shivering???

saffran

Trådstartare
hej!

jag har en ung häst på 3 år som håller på att ridas in, han har mycket bra takt och STOR rörelse genom hela kroppen, mjuk och har lätt för sig!

Men när han går på volt i höger varv så sätter han höger bakben mot vänster fram väldigt mycket, haltar inte och det känns ej när man sitter på honom? lägger svansen väldigt lite åt höger tror jag?

tror ni det kan var shivring eller vad kan det vara??:confused:

han är ganska stel vissa morgonar när han ska ut i hagen, men lyfter inte benet högt eller så, men har lite svårt att hålla ena bakbenet stilla vid kratsning, men slappnar av efter ca 5 sekunder och slappnar av helt!:confused:

kan det växa bort eller tränas bort? något speciellt tillskott man bör ge?? vad gör vetrinären för att hjälpa? kotknakare?

tacksam för all hjälp:bow: :bow:

Sv: shivering???

Har en kuse med schivering. Vet inte vad jag skall säga. Är precis som din stor och har mkt lätt för sej utom när man skall sko honom. Har gett upp alla hovvård på bakbenen. Får sko honom under sedering på djursjukhuset. Inte så kul men han hoppar helt underbart. man märker det bar apå honom när han skall skos och när han blir stressad för då drar han upp bakbenet och står som om han hade kramp.

tack för ditt svar!!

han är ej svår att verka, hoppas skoningen inte blir jobbig heller!

ska man träna på något särskilt, tips på övningar?

fodret påverkar det?

Jag skulle nog be en Equiterapeut titta på hästen, den kan ju vara sned någonstans. Bättre att kolla upp det innan man kräver mer arbete så kanske man slipper onödigt slitage och snedbelastning.

Varför just shivering? Det kan ju röra sig om vilken rörelsestörning som helst. Jag skulle också ha låtit undersöka hästen, antingen av skicklig equiterapeut eller ännu hellre en dito veterinär.

Jag tänker direkt på när min häst hade inflammation i bakknät = skakade när man lyfte benet och satte det mer under sig när man red.

Jag skulle åka till veterinären först om jag var du.
Sen kan vi ET komma in och hjälpa till med rehab eller om vet inte hittar nåt.

till alla!

min hovslagare trodde det kunde vara schivring, därför ville jag veta mer om detta!

ska självklart undersöka av vet, kommer en vet/laser/kotknakare gubbe till stallet nästa vecka, har bokat tid då!

men jätte bra att veta annat som kan ha samma symtom, då det är lätt att fastna på ett och tro att det är så!

ville mest veta hur man kan förebygga det om det skulle vara det eller något annat fel, tips i allmänhet är jätte bra!!!

tack tack

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 937
Senast: Jamtland
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 079
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 773
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 786
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka