Shit - vad rädd jag blev!

Maira

Trådstartare
Jag har tagit över min mammas boxerhane som är nio år. Förut när jag kom hem stod han och darrade/skakade på huvudet fram och tillbaka, ganska snabbt och inte viljestyrt.

Jag blev helt livrädd och kastade mig på telefonen. Enl min mamma så har det hänt förut att han gjort så. Det går över efter en stund och han är vid fullt medvetande hela tiden.

Jag kollade lite på nätet och såg att det t ex kan bero på lågt blodsocker.

Jag var helt säker på att han fått en hjärnblödning, ep-anfall eller något annat hemskt... :crazy:

Är det någon som varit med om något liknande?

Sv: Shit - vad rädd jag blev!

Ja med min boxerhane på 3 år. visade sig vara en stor hjärntumör och han fick somna in på röntgenbordet.

Ni har inte funderat på att kontakta veterinär!?

Det har redan gjorts. Han har tydligen haft de här anfallen i flera år. Proverna visade ingenting - han har en kullsyster med samma besvär, man hittade inget där heller.

Jag visste inte om att han kunde bli sån här, har aldrig sett det förut. Det verkar komma sällan. Läste på en engelsk sida om en hund som blev sån här vid lågt blodsocker. Det gick över när de delade upp maten på fler gånger/dag.

Undrade mest om något varit med om något liknade.

Det låter ju helt klart inte bra, speciellt med tanke på att en kullsyster lider av samma sak. Nog måste ni och veterinären kunna gå vidare med det här? Borrelia? Eirlichia? Allergi? Skottekramp?

Epileptiska anfall kan vara väldigt olika. Alltifrån lite ryckningar i ögonlock och att de inte är fullständigt kontaktbara till att de ramlar omkull och tuggar fradga. Vissa hundar måste ta höga doser medicin, andra hundar har så få anfall att ingen medicin behövs. Kanske t o m endast 1 eller 2 anfall under hela livet. Det kan alltså vara väldigt långt emellan anfallen och det kan vara så att man knappt märker ett anfall. Om hunden har haft detta med långa mellanrum i flera år är det kanske epilepsi.

Men frånsett det så är hunden 9 år. I den åldern kan det vara lämpligt att göra en hälsoundersökning t ex i samband med vaccinering. Även om man uppfattar dem som friska i övrigt.

Det stämmer det du säger. Pratade med en kompis igår vars hund hade ep och fick medicin. Det jag funderar på ang ep är väl att de brukar vara mer eller mindre frånvarande under anfallen oavsett typ av anfall? Min hund var ju helt kontaktbar. Sprang upp o ner för trappan, kissade och "pratade" med mig.

Jag har haft hunden i snart ett år och det är första ggn jag sett det.

Han var på hälsoundersökning för nån månad sedan och var helt ok. Kollade njurvärden mm.

Det stämmer det där med att de är frånvarande. Det kan vara så kort stund att man inte hinner märka det. Det kan vara 5 sekunder som de har lite "glasartad" blick sen är de med igen. Vissa kan bli lite trötta efter, men alla blir inte det.

Jag har en kompis vars 2 barn hade epilepsi som små, en av dem även som vuxen. Den som hade stora anfall som barn växte ifrån sjukdomen, den som hade små anfall (hade "glasartad" blick några sekunder) växte inte ifrån sina anfall. Har även en kompis vars border terrier har epilepsi sedan cirka 5-6 år tillbaks, hans dos medicin måste ökas lite då och då. Hunden har stora anfall, ramlar omkull och kissar ibland på sig.

Vissa typer av epilepsi är ärfligt, andra inte. Ibland hittar man orsaken till anfallen, ibland inte. Epilepsi kan även bero på en tumör, men har han haft anfallen såpass länge är det knappast det som är orsaken.

Kan det vara en nervtråd som kommer i kläm i nacken/ryggen istället lite då och då vid vissa rörelser/situationer? Något muskelproblem = ryckningar/spänningar? Du säger att hans syster har likadant, kan vara något ärftligt. Har du pratat med uppfödaren och eventuellt fler levande syskon?

Det är min mamma som är uppfödare.

Jag funderar också på om det kan vara någon nerv eller så. Han verkar inte må speciellt dåligt av det. Ruskar lite på huvudet som att han försöker få bort det. Efter några minuter går det över.

Hans syster är utredd på Blå stjärnan men de kunde inte något onormalt.

När tiken är kollad såpass noga utan att man har hittat något fel, så tyder det på att det kanske bara är något tillfälligt. Och han har varit på hälsokoll. Du får hålla koll på honom. Om det kommer tillbaks igen, antingen likadant eller värre, så kanske du bör höra med veterinären just precis när det har hänt.

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 540
Senast: Sel
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna... 65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
49 609

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka