Shivering - erfarenheter?

idaida

Trådstartare
Tänkte höra mig för lite om erfarenheter kring shivering på häst. Tycker det är svårt att hitta vetenskapliga artiklar på ämnet. Det jag lyckats få fram är att större hästar drabbas i större utsträckning, att det inte finns någon medicin, att symtomen ej blir bättre utan sämre och att B-vitamin/Magnesium skulle underlätta för hästen.
Vad ska man tänka på? Vad ska man INTE göra? Har de ont? Känsligare mot kyla/värme?

Undrar av två skäl: Det ena är min valack som tycker det är mycket obehagligt att lyfta bakhovarna - darrar lite, drar benen mot magen och trycker ner hoven i backen med en smäll varje gång. Blivit bättre men min stackars hovis alltså... som hon får kämpa. Har aldrig märkt något vid tex ryggning. Dock generellt svagare i vänster sida vid ridning och svårast att ha att göra med vänster bakben - samband? Han är 180 cm, 7 år. Det som jag tycker motgår min teori är att hans favoritsysselsättning i hagen är att stegra sig...(!!!!!).... Känns som att han inte borde göra det om något gör ont?

Det andra är att jag är intresserad av en till häst. Hittat en som har fått diagnosen shivering. Sto, >170 cm. Kanske inte är det bästa köpet?

Tänkte höra mig för lite om erfarenheter kring shivering på häst. Tycker det är svårt att hitta vetenskapliga artiklar på ämnet. Det jag lyckats få fram är att större hästar drabbas i större utsträckning, att det inte finns någon medicin, att symtomen ej blir bättre utan sämre och att B-vitamin/Magnesium skulle underlätta för hästen.
Vad ska man tänka på? Vad ska man INTE göra? Har de ont? Känsligare mot kyla/värme?

Undrar av två skäl: Det ena är min valack som tycker det är mycket obehagligt att lyfta bakhovarna - darrar lite, drar benen mot magen och trycker ner hoven i backen med en smäll varje gång. Blivit bättre men min stackars hovis alltså... som hon får kämpa. Har aldrig märkt något vid tex ryggning. Dock generellt svagare i vänster sida vid ridning och svårast att ha att göra med vänster bakben - samband? Han är 180 cm, 7 år. Det som jag tycker motgår min teori är att hans favoritsysselsättning i hagen är att stegra sig...(!!!!!).... Känns som att han inte borde göra det om något gör ont?

Det andra är att jag är intresserad av en till häst. Hittat en som har fått diagnosen shivering. Sto, >170 cm. Kanske inte är det bästa köpet?

Har du kollat din häst hos en bra vet?
Jag hade velat göra det om den har så svårt vid skoning.

Och jag hade inte köpt en häst med shivering. Det blir sällan bättre och ofta sämre..

Har häst med shivering. Märks inget vid ridning men senaste åren måste den få lugnande för att sko ena bak. Det är naturligtvis en ökad kostnad men fungerar bra för både häst och hovis.
Symptomen har varit smygande just när det gäller att hålla bakbenet lyft . Från att gå med tålamod till nuläget när det inte är lönt utan lugnande.
Tror inte shivering behöver vara smärtsamt men verkar onekligen bli sämre med tiden!

Har en herre på 175 med shivering. Funkar som vanligt i ridningen men behöver hållas varm över ryggen . Ryggar vid ridning som alla andra. På stallgången svingar han ut ena benet. lätt för samling. Ganska lätt att sko bara man får benet i rätt position och tar täta pauser. Går msv B dressyr för dagen. Man vet ju inte om det blir värre med åren. Min har dock inte blivit det, (10 år) . Men det är ju ändå en risk att köpa en iom att man inte vet hurvida det blir sämre eller ej. Sen vet jag inte direkt om det finns någon vidare forskning kring det ?

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 810
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 195
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar