrig någonsin varit med om någon som ens varit i närheten av att rekommendera ens i närheten av så många behandlingar. De flesta sätter tvärtom en ära i att lösa problem så snabbt som möjligt och fixar ett sådant problem på en behandling, är det mkt som behöver lossas så brukar de möjligen vilja se hästen en gång till efter ca 6 veckor dock är det vanligaste att de helt enkelt vill att man ringer igen om det fortfarande känns något efter 4-5 veckor man måste ju ge hästen lite tid att komma över den träningsvärk som blir om hästen varit låst länge och plötsligt börjar jobba rätt och använder sin kropp annorlunda.
Instämmer:bow:

Behöver den en massa behandlingar har det inte gjorts rätt.

Tycker det låter som att hästen bara kan vara lite spänd och sned. Vilket de flesta hästar är. Inte minst beroende på oss ryttare som är sneda och jobbar dem bättre i ena varvet +att de själva ofta har ett bättre och ett sämre varv.

Fast en häst som bara är normalt oliksidig ska inte ha spänningar i ländryggen och slå över i korsgalopp. Här har ju t o m ET´n (som verkar vara en klok människa :)) påpekat att det kan vara nånting med SI-leden.

Svarar alla.

Vill poängtera att hon var väldigt seriös och inte alls rekommenderade mig tio behandlingar till utan sa vad som skulle kunna tänkas passa och sedan att om jag ville fortsätta med en eller två behandlingar till så var jag välkommen att ringa. Samt att hon tipsade om andra massörer, ET och kliniker att åka till. Mycket trevlig :)

Korsgalopp är inget hästen faller in i dagligen utan det händer någon gång ibland och då oftast med mig när vi hoppar (jag gillar inte att hoppa och spänner mig något fruktansvärt så korsgaloppen kan lika gärna bero på mig :D)

Massören påpekade som sagt att den nog var något gammalt som låg bakom och att det med min berättelse sa hon att det märktes att det blivit betydligt bättre med den träning vi hållt på med.

Enligt henne behövde vi inte åka till klinik om det inte var så att jag ville det. Hästen fungerar väldigt bra i ridningen så det är inget jag märkt av mer än att hon varit stel i ena sidan mer än i den andra men det har blivit mycket bättre.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
718
Senast: Ajda
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 879
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 987

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka