SI led och problem

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Gnistra
  • Startdatum Startdatum
G

Gnistra

Hej
jag har ett kallblod som har stora problem med snedhet i sin bakkärra.

Han är behandlad under 1 års tid men blir bara sämre och sämre.

Han är sned, så att vänster sida är mycket högre än höger, med stora krampande muskler på vänster "rump" halva.

Detta gör att han sparar sitt vänstra bakben med följd att han överanstränger höger bakknä, och detta i sin tur gör att han har problem även med vänster armbåge.

Jag har haft ut 4 olika utbildade equiterapeuter som alla säger att han sitter fast väldigt hårt och att det är svårt att få loss honom. Han blir sned igen efter cirka två veckor, och då är han lika svår att få loss igen.

Detta gör sekundära muskulära problem också, främst i vänster sida samt spänningar i höger käke och nacke.

Han är sprutad i hö bakknä samt vä armbåde för 3 veckor sedan och gått i hage och tagit det lugnt enligt veterinärens ordination. I dagsläget är han så spänd och har ont i kroppen att equiterapeuten inet kommer åt honom och kan inte få honom rak. Han är spänd mycket pga att han inte hållits igång tror jag.

I vagnen så hänger han ej på någon töm men håller svansen snett åt höger.

Han springer 1.40 - 1.38 tider trots att han är så ramsned.

Jag har fått rådet att ringa HL i Eskilstuna vilket jag ska göra ikväll för tidsbokning.

Finns det någon som har erfarenhet av detta som kan ge mig råd vad jag ska göra?

Jag tänkte hålla igång honom genom skritt i vagn tills HL har tid att komma ut, för att hålla hans muskler någotsånär mjuka.

Någon som haft en ramsned häst som kommit igen och börjat springa igen?

Hur förebygger man att musklerna drar det snett igen?

Träning av travhäst med dessa problem?

Jag tränar i vanliga fall i vatten på rullband i skritt 1 gång/ veckan, joggar 2 dgr i veckan, rid tränar i backe och skog 2 dgr/ veckan samt galoppintervallar cirka 1 gång i veckan.

Nu går han dygnet runt ute i hage med varmt täcke på ryggen, på nätterna har han back on track täcke.

tacksam för råd

mvh

Sv: SI led och problem

HL kommer imorgon på morgonen, ska bli jätte intressant att se vad som felar.

Jag har också en (egentligen två) "ramsned" kille, inte så att det syns på formen på musklerna.

Det är 5 veckor sen han behandlades första gången av osteopat men han kommer att kräva minst en behandling till. Det släppte inte allt med första behandlingen, därför har jag bara skrittat honom hittills. I mitt fall känns det som att jag måste få hästen till normalläge innan jag börjar travträna igen.

För att motverka att han blir sned i fortsättningen kommer jag att massera, stretcha efter VARJE snabbjobb och köra lite basic-dressyr för instruktör och jobba med sidoförflyttningar framför allt. Det ger starka rumpor. :idea:

Den andre har inte behandlats ännu då han är två, men kommer att behandlas nu. Jag är lite tveksam till att manipulera hästar innan de blir åtminstone 2,5 då de växer så mycket.

Jag kan ju tillägga att jag haft en sned häst som kom igång igen för fyra år sen men hon har haft 300 andra fel så hennes karriär blev det inget vidare med ändå.

Tack för ditt svar.
Jag håller helt med dig att man måste få dem raka innan man kan träna snabbt igen.

Mitt största problem är att behålla honom rak, men förhoppningsvis blir han bättre och bättre efter imorgon!

Jag har ju varit mäkta bekymrad över att min "bara" fått nästan dubbelt så långt baksteg men behövt ungefär 30 min. för att sluta hänga på tygel/töm och så nu i kväll var plötsigt rak. :idea: :bump:

Nu ska det bli intressant med ÅB, innan var jag mera modfälld.

Min gammeltant har hållit sig rak i fyra år efter första korrigeringen av SI/bäcken men nu är hon sned igen.

Nån som vet VAD som kan ha gått sönder när hon är ren framåt men riktigt skithalt om man ber henne att flytta sig åt sidan? Palperingsöm runt "höften" men jag tror att det borde vara nån av muskelfästena riktigt högt på insidan?

(sorry att jag lånade tråden lite)

kan det vara "skräddarmuskeln"? för så har min ena varit, och då satt det högt på bakbenets insida.

Det är så svårt med såna här problem, när det inte finns något att "ta i" som exempelvis en senskada där man med blotta ögat ser svullnad och fel.

Man känner inget speciellt på de muskler man kommer åt med händerna kan jag tillägga.

Nu har ahn varit ute och vilken karl!

Han kom in, knäckte och sedan var det bra.

Nu ska vi skritta några dagar, sedan börjar vi träna igen, så får vi se vad som händer. Har en tid i mitten på december med equiterapeut igen, och jag ska köra snabbrae nångång innan återbesöket.

Allt såg så lätt ut för honom, helt otroligt.

Nu har ahn varit ute och vilken karl!

Han kom in, knäckte och sedan var det bra.

Nu ska vi skritta några dagar, sedan börjar vi träna igen, så får vi se vad som händer. Har en tid i mitten på december med equiterapeut igen, och jag ska köra snabbrae nångång innan återbesöket.

Allt såg så lätt ut för honom, helt otroligt.

När han var ute hos mig hände tyvärr ingenting :(

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 980
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2024