showmanship at halter

Kaktus_nr_9

Trådstartare
vilka kläder är det som gäller? o vilken sorts grimma o grimskaft ska hästen ha? :confused: D-tävling, bara så ni vet..

kan tillägga att jag har läst om detta i regelboken, men där står det inte exakt.. inte som jag tolkade det iaf..

Du skall ha Jeans eller jeans liknande byxor,kavaj som går lite längre ner ej sluta vid midjan och under kan du ha polo,blus,skjorta eller slinkie och så skall du ha Hatt och boots. Till hästen skall du ha en showgrimma eller en fin slät läder grimma och ett kjedje grimmskaft. Dom har billiga showgrimmor på hööks som man kan börja med jag tror att dom kostar 300 någonting!!! Lycka till

Inga chaps!

Jag fick tillsägelse om det när jag visade häst i Trail at Halter. Hade inte den blekaste att man inte fick ha det! :o
Jag skulle ju rida sen! :)

"Showmanship at Halter
Hästen är enbart ett medel för att demonstrera uppvisarens förmåga och förberedelser. Idealuppvisningen består av en lugn, säker, prydligt klädd uppvisare, ledande en välskött häst. Hästen ska snabbt och effektivt utföra aktuellt mönster med exakthet, mjukhet och precision. Showmanship at halter är inte en exteriörbedömning av hästen och skall inte heller dömas som en sådan."

aktuellt mönster :confused: ska man bara leda runt på banan och vara prydligt klädda?? :)

Det mönster som domaren bestämmer. Tex skritta fram till en viss kona, vänd hästen och trava till en annan kona osv..

Det handlar om hur väl du kan visa upp din häst för hand, alltså precis vad det låter som: "Showmanship at halter".
Jämförbart med horsemanship-klassen där du rider du visar hur väl du kan rida hästen i ett visst mönster. Mönstret bestäms även här av domaren. Han eller hon sätter ihop ett mönster som gör det lätt för dem att se om du kan hantera din häst på ett bra sätt. Så du bedöms och inte hästen.

Du skall ha Jeans eller jeans liknande byxor,kavaj som går lite längre ner ej sluta vid midjan och under kan du ha polo,blus,skjorta eller slinkie och så skall du ha Hatt och boots.

gäller detta på d-tävling oxå? :confused: :)

Ja jag tror det det står ju inget annat ... men om du går in och tittar på korten som simpe har kan man ju ha vest ochså...

Men när man leder hästen, hur långt ska grimskaftet vara?
Långt för att visa att hästen följer en eller ska man hålla dom kort?

Visst ska kedjan i halterklasserna vara spänd under käken och inte bara fast satt i grimman som ett vanligt grimskaft?

Tacksam för svar :bow: ska vara med på en D tävling i april med unghästen :)

Du har grimmskaftet på samma sätt i Showmanship men du ska inte hålla i kedjan utan gärna ha en "böj" på kedjan för att visa att du inte behöver dra i hästen

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 873
Senast: Lavinia
·
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 058
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 605
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 163
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar