Showgrimma

baluba

Trådstartare
Tips på var jag kan få tag i en showgrimma, gärna begagnad? Axel och jag ska prova på Halter i sommar tänkte jag - jag som brukar somna under halterklasserna.. :angel:

Sv: Showgrimma

Får jag hänga på denna tråden också..? :angel:
Jag är också på jakt efter showgrimma, men vet liksom inte vart jag ska leta...

:banana::bump::banana::bump:

eBay! Ser den framför mig.... en fin Kathys med röda stenar :love: *drömmer mig iväg*

Inte somna, vi kommer tjoa så från läktaren :D

Problemet med dom billigare grimmorna är ofta passformen -vilken är extremt viktig på en haltergrimma. Nu har jag inte sett Hööks grimma, men den dom hade innan (som väldigt många köpte) har jag inte sett sitta bra och korrekt på NÅGON häst. För att inte tala om den gräsliga designen med "V-nos" :crazy: En passande haltergrimma med rätt style för hästen den sitter på gör huvudet finare och kan göra "underverk" med att "trolla bort" det som inte är bra och framhäva det som är bra med hästens huvud.
En felaktig grimma gör tvärtom och gånger 100......

Nej, jag håller med!! Men denna hade "riktiga" justeringar under käken så den är nog mycket bättre än de tidigare varianterna. :)

Lite svårt att förklara men övre ringen ska sitta strax nedanför örat, vid det "mjuka" över ganaschen så att säga, käkdelen ska ligga precis bakom ganaschen och följa den, bakom och in under om du förstår vad jag menar. Sidostycket ska gå rakt ner längst huvudet, inte framåt (för kort nosdel) och inte bakåt, (för lång nosdel) Nosdelen ska sitta tight upp, nåt finger under kindbenet och ganaschen. Hela grimman ska sitta tight, som ett träns.
Många gör felet att dom använder för stora grimmor som sitter löst och för långt ner eller grimmor med fel längd på nackstycke och/eller sidostycke....
Detta är också problemet med många billiga grimmor att man inte har gjort dom med rätt propotioner. Men visst finns det billigare välsittande grimmor också. För mig är det viktigare att grimman sitter bra och korrekt hellre än att det är dyrt silver på. Man behöver ju inte välja det allra billigaste fusksilvret heller, det finns fusksilver som ser helt okej ut på lite håll! Men inga sneda silverplattor och liknande det går bort! Grimman är ju där för att hjälpa, inte själpa. :D

Sedan kan man trolla en del med vilken style man har på grimman Smalt eller brett läder-långa silverplattor eller kortare med mer läder som syns osv -beroende på vad man vill förstärka eller trolla bort. Congress Cut brukar funka på dom flesta huvuden men det finns massor av snygga stilar. Jag är ingen fan av rullar och grejer personligen men det är ju en smaksak.

Är det helt otänkbart att "bara" ha en fin lädergrimma? Måste det vara silver och dylikt på grimman?

Nja, du blir ju inte utesluten.
Det finns haltergrimmor med väldigt lite silver på, har aldrig sett någon helt utan mer än dom man visar hunter unghästar i longe line i som gärna får vara utan silver. Men problemet är att en vanlig grimma inte är "byggd" som en haltergrimma. Det är stor skillnad och dom sitter helt annorlunda.

Men som sagt, dom skickar ju inte ut dig för att du har en vanlig lädergrimma, men det kan nog dra ner bedömningen mest beroende på hur den sitter.

beror nog på vilken klass... kommer du på e- och d-tävling så kan du ha tyggrimma ;)

Halter finns inte i WRAS ;)
du tänker på showmanship :)

När jag visade i halter så lånade jag en grimma :) har du ingen som kan låna ut till dig?

Senare har jag hittat en av lite billigare kvalite begagnat på en tävling.
tävlar annars bara showmanship på D/C nivå så det är inte riktigt lika noga där :)

Ja, sorry! Jag tänkte AQHA/APHA Halter men det finns ju andra tävlingar!

Senast ändrad:

åååh ja! En sådan ska han få en gång! Dessvärre måste vi starta vår halterkarriär en en mer sunkig grimma. I vår ska jag lägga pengar på så många clinics som jag klarar att hitta, så vi får en bäst möjlig start.
Samt tävlingar. För att få rutin.
Men till nästa år! :)
Bra att du väcker mig om jag somnar... :rofl:

kl

Jag har kollat runt lite på massa olika showgrimmor.
De märken jag sett mest utav är Kathys, Billy Royal, Dale Chavez och Silver Royal.
Silver Royal är ett märke jag inte käner till... Någon som vet vad det är för kvalité på deras grimmor? :angel:

Ett ekonomimärke -inte alls i näheten av samma kvalitét som dom andra du räknade upp, fejksilver osv men helt okej grimma för dom flesta.
"Silvret" kan vara ganska fult och inte sitta så snyggt på dom billigaste, tror att det är bättre på dom för märket dyrare modellerna och att det är german/sterling silver på dom.

Tack för svaret.
Jag lägger ner Silver Royal, är inte intresserad av en fejkgrimma! :)
Det är ju jättesvårt att veta vad jag ska köpa... men jag kollar vidare på de andra märkerna och hoppas att något bra dyker upp. Nu när jag äntligen ska köpa en grimma, SKA den vara av god kvalitet. Jag vill ha en som har bra läder, perfekt passform samt fint silver.
Du får gärna nämna något mer märke som jag kan hålla utkik efter ;)

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
940
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
698
Senast: tara
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 566
Senast: Nepenthe
·
Småbarn Vår lilla dotter på 2 år har väldigt mycket, väldigt tjockt och väldigt långt fint hår. I nacken har hon lockar. Hon har dock börjat...
2
Svar
35
· Visningar
2 224
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar