SHIS 2014? tankar/åsikter?

Sv: SHIS 2014? tankar/åsikter?

Det ska bli mycket intressant att se vad de hittar på. Bara detta (plockat från den nya hemsidan) väcker ju nyfikenheten...

Unik mässa

Även ridsportsmässan växer med den nya arenan och evenemanget har en målsättning att kunna presentera Skandinaviens största mässa för hästintresserade. Mässan flyttar in under samma tak som showarena och framridning – mitt inne på arenan. En helt unik lösning inom världens hästevenemang.
 
Sv: SHIS 2014? tankar/åsikter?

kl

Jag jobbar ju med SBS som har haft hand om uppstallningen på globen och förmodligen kommer följa med till friends arena.

Nu har jag inte varit där men jag har förstått att det inte finns några parkeringsplatser, och då kommer det bli totalkaos med avlastning av hästar mm...
Sedan är jag nyfiken på hur det kommer se ut i stallarna, om friends arena har bra förutsättningar för att ha stallar inne eller inte, annars kan man nog säga hejdå till alla FEI ryttare och de flesta körekipagen. Tror inte det finns en chans att de vill låta sina hästar stå i utestall.
Sen fattar jag inte hur de tänker lösa det där med mässa, showarena och framridning brevid varandra på samma yta? borde inte mässan generera en massa sorl så man inte kan kolla på showen i lugn och ro om den ska vara inne i samma manege? säkerhetsrisken ska vi inte ens tala om... Eller fattar jag det fel?

Jag hoppas i alla fall att allt löser sig och att det blir bättre än på globen, det märktes definitivt att showen hade vuxit ur globen i år!
 
Sv: SHIS 2014? tankar/åsikter?

Vad jag läste så kommer det finnas parkeringsplatser nästa år så vi får hoppas att det stämmer!
Det nämndes också att det skulle bli bättre uppstallningsmöjligheter än i Globen då det är alldeles för trångt där men vad det innebär har jag inte en aning om!
 
Sv: SHIS 2014? tankar/åsikter?

Nu blir jag helt förvirrad. Ska Mässan ligga inne i samma område som banan och även framridningen?!? HUR ska det se ut? Jag tittade på bilden av arenan och om man tänker sig att Mässan ska ligga på den där "vägen" runt själva banan, blir jag helt förfärad. Det kommer ju inte att fungera för varesej utställare, ryttare eller åskådare. Folk kommer ju att stå vid kanten och titta istället för att sitta på läktarna och så blir det totalstopp överallt.

Det måste väl vara något annat man menar?

Jag begriper inte tankegången alls.
 
Sv: SHIS 2014? tankar/åsikter?

Jag förstår inte riktigt heller hur de tänkt sig.. Framridningen inne på samma bana? Är det verkligen något ryttarna tycker är så kul och om man köpt biljetter och hamnar på den sektionen där framridningen är, känns ju sådär även om framridning kan vara lite skoj också men det är ju själva tävlingen och showen man är där för. Sen undrar jag hur de tänkt lösa det här med tex dressyrtävlingarna, Friends Arena är ju gigantisk, kommer man se något alls om man sitter på läktaren? Det är en grej jag älskat med Globen, närheten!
 
Sv: SHIS 2014? tankar/åsikter?

Här finns det lite mer information...

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/popular-hastfest-galopperar-vidare-till-solna

och det mest intressanta är den bild som visas på arenan samt citatet:

Endast en tredjedel av fotbollsplanen kommer att användas som tävlingsarena, resten blir utställning och framridningsbana.

Således lär man inte använda alla läktare utan bara på tre sidor om tävlingsarenan. Kan man på ett bra sätt separera det hela (Kan man bygga ett öppningsbart j-kla tak ska man väl kunna knö in lite väggar också...) så kan det nog bli bra ändå. Jag är i alla fall mer positiv nu än för några dagar sedan... :D
 
Sv: SHIS 2014? tankar/åsikter?

Aha! Ja, nu låter det ju lite mer spännande! Jag kan inte tänka mig att några ryttare skulle gå med på ett upplägg som är helt absurt.

Och 4 dagar långt!! Kul :-)
 
Sv: SHIS 2014? tankar/åsikter?

Ahhh vad roligt!!! Nu blev jag mycket mer positiv! Inomhusterräng låter ju spännande också! :)
 
Sv: SHIS 2014? tankar/åsikter?

Tillhör också SBS, känner bara hur kaoset osar och hur mycket mer personal vi kommer att behöva när allt blir större, längre och mer...
Gällande parkeringarna så lär de snabba sig på om de ska bli nått av det, hörde att tornamentum som varit där med 8? hästar hade haft stooora problem med ankomst etc.

Men jag hoppas på det bästa, och att vi följer med;)
 
Sv: SHIS 2014? tankar/åsikter?

Kl

Ska bli spännande att se nästa års upplägg.

Själv hoppas jag på nytändning av hela showen.
Är så himla trött på att det är samma upplägg år efter år..nu är det dax att komma på något nytt! Nya nummer framförallt.

Själv har jag aldrig varit på plats ännu utan följer det via sändningarna, men nu känner jag att det inte är något man missar..för det visas samma sak år efter år..Det är som att se repris efter repris.
 
Sv: SHIS 2014? tankar/åsikter?

Det har varit stora problem vid Friends, men ju mer de blir klara med området runt om desto mindre kaos blir det. När de inte var klara med andra (närmsta) uppgången från pendeltåget så var det totalt kaos vid pendeltågsstationen senast jag var där.
Parkeringar finns ju knappt vid Globen heller.

Tillhör också SBS och det kan ju inte bli värre med stallar och logistik än det är i Globen ;) Som jag har förstått det så blir det bara innestallar, så slipper vi problemet med de som vägrar jobba i utestallen.

Gällande showen så hoppas jag Pegasus byts ut, iår bara ryggade/vägrade han när han skulle stegra eller så skippade de det helt. Den magiske kraftens riddarens häst får gärna köra det istället, gärna med ryttaren på för det blir så mkt roligare när Torneamentum är med i inslagen :)

Sen hoppas jag att de håller fast vid små tävlingsklasser och mycket show. Och gärna fler tävlingsklasser i andra grenar än dressyr & hoppning.

Det jag var mest orolig för innan var att det skulle bli alldeles för stort om de tänkte ha hela banan öppen (samt även publikplatser), men planerna som finns låter jättebra!
 
Senast ändrad:
Sv: SHIS 2014? tankar/åsikter?

Finns det bra hotell intill?
Hur tar man sig till Solna från t.ex. Arlanda? Går tunnelbanan dit?
Undrar en som inte bor i Stockholm och är lite vilse i pannkakan.....:o
 
Sv: SHIS 2014? tankar/åsikter?

SL-pendeln stannar i Solna så även från Uppsala blir det lättare att ta sig dit :) Tunnelbana finns det också. Hotell bör det finnas.

*kl*
Jag oroar mig för publiken liksom, bara publik på tre sidor av tävlingsarenan? Och vad gör de med alla resten av läktarna? Ska det vara helt stort och tomt och öde runt mässan?
 
Sv: SHIS 2014? tankar/åsikter?

Finns det bra hotell intill?
Hur tar man sig till Solna från t.ex. Arlanda? Går tunnelbanan dit?
Undrar en som inte bor i Stockholm och är lite vilse i pannkakan.....:o

Tunnelbanan går till Solna Centrum (lite längre att gå tror jag) och pendeltågen till Solna Station. Brukar även gå bussar till Danderyds sjukhus tror jag vid evangemang. Tror det kommer underlätta mycket att de finns fler alternativa vägar därifrån än det gör vid Globen. Tex Uppsala och Södertälje kan nu åka direkt till SIHS utan byten, sen finns det ju områden kring Sthlm som får det jobbigare också.

Quality Hotel Friends ligger precis brevid, har inte koll på deras kapacitet men kan vara reserverat för ryttare mest (samma som vid Globen).

SL-pendeln stannar i Solna så även från Uppsala blir det lättare att ta sig dit :) Tunnelbana finns det också. Hotell bör det finnas.

*kl*
Jag oroar mig för publiken liksom, bara publik på tre sidor av tävlingsarenan? Och vad gör de med alla resten av läktarna? Ska det vara helt stort och tomt och öde runt mässan?

På Globen idag är det ju egentligen också bara publik på tre sidor, även om det då är en kortsida som är utan folk.
Har inte riktigt koll på hur flexibel Friends är, men det kanske går att bygga upp en läktare där det spärras av (måste väl antagligen till nån form av "draperier" också). Sen används väl läktarna på övriga delar till att titta på framridningen samt vila under shoppingen ;)
 
Sv: SHIS 2014? tankar/åsikter?

Iofs, men det känns som att Friends är så himla mkt större! :o

Jag ska nästan se om jag kan få fatt i en kursare till mig som jobbade med bygglogistiken på Friends, han kanske är kvar där och kan bringa lite ljus åt tankarna :angel:
 
Sv: SHIS 2014? tankar/åsikter?

Alltså, en tredjedel av en fotbollsplan är ju inte mycket?
En fotbollsplan är ju en fotbollsplan. Den kan ju inte vara större eller mindre när det är stor plan. Sen är det inget direkt utanför själva planen.

Då kommer ju inte show delen vara så stor? Mässan känns ju som att den kommer vara liten också eftersom man ska dela resten av planen då med framridning.

Kommer nog vara kaos 2014. Så är det alltid när man testar något nytt.
 
Sv: SHIS 2014? tankar/åsikter?

Friends arenas innerplan är ca 105*68 stor, en tredjedel av det är 35*68 vilket är större än Globens plan. Men man ska nog inte räkna med att manegen får större yta än i Globen, men det ska ju iaf få plats en dressyrbana och utrymme att rida runt den.
 
Sv: SHIS 2014? tankar/åsikter?

Jag ser verkligen fram emot att se inomhusterrängen om nu den blir av! Har sett lite videor tidigare, bland annat med en ryttare som hade en go-pro på hjälmen under ritten, och det ser riktigt coolt ut! Tycker att det är roligt att de "tänker utanför boxen" lite då det känns som att de hamnat lite grann i samma gamla tankebanor. Dessutom tycker jag att det blir häftigt att de har framridningen så nära så att man kan sitta och kolla på den också om man vill.

Det känns som att de har förutsättningarna för att få riktigt lyckade tävlingar OM de får till allting runt omkring. Precis som någon skrev ovan, man vill kanske inte hamna så långt bort från plan så att man knappt ser någonting, man vill kanske inte heller hamna på läktaren så nära framridningen att man knappt ser banan och det kanske blir lite stockning om alla står vid shoppingen för att se framridningen.
Som sagt, de har förutsättningarna, nu gäller det bara att de gör någonting bra med dem också :)
 
Sv: SHIS 2014? tankar/åsikter?

Det har varit stora problem vid Friends, men ju mer de blir klara med området runt om desto mindre kaos blir det. När de inte var klara med andra (närmsta) uppgången från pendeltåget så var det totalt kaos vid pendeltågsstationen senast jag var där.
Parkeringar finns ju knappt vid Globen heller.

Tillhör också SBS och det kan ju inte bli värre med stallar och logistik än det är i Globen ;) Som jag har förstått det så blir det bara innestallar, så slipper vi problemet med de som vägrar jobba i utestallen.

Gällande showen så hoppas jag Pegasus byts ut, iår bara ryggade/vägrade han när han skulle stegra eller så skippade de det helt. Den magiske kraftens riddarens häst får gärna köra det istället, gärna med ryttaren på för det blir så mkt roligare när Torneamentum är med i inslagen :)

Sen hoppas jag att de håller fast vid små tävlingsklasser och mycket show. Och gärna fler tävlingsklasser i andra grenar än dressyr & hoppning.

Det jag var mest orolig för innan var att det skulle bli alldeles för stort om de tänkte ha hela banan öppen (samt även publikplatser), men planerna som finns låter jättebra!


Håller med dig;) Även Daniels häst var bra på å stegra hehe;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 239
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 236
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 496
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 390
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp