Shit, vad sysslar min kanin med :O

S

_satelit_93

En av mina gamla avelshonor uppför lite mysko.

hon har nyss haft en kull (flyttade för tre veckor sen).

hon var väldigt fet och omusklad efter kullen så hon fick en veckas semester med daglig vistelse i hage (utan mycket ätbart). efter det började träna henne lite försiktigt och ökade träningen allteftersom.
Hon börjar bli smalare och har fått muskler lite här och var, verkar må mycket bra tycker jag.

Nyss när jag var nere och bjöd på persilja som hon glatt mumsade i sej såg jag att hon hade huvudet mot baken *hon tvättar sej väl* tänkte jag, inget märkvärdigt med det. Men hu hon ryckte ju päls av sej :eek:

tog upp henne och drog ut det ur munnen och det var skitmkt ju mer jag drog ut desto mer verkade det finnas. la allt i buren medans jag höll på och stoppade sen tillbaka henne, då innan jag hunnit plocka undan all päls tog hon en stor tugga av det som låg i buren och skuttade iväg :confused:. Fortsate sedan rycka päls från olika delar av kroppen :(

Skendräktighet är ju det första man tänker här men hon är inte den sorten som får sånt i skallen... svårt att förklara men hon gör inte sånt helt enkelt.

Vad kan det rör sej om?? uttråkning? hon är mycket glupsk och hade hunnit äta upp allt hö, kan det spela in?? blev särskillt orolig när hon ryckte från ena frambenet :cry:.

när jag fick tillbaka henne från uppfödaren som lånat in henne för kullen var hon kal lite här och var på magen, tänkte inte så mkt på henne "det är ju stressigt med bebisar" plus att hon varit lite sjuk.
det försvann nästan på en gång och ny päls började ju komma

lite långt och luddigt men ganska orolig :crazy:

Sv: Shit, vad sysslar min kanin med :O

Låter som när min kanins kompis dog, då blev hon jätte ledsen och ryckte av sig pälsen i stora tovor, nu har jag skaffat en ny kaninkompis och hon mår mycket bättre och slutat ryckt päls..
Eller är hon sjuk? Rinner det från nos, ögon eller så?

Helt normalt att de drar päls när de är skendräktiga! De bygger bo helt enkelt.

nej hon har inga synbara tecken på att hon är sjuk

läs mitt inlägg igen, jag skre att jag INTE tror hon är skendräktig.

jag vet att dom rycker päls då jag har varit uppfödare i 7 år fick lära mej det från början

min hona gjorde samma sak. Hon va fullt frisk men alla sa att det va för att hon skulle bygga bo som hon gjorde det. :) så jag tror inte det är ngn fara med din heller.;)

Jag tycker bara att du ska hålla lite extra koll på henne, om hon verkar pigg i övrigt och så är det nog ingen fara (även om det låter skumt att hon ryckte päls från benet).
En av mina honor ryckte extremt mycket hår när hon fick ungar, blev helt kal över magen, och även ner lite på bakbenen, så förhoppningsvis är hon bara skendräktig (:

Jaggör misstaget att kalla detta betende för skendräktighet när jag menar att vissa honor gör så när de är väldigt brunstiga. Mina första dv korsningar gjorde det ofta men mina harar gör det aldrig. Hon kan ha blivit så jättebrunstig för att hon bott med sina ungar då andra kaniner stimulerar till brunst.
Mina rycker även från under tassarna, så allt är möjligt.

Jag har fött upp i 15 år...

Eftersom du känner din kanin bäst av oss allihopa här, och säger att hon INTE är skendräktig, så utesluter jag det.

kan det inte vara något slags stressymtom?

du skriver att hon gjorde det hos uppfödaren. Och i mina ögon är det säkert stressigt att komma till en ny matte, plus få en massa ungar.

Och nu när hon knappt får mat, så kan jag tro att det också utlöser stress. För det är väl en av de mest stressande saker, att vara hungrig och inte få mat!

Ge henne hö att knapra på, om möjligt näringsfattigt hö om hon behöver minska lite i vikt. Men hon måste ju ha NÅGOT att äta på. Fri tillgång på hö, liite krafftfoder (för de viktigaste ämnernas skull) och massor motion är mitt råd :)

lycka till önskar jag er

Har också en hona som rycker päls! Hon har ryckt av på insidan av bakbenen... Har haft problem med ett rinnande öga sedan vintras, har detta något samband? Hon är glad o extremt pigg annars :)

Liknande trådar

Däggdjur Hej! Jag har en ung kaninhona som vi har parat, der blir isf första kullen för henne! Vi tog hit hanen i förrgår, och släppte ihop...
Svar
11
· Visningar
10 590
Senast: JLoveJ
·
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 741
Övr. Hund Långt men jag hoppas ni orkar läsa ändå! Vår nyss fyllda 1 åriga golden har på sista tiden haft lett att jaga upp sig i förväntan...
Svar
5
· Visningar
2 570
Övr. Djur jag är arg ledsen förbannad och upprörd :devil: jag har en jättefin avelshona, lite ovanlig i färgen och med blå ögon. för ca 7 v sen...
Svar
12
· Visningar
1 235
Senast: mylisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama