Shivering?

Sv: Shivering?

..det är när hästen darrar. Vissa hästar kan darra vid tex skoning.

Det är väl lite mer komplicerat än att bara darra.

Det är väl något med nerver i kläm eller så har jag för mig.
TS: Sök här på forumet så hittar du massor!

Det är när en nerv har kommit i kläm, yttrar sig t e x när du lyfter ett bakben
och den sidans rumpmuskelatur börjar att darra. Man skall inte rygga en häst
med shivering i onödan.

Det är ett samlingsnamn för nervinpulser som inte går riktigt enda fram.

Tecken på att en häst har shivering kan vara att de lyfter först hoven väldigt högt och sen krampar, sen sätter de ner igen ganska kraftigt och gör "dubbelhopp" med bakbenen för att den tror den ska ramla. Sen finns det dom med lindrig shivering och dom med kraftig. Det man ska tävka på när man ska sko dom är att hålla i ett läge hästen tycker känns behagligt och hålla still där och ffa INTE bli arg på hästen om den krampar, är "tvungen" att sätta ner mm för då blir det bara värre:crazy:

Och precis som Kryddan skrev så har de flesta svårt att backa, de brukar backa väldigt brett med bakbenen eller snett.

Shivering har dock inget med prestation och hållbarhet att göra;)

Shivering har dock inget med prestation och hållbarhet att göra
|

Det är ett samlingsnamn för nervinpulser som inte går riktigt enda fram.

Och det är inte alla veterinärer överens om.... Jag skulle själv inte köpa en häst med dom problemen.

När nervvbanorna är skadade eller inte har kontakt med hjärnan pga långa nervbanor etc kan rörelsestörningar uppstå som är diskvalificerande i dressyr....

I Hoppning kan dom få svårt att sätta under sig i själva avstampet och det kan ge problem högre upp i klasserna...

Dom hästarna kan fungera utmärkt på promenad/lättklass nivå utan större krav på samling.

Senast ändrad:

tack för alla svar hörrni :) Hittade nämligen en häst på annons, som var diagnostiserad med shivering, men att det "bara yttrade sig i skogen". så hur fasen det går ihop förstår jag inte :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
960
Senast: Sirap
·
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
353
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka